Rijksuniversiteit Groningen

124-`Een alliantie is net een huwelijk: je moet blijven praten'

succesfactoren internationale strategische alliantie

Datum: 9 oktober 2003

Een strategische alliantie tussen twee internationaal opererende bedrijven is net een huwelijk, stelt Sari Wahyuni: je moet voortdurend blijven werken aan de communicatie. Cultuurverschillen, scheve machtsverhoudingen, niet nagekomen afspraken, onbegrip en onderlinge concurrentie kunnen tot grote conflicten leiden die het einde van de alliantie kunnen betekenen. `Net als in een goed huwelijk moet je ervoor zorgen dat je met elkaar in gesprek blijft. Door goed te communiceren kunnen partners obstakels overwinnen en sterker uit de strijd komen.' Bedrijfskundige Wahyuni onderzocht allianties van KLM, Avebe en Akzo Nobel en promoveert op 20 oktober 2003 aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Van een internationale strategische alliantie (ISA) is sprake wanneer twee grote, internationale bedrijven met elkaar willen samenwerken op voet van gelijkheid. De recente fusie tussen KLM en Air France is geen voorbeeld van een alliantie, zegt Wahyuni: `Air France is veel groter dan KLM en zal dus ook veel meer invloed kunnen uitoefenen. Dit is geen alliantie, maar een gewone overname.'

Gelijkwaardigheid

Bij een alliantie streven beide partners naar een relatie waarbij ieders bijdrage en invloed niet per se gelijk, maar wel gelijkwaardig zijn. Wahyuni: `Die gelijkwaardigheid blijkt een belangrijke factor te zijn voor het succes van een alliantie. Als de ene partner meer invloed heeft op de besluitvorming dan de ander, leidt dat al snel tot een conflict. Ook als een partner niet levert wat is afgesproken, ligt onenigheid op de loer. Partners kunnen dit voorkomen door steeds open met elkaar te blijven communiceren. Als er begrip ontstaat voor de situatie van de ander, zet een probleem de relatie niet meteen onder de druk.'

Succesvolle alliantie

De relatie tussen KLM en de Noord-Amerikaanse vliegmaatschappij Northwest is een goed voorbeeld van een succesvolle alliantie. Wahyuni: `Eerst concurreerden ze nog met elkaar om de verkoop van stoelen, maar in 1998 hebben ze hun eigen overzeese verkoopkantoren gesloten. Daarmee was Northwest afhankelijk van KLM voor de verkoop van stoelen in Europa en KLM van Northwest voor de verkopen in Amerika. Wederzijdse afhankelijkheid verhoogt de overlevingskans van een alliantie omdat de partners elkaar dan niet meer kunnen beconcurreren.'

Mislukt

De alliantie tussen Avebe en het Amerikaanse Noveon ging juist ten onder aan het gebrek aan onderlinge communicatie en afhankelijkheid, vervolgt Wahyuni. `In eerste instantie kwam de alliantie zeer soepel tot stand doordat beiden heel enthousiast waren over een product dat ze samen wilden ontwikkelen. Het ging mis toen het product geen succes werd. De gemeenschappelijke basis van de alliantie verdween en toen ging Noveon ook nog concurrenten van Avebe opkopen. Er ontstond wantrouwen en er was geen communicatie meer mogelijk. Zo kwam er een einde aan deze alliantie.'

Afhankelijk

Een afhankelijkheidsrelatie leidt niet per definitie tot een goede onderlinge band, is de ervaring van Wahyuni. `Akzo Nobel en Huntsman zijn sinds de jaren zeventig totaal afhankelijk van elkaar wat betreft een bepaald restproduct van Huntsman. De verhoudingen over en weer zijn niet gemakkelijk, maar ze hebben geen andere keuze dan samenwerken op dit terrein. Als er problemen zijn in de relatie, proberen ze die zo goed mogelijk op te lossen en zo versterken ze de alliantie.'

Conflicterende culturen

Conflicterende culturen zouden volgens verschillende media de fusie tussen KLM en Air France kunnen bemoeilijken. Dat gevaar is zeker aanwezig, weet Wahyuni uit haar onderzoek. `Het is belangrijk om binnen een alliantie vanaf het begin rekening te houden met mogelijke conflicten die door cultuurverschillen kunnen ontstaan. Je kunt die conflicten voorkomen door te anticiperen op de verschillen en elkaar beter te leren kennen en begrijpen. Bij KLM en Northwest hebben de raden van bestuur dit opgelost door elk kwartaal een gezamenlijke vergadering te beleggen en die ook altijd door te laten gaan. Zo leerden de bestuurders elkaar goed kennen, ook persoonlijk, en konden conflicten gemakkelijker worden opgelost.'

Grote droom

`Een alliantie begint meestal met een grote droom die twee bedrijven koesteren', vat Wahuni samen. `Tegelijkertijd is er de angst dat de samenwerking zal mislukken en dat de onderlinge relatie daar onder zal lijden. Hoe meer beide bedrijven er zelf baat bij hebben dat de samenwerking blijft bestaan, hoe groter de kans is dat de alliantie zal lukken. Net als bij een huwelijk is een alliantie ook een kwestie van geven en nemen. En van communiceren!'

Curriculum Vitae

Mw. drs. Sari Wahyuni (Yogyakarta, Indonesië, 1968) studeerde International Business aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij promoveert op 20 oktober 2003 tot doctor in de Bedrijfskunde bij prof.dr. P. Ghauri en prof.dr. L. Karsten. De titel van haar proefschrift luidt: Strategic Alliances Development: A Study on Alliances between Competing Firms. Het proefschrift wordt gepubliceerd als SOM-uitgave met ISBN-nummer 90 5335 018 7.