AutoRai

20-10-2003

Alfas Gabriele Tarquini Europees kampioen Toerwagens

In het prestigieuze European Touring Car Championship 2003 (ETCC) werden afgelopen zondag de laatste twee races van dit seizoen verreden.

De twee overgebleven titelkandidaten, Gabriele Tarquini (Alfa Romeo AutoDelta) en Jörg Müller (BMW) begonnen dit weekend met een gelijk aantal punten in het klassement. Het werd op het befaamde, ultrasnelle circuit van Monza een heuse thriller met een gezien de kwalificatietraining op zaterdag- verrassende winnaar ...

Tijdens de kwalificatie zat het de piloten van het Alfa Romeo AutoDelta team allesbehalve mee. De ingehuurde Formule 1 coureur Giancarlo Fisichella (komend seizoen te bewonderen in de Sauber F1 bolide) crashte zijn Alfa 156 GTA hard in de bandenstapel; tien minuten later deed Nicola Larini hetzelfde en ook Gabriele Tarquini parkeerde zijn AutoDelta Alfa Romeo vrij vroeg in de kwalificatiesessie in de grindbak. De droevige balans zaterdagmiddag: géén tijd en dus achteraan starten voor Tarquini en Larini, einde race voor Fisico wiens Alfa 156 GTA niet meer te repareren bleek. Met Jörg Müller op pole, gevolgd door naamgenoot Dirk, leek de titel definitief richting Beieren te gaan.

Leek, inderdaad. Want na zoveel pech op zaterdag kon het in beide heats alleen maar beter gaan. James Thompson, ook uitkomend voor Alfa Romeo AutoDelta, kwam na een bloedstollend gevecht met steeds weer een andere auto aan de kop van het veld, als eerste over de streep. Tarquini werd knap vierde nadat hij van de laatste startplaats was vertrokken. Het geluk was dit keer aan Italiaanse zijde: concurrent Jörg Müller viel namelijk uit met een lekke band. De zege van talent Thompson was overigens een memorabele: het bleek de 60e overwinning van de Alfa 156 sinds het racedebuut van de dynamische sedan in 1998.

Titel voor vierde jaar naar Alfa Romeo
Voor de tweede race ging het 30.000 koppige publiek er eens goed voor zitten. Tarquini begon met een marginale voorsprong van 5 punten op zijn Duitse rivaal. Een prachtige strijd volgde waarin Jörg Müller, Tom Coronel en Gabriele Tarquini constant stuivertje wisselden. Uiteindelijk wist Müller dit directe, keiharde maar faire duel in zijn voordeel te beslechten. De derde plek voor Gabriele Tarquini bleek echter net voldoende om Alfa Romeo voor het vierde (!) achtereenvolgende jaar de rijderstitel te bezorgen.