AutoRai

20-10-2003

Studiemodel F 500 Mind: technologie van overmorgen

Tijdens de 37e Tokio Motor Show toont Mercedes-Benz het nieuwe studiemodel F 500 Mind, waarmee de fabrikant een interessante vooruitblik geeft op de automobieltechnologie van overmorgen.

De vierdeurs personenauto onderscheidt zich door diverse technische innovaties, gericht op veiligheid, rijprestaties en comfort. Deze innovaties reiken van een nachtzichtsysteem, dat gebruikmaakt van infrarood laserlicht via portieren die in twee verschillende standen te openen zijn, tot een vrij te programmeren Multivision-display op het dashboard. Elektronische gas- en rempedalen, een centrale zuil als dragend element in het interieur en een informatiesysteem voor de bestuurder gebaseerd op geluidsgolven zijn andere technieken die Mercedes-Benz aan de hand van het studiemodel F 500 Mind verder onderzoekt.

De F 500 Mind is 5092 mm lang en heeft een wielbasis van 2965 mm. Hiermee biedt dit model voorin aanmerkelijk meer beenruimte dan tot dusver in deze klasse. Dat wordt onder meer mogelijk gemaakt door de elektronische gas- en rempedalen, die minder ruimte vergen dan de mechanische pedaaltechniek die nu wordt gebruikt.

Informatiesystemen spelen tevens een belangrijke rol bij de F 500 Mind. Zo zijn de meters en displays van het combi-instrument vrij te programmeren, terwijl de diverse visuele weergaven via een semi-doorlatende spiegel ook over elkaar te projecteren of met elkaar te combineren zijn. Toepassing van hoogfrequente geluidsgolven maakt het mogelijk dat alleen de bestuurder de aanwijzingen van het navigatiesysteem, verkeersinformatie of andere akoestische signalen hoort en andere inzittenden hierdoor niet worden gestoord.

Het nieuwe nachtzichtsysteem Night-Vision werkt door middel van twee infrarood laserschijnwerpers en een camera aan de voorzijde van de auto. Het niet-zichtbare licht heeft een reikwijdte van 150 meter. Hierdoor herkent de bestuurder eventueel gevaarlijke situaties een stuk sneller dan bij normaal dimlicht. De F 500 Mind wordt aangedreven door een moderne hybride-dieselmotor met een vermogen van 234 kW. Gemeten naar de Europese standaard verbruikt deze motor zon 20 procent minder brandstof dan een vergelijkbare CDI-motor.