Vlaamse overheid

Op voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit, Gilbert BOSSUYT, heeft de Vlaamse regering het Mobiliteitsplan Vlaanderen principieel goedgekeurd.

Het plan "Naar een duurzame mobiliteit in Vlaanderen" bevat beleidsaanbevelingen aan de Vlaamse regering en bestrijkt een korte (tot 2007) en een middellange tijdshorizon (tot 2012). In hoofdzaak wordt de mobiliteit te land behandeld.

Vijf uitdagingen, vijf pakketten maatregelen Uitgangspunt is de notie van "duurzaamheid" die vertaald wordt in vijf uitdagingen voor de toekomst: we moeten vlot thuis en op het werk geraken, wie zich wil verplaatsen moet dat ook kunnen, in veilige omstandigheden en zonder anderen last te berokkenen, de natuur en het milieu inbegrepen.

Het Mobiliteitsplan Vlaanderen schuift daartoe evenveel maatregelenpakketten naar voren. Op de korte termijn wordt prioritair werk gemaakt van de veiligheid en de bereikbaarheid.

De Vlaamse regering heeft niet gewacht op het Mobiliteitsplan Vlaanderen om vooruitgang te boeken op deze terreinen. De voorbije vier jaar werd enorm veel geïnvesteerd in het openbaar vervoer en in infrastructuurwerken. Het resultaat daarvan is nu al zichtbaar.

Meer en betere vervoersalternatieven
Om het autoverkeer terug te dringen moet de kwaliteit van de vervoersalternatieven zoals het stads- en streek- vervoer en de binnenvaart drastisch worden verhoogd.

Sinds 1999 is het goederentransport via de binnenvaart gegroeid met 26%. Tegen 2005 zullen 83 kaaimuren jaarlijks 1 miljoen vrachtwagens van de weg halen. Wat het stads- en streekvervoer betreft, is beslist om de investeringen in de basismobiliteit in 2004 op te trekken tot 25 miljoen euro. Door tarief- en aanbodmaatregelen, is het aantal reizigers van De Lijn met 42% toegenomen sinds 1999.

Goede weginfrastructuur
Met het oog op een verminderd ongevalrisico en een vlotte afwikkeling van de verkeersstromen moet de bestaande weginfrastructuur zo efficiënt en effectief mogelijk worden beheerd.

Voor 2004 is alvast 100 miljoen euro vrijgemaakt voor de aanpak van een 150-tal gevaarlijke punten. De recent opgerichte Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) zal werk maken van de 'missing links' zoals de vervollediging van de Antwerpse ring door de aanleg van de Oosterweelverbinding.

Efficiënt gebruik van vervoermiddelen en infrastructuur Een gericht infrastructuurbeleid en een groter aanbod aan vervoersalternatieven volstaan niet om een aantal knelpunten op te lossen. Een gewijzigd gebruik van vervoermiddelen en infrastructuur moet inefficiënties vermijden.

Carpooling en autodelen zullen gestimuleerd worden om het marktaandeel van de auto in de verplaatsingen te verminderen en de bezettingsgraad te verhogen. Het marktaandeel van het openbaar vervoer, van de fiets en de binnenvaart moet groeien met 4%. De doorgevoerde tariefmaatregelen bij De Lijn en de beslissing om de vaarrechten voor de binnenvaart in 2004 met 90% te verlagen, zijn belangrijke stappen in die richting.

Mentaliteitswijziging
Wellicht ligt hier de grootste uitdaging: weggebruikers aansporen tot een aangepast rijgedrag. Snelheids- overtredingen, rijden onder invloed, overbeladen vrachtwagens en verkeersaggressie moeten o.a. door sensibiliseringscampagnes en een rigoureus handhavings- beleid een halt worden toegeroepen.

Op 25% van de gewestwegen is de snelheidsbeperking teruggebracht naar 70 km per uur. Op 234 flitskruispunten worden de weggebruikers gecontroleerd. Resultaat: volgens de VTB-VAB is het aantal ongevallen in Vlaanderen de voorbije twee jaar met 19% gedaald.

Ombouw voertuigenpark
Naast de mentaliteit van de bestuurders, moeten ook de voertuigen veranderen. Nieuwe technologische toepassingen moeten leiden tot intelligente, veilige en milieuvrien- delijke voertuigen.

Gedacht wordt bijvoorbeeld aan de veralgemeende invoering van ISA (Intelligente Snelheids Aanpassing).

"We weten dat we goed op weg zijn met het huidige mobiliteitsbeleid. Met het Mobiliteitsplan Vlaanderen beschikken we nu ook over een uitstekende wegenkaart zodat we onze bestemming snel kunnen bereiken", besluit minister BOSSUYT.

persinfo : Joris Vandenbroucke, woordvoerder van minister Bossuyt - tel. 02 553 70 14
e-mail: persdienst.bossuyt@vlaanderen.be


---