SPECSAVERS OPTICIENS

Reactie Specsavers op kort geding Hans Anders

Maar rectificatie moet toch rechter geeft specsavers op belangrijke punten gelijk in prijsvergelijkende campagne met hans anders

Hilversum, 20 oktober 2003 - De uitspraak eind vorige week in het kort geding dat Hans Anders aanspande tegen Specsavers laat zien dat de prijsvergelijkende campagne van Specsavers waarin Hans Anders wordt genoemd op de belangrijkste punten klopt. 'We zijn blij dat we op die ontzettend belangrijke punten gelijk krijgen. We balen natuurlijk dat we op details worden afgerekend en we de uitingen waarin Hans Anders wordt genoemd, moeten stoppen en rectificeren' aldus Reidar Bakker, woordvoerder van Specsavers. De rechter vindt de vergelijking niet misleidend omdat producten zijn vergeleken die voorzien in dezelfde behoefte. Ook vindt de rechter dat niet is aangetoond dat er sprake zou zijn van verschil in kwaliteit van 'private label' glazen en merkglazen. Reidar Bakker: 'We vergelijken dus appels met appels en geen appels met peren.' Een ander bezwaar van Hans Anders, het onderzoek van Specsavers zou niet breed genoeg zijn geweest, werd van tafel geveegd. Drie keer is een bril gekocht bij Hans Anders waarvoor drie keer dezelfde prijs is betaald voor varifocale glazen. In deze zaak was dat genoeg bewijs om die prijs van Hans Anders te vermelden in de advertentie vindt de rechter.

De rechter vindt de advertentie van Specsavers wel misleidend omdat niet wordt vermeld dat je een toeslag van 45 euro moet betalen bij Specsavers als je zelf een bril meebrengt en daarin glazen laat zetten. Dat komt bij Specsavers in drie procent van de aankopen voor. Overigens noemt Specsavers in de heading twee keer duidelijk dat het gaat om de prijzen van de glazen bij een bril. Daarnaast vindt de rechter het foutief vermelden in de advertentie van de 'index 1.5' glazen waar feitelijk '1.6 index' glazen werden vergeleken, reden om te rectificeren. Specsavers rectificeerde deze fout zelf direct nadat ze achter deze fout kwam al op de website van Specsavers.

Reidar Bakker, woordvoerder van Specsavers: 'Wij hebben onze nek enorm uitgestoken. Want 56% van de brildragers vindt de prijzen bij opticiens ondoorzichtig volgens de TNS NIPO Brillenbarometer 2003. In datzelfde onderzoek zegt 1 op de 4 brildragers dat ze bij de laatste keer dat ze een bril kochten pas wisten wat hij kostte totdat ze de rekening zagen. Wij vinden het onacceptabel dat je pas als je een bril hebt gekocht weet wat je moet betalen. Wij willen niet dat een consument met een knoop in zijn maag bij de kassa staat omdat hij niet weet hoeveel hij kwijt is aan zijn nieuwe bril. Daarom zijn wij deze campagne begonnen.

Pearle en Hans Anders roepen om het hardst dat wij appels met peren vergelijken. De rechter zegt in de uitspraak van vandaag dat niet is aangetoond dat er sprake zou zijn van verschil in kwaliteit van 'private label' glazen en merkglazen. We vergelijken geen appels met peren. Met dat fabeltje hoeft de consument dus geen genoegen meer te nemen.'

Over Specsavers Opticiens
Specsavers Opticiens is de snelst groeiende groep van opticiens in ons land en heeft internationaal meer dan 500 winkels, waarvan op dit moment 61 winkels in Nederland. De winkels worden geëxploiteerd op 50:50 joint venturebasis onder leiding van een lokale partner/directeur. Specsavers is van mening dat Nederlanders al jaren veel te veel betalen voor een scherpe blik. De monturen en glazen komen van gerenommeerde leveranciers en voldoen allemaal aan de Europese CE-kwaliteitseisen. Met de verkoop van meer dan vijf miljoen brillen per jaar is Specsavers Opticiens in staat een hoge kwaliteit brillen voor een betaalbare prijs te leveren.

Advies van volledig opgeleide opticiens
Specsavers winkels worden geleid door volledig opgeleide opticiens, die uitgebreid oogonderzoek verrichten. Het laatste onderzoek naar oogmetingen onder opticiens van de Consumentenbond (Consumentengids november 2001) concludeerde dat alleen Specsavers Opticiens verder kijkt dan de bril alleen en de meest uitgebreide oogmeting doet. Het onderzoek vond plaats bij Hans Anders, Het Huis, Pearle en Specsavers Opticiens.

Duidelijke prijzen en overzichtelijke collectie Specsavers biedt een brede collectie trendy monturen in vaste prijscategorieën (al vanaf 39 euro), inclusief gratis standaard enkelvoudige glazen. De prijzen van eventuele extra's, zoals varifocale glazen zijn duidelijk zichtbaar in de winkel. Met deze helderheid in prijzen en de standaard gratis enkelvoudige glazen is Specsavers Opticiens uniek in Nederland.


- einde persbericht -