AutoRai

20-10-2003

Chrysler Voyager viert 20e verjaardag

De Chrysler Voyager viert binnenkort zijn twintigste verjaardag. Van het succesvolste model in de historie van de Chrysler Group werden tot nu toe ruim tien miljoen exemplaren verkocht, in meer dan zeventig landen.

Als geen ander model belichaamt de Voyager de innovatieve kracht van de Chrysler Group; in de afgelopen decennia zijn in deze MPV meer dan vijftig wereldprimeurs verwerkt.

De in 1983 geĂŻntroduceerde Chrysler Voyager vormde in meerdere opzichten een primeur. Met dit model stond de Chrysler Group immers aan de wieg van een tot dan toe niet bestaand segment. Dat het een gouden greep is geweest, blijkt wel uit de enorme populariteit die Multi Purpose Vehicles wereldwijd genieten.

Ontwikkeling van de Magic Wagon
Al in 1977 begon Chrysler met het project T-115, door de ontwerpers en ingenieurs bestempeld tot Magic Wagon. Doelstelling was een auto met het comfort van een traditionele Amerikaanse stationwagon, maar met meer ruimte en meer gebruiksmogelijkheden. Het interieur moest daarom een vlakke vloer krijgen, wat de toepassing van voorwielaandrijving noodzakelijk maakte.
Ook belangrijk waren een gemakkelijke in- en uitstap, reden waarom het voertuig werd uitgerust met een schuifdeur. Een functionele achterklep maakte de laadruimte achter de zitplaatsen optimaal toegankelijk. Een klein probleem waarvoor de ontwerpers zich gesteld zagen, was dat toenmalige consumenten vanachter het stuur het eind van de motorkap wilden zien. Besloten werd om de vijfhoekige ster van Chrysler het oude logo destijds rechtop te zetten en aan het eind van de motorkap te plaatsen. Later onderzoek toonde aan dat dit niet langer noodzakelijk was. In 1996 verdween het logo dan ook van de motorkap, om twee jaar later plaats te maken voor de nieuwe Chrysler-wing.

Europese verkoop en productie
In 1987 werd de Chrysler Voyager ook in Europa leverbaar, waarna in 1991 de productie van de tweede generatie van start ging in de Eurostar fabriek in het Oostenrijkse Graz, gevolgd door de derde generatie in 1995. In dat jaar liep in Oostenrijk ook de 100.000e Europese Voyager van de band. Inmiddels bedraagt de totale productie in de Eurostar fabriek bijna 500.000 exemplaren.

Eindeloze lijst met innovaties
Sinds 1983 is de Voyager voortdurend in ontwikkeling gebleven, een evolutie die eind 2000 heeft geresulteerd in de vierde generatie. Ook deze Voyager is weer toonaangevend in zijn segment. Zo kreeg deze nieuwe uitvoering als eerste MPV de beschikking over elektrisch bediening van de schuifdeuren en achterklep, en betekende ook de volautomatische, drie-zone climate control een primeur in dit segment. De lijst met innovaties die de afgelopen twintig jaar de revue passeerden, is bijna eindeloos. Zo was de Voyager in 1984 de eerste MPV met voorwielaandrijving, waarna de Grand-Voyager in 1987 de primeur had van een verlengde wielbasis. In 1991 werd als primeur voor dit segment een bestuurdersairbag standaard.
In datzelfde jaar behoorde vierwielaandrijving tot de mogelijke opties, ook niet eerder vertoond bij de MPVs. Een andere belangrijke ontwikkeling was de wielophanging met automatische niveauregeling, die in 1996 zijn intrede deed.

Twee per minuut
Twintig jaar na zijn introductie blijft de Chrysler Voyager onverminderd succesvol. Per dag bouwt de Chrysler Group bijna 2.800 eenheden, in meerdere fabrieken en in verschillende varianten. Omgerekend zijn dat er 115 per uur, of bijna twee per minuut. Vorig jaar was de Voyager met 41.639 exemplaren de best verkochte auto van de Chrysler Group op markten buiten Noord-Amerika. Ook in Nederland kan de Voyager nog immer op veel belangstelling rekenen: dit jaar werden er tot nu toe meer dan tweeduizend exemplaren verkocht.