Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

prinsjesdag 2003

Reactie van de CG-Raad op de begroting van VWS 2004

Wat wil het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport?

De visie van het ministerie benadrukt meer eigen (financiële) verantwoordelijkheid van burgers. Daarbij hoort volgens het kabinet een verschuiving van collectief gedragen kosten naar individuele lasten. De overheid treedt terug en wil gereguleerde marktwerking in de zorg invoeren. Het ministerie van VWS voelt zich slechts systeemverantwoordelijk voor een naar zij zeggen 'toegankelijke, betaalbare, solidaire en doelmatige zorg'.

Wat wil de CG-Raad?

De CG-Raad vindt eigen verantwoordelijkheid in principe een goede zaak. Mensen met een chronische ziekte of beperking willen graag de regie in eigen handen en hun leven zelf vormgeven. De Raad constateert echter dat in het kader van de eigen verantwoordelijkheid maatregelen genomen worden die ten koste gaan van mensen met een chronische ziekte of beperking. De achterban van de CG-Raad wordt getroffen door forse maatregelen, die bovenop de maatregelen komen die voor iedere burger gelden (vb in de huursubsidie). En bovenop de meerkosten die mensen met een chronische ziekte of beperking zoiezo al hebben vanwege hun ziektebeeld of aandoening.

Essentie van de kritiek van de CG-Raad

De plannen betreffen verregaande pakketverkleiningen en extra eigen betalingen in de zorg voor een totaalbedrag van 1,3 miljard euro. Het principe 'de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten' wordt losgelaten: de chronisch zieke gaat de kosten van de lastenverschuivingen betalen. Het instrument van eigen betalingen als remgeld voor de consumptie van zorg heeft voor mensen met langdurende beperkingen en/ of een chronische ziekte namelijk geen drempelverhogend effect, alleen een financieel effect. Voor deze groep bestaat de keuze voor het niet afnemen van zorg namelijk niet. Zij maken noodzakelijkerwijs gebruik van zorg.

Voorbeelden?


* Er komt AWBZ-breed een ongekende verhoging van de eigen bijdrage voor intra en extramurale zorg. Naar schatting wordt dit 2,5 tot 3 keer zo veel.

* Mensen met een chronische ziekte of een beperking moeten de eerste 9 behandelingen voor de fysiotherapeut en oefentherapie zelf gaan betalen. Waarbij op dit moment niet duidelijk is of dit per jaar is of eenmalig (kosten zo'n 200 euro per jaar).
* Zelfzorggeneesmiddelen komen voor eigen rekening (geschatte kosten 240 euro per jaar die overigens hoog kunnen oplopen per individu). Niet alle geneesmiddelen worden meer volledig vergoed. Per groep van onderling vergelijkbare geneesmiddelen wordt er één medicijn volledig vergoed, voor de andere (duurdere) medicijnen zijn de meerkosten voor eigen rekening.
Hierbij is maar de vraag wat 'onderling vergelijkbaar' precies inhoudt. Voor een deel van onze achterban geldt dat men niet zomaar kan overschakelen op een ander geneesmiddel vanwege bv. andere hulpstoffen. Mensen zijn op een bepaald middel ingesteld.
* Het ziekenvervoer staat op de nominatie om (deels) uit het ziekenfondspakket te worden gehaald. Voor chronisch zieken en mensen met beperkingen betekent dit een fikse kostenpost (zie apart standpunt CG-Raad over zittend ziekenvervoer). De kosten voor gebruikers van dit vervoer kunnen oplopen van 500 tot 5000 euro per jaar of meer.

* Daarbovenop komt de invoering (per 1-1-2005) van een eigen risico van 250 euro per jaar voor de ziekenfondsverzekering. Het verzekerd pakket van de Standaardpakketpolis zal in dezelfde lijn beperkt worden.

Effecten van de voorgestelde maatregelen


1. De maatregelen van het kabinet zullen er voor zorgen dat noodzakelijke professionele zorg een luxe wordt. Minder toegankelijk, minder solidair en minder betaalbaar voor grote groepen mensen. De leus dat 'mensen in Nederland iets voor elkaar over moeten hebben' heeft uitsluitend betrekking op het leveren van informele zorg, die in toenemende mate zal worden afgedwongen. Zorg mag geen geld meer kosten.

2. Mensen men een chronische ziekte of beperking worden niet alleen financieel ernstig getroffen door de maatregelen, maar ook sociaal. De maatregelen, voortvloeiend uit de visie van eigen verantwoordelijkheid, ondermijnt het streven van het kabinet dat iedere burger mee moet doen. Mensen met een chronische ziekte of beperking willen graag als volwaardig burger meedraaien in de samenleving. Zij willen hun maatschappelijke en sociale rollen kunnen vervullen als ieder ander. Daar zijn echter voorwaardenscheppende maatregelen voor nodig, zoals noodzakelijk zorg en ondersteuning.
De maatregelen die genomen worden op het terrein van zorg, arbeid en sociale zekerheid zullen niet leiden tot een gunstig arbeidsklimaat waarin mensen met beperkingen makkelijk een baan zullen vinden. Het niet hebben van een betaalde functie met daarbij behorend inkomen en het wel hebben van de eigen financiële verantwoordelijkheid leidt ertoe dat mensen met beperkingen niet mee kunnen doen. Vraagsturing in de zorg wordt belemmerd door het opwerpen van hoge eigen risico's en eigen betalingen.

Geen reële oplossing!

De overheid spreekt over de mogelijkheid om bij te verzekeren voor de weggevallen voorzieningen. Chronisch zieken en mensen met een beperking komen hier echter niet voor in aanmerking. Zorgverzekeraars geven dit zelf ook aan. Brandende huizen verzekert men niet. Andere compenserende maatregelen vindt men in termen van fiscale regelingen. Dit levert in het gunstigste geval slechts een maximale vergoeding op van eenderde van alle kosten.

Kortom

De CG-Raad pleit voor een breed toegankelijk en solidair zorgstelsel waarbij de kosten niet afgewenteld worden op diegenen die een (langdurend) beroep moeten doen op die zorg. De overheid moet, behalve systeemverantwoordelijk, ook inhoudelijke wet en regelgeving entameren en daarmee de rechten van mensen vastleggen. Ook maakt de CG-Raad zich hard voor een wet bijzondere kosten waarin mensen gecompenseerd worden voor de meerkosten die zij hebben tengevolge van hun beperking of chronische ziekte. Zorgverzekeraars en zorgaanbieders zullen doelmatiger moeten gaan werken.

De overheid dient ervoor te zorgen dat de inefficiëntie in de zorg wordt teruggedrongen en dat best practices op grotere schaal worden ingevoerd. Op dit moment is het enige dat de overheid doet een verschuiving van de rekening naar de zorggebruiker.

13 oktober 2003

---