Gemeente Berkel en Rodenrijs


Begrotingnieuws 2004

Ondanks zorgelijke financiële situatie toch veel nieuwe investeringen

De financiële positie van de gemeente Berkel en Rodenrijs is zorgelijk. Dit vraagt om een zeer behoedzaam financieel beleid. De reserves om tegenvallers op te vangen zijn niet groot en bovendien bieden de belastingtarieven weinig ruimte tot verdere verhoging. Het college streeft ernaar, ondanks de matig economische tijden, problemen en kosten niet naar de toekomst te verschuiven, maar de basis te leggen en te verstevigen voor een solide, financiële positie. Hoewel lang niet alles kan, investeren wij de komende jaren op tal van gebieden in de toekomst van Berkel en Rodenrijs. Via de voorjaarsnota hebben wij veel geld vrij gemaakt voor extra onderhoud in de openbare ruimte, met name wegen. Via de nieuwe begroting kunnen wij ook een stevige investeringsimpuls geven aan het verbeteren van de speelvoorzieningen. Dat kan omdat wij geld reserveren uit de inkomsten van de groei van de gemeente.

Woningbouw: aangepaste planning
In de voorjaarsnota die in juni werd gepresenteerd is de planning voor de woningbouw aanzienlijk naar beneden aangepast. De lagere woningaantallen betekenen minder inkomsten van het rijk en uit de onroerendzaakbelasting. Gelukkig zijn er nieuwe regels voor rijksuitkeringen voor de woningbouw van kracht geworden die in het voordeel van onze gemeente zijn. Hierdoor ontvangen wij 4,8 miljoen meer dan in de voorjaarsnota was voorzien. Het bedrag wordt onder meer ingezet om voor een langere termijn een sluitende begroting te kunnen vervaardigen. Daarnaast wordt een deel van dit bedrag gebruikt om de algemene reserve te verhogen. Hierdoor kan de gemeente beter tegenvallers opvangen, zoals bijvoorbeeld bezuinigingen van het rijk!.

Tariefstijgingen
Het kostendekkende reinigingsrecht zal met 1,5 procent stijgen. Het rioolrecht, waarvan het doel is dit kostendekkend te laten worden, zal stijgen met 11% in 2004. Voor de OZB-tarieven stellen wij de raad voor deze te verhogen met 2,5 procent (trendmatig).

Bezuinigingen
Met de huidige inzichten zijn wij in staat om een sluitende begroting te presenteren tot en met het jaar 2013. Daarna ontstaat een structureel tekort van 1,3 miljoen euro. Om de begroting ook ná 2013 weer in evenwicht te krijgen moeten wij bezuinigen. Het voorstel is in de jaren 2004 t/m 2009 jaarlijks, dus cumulatief, 100.000 te bezuinigen en in de jaren 2010 t/m 2014 140.000. In de jaren tot 2013 dekken wij het begrotingstekort door onttrekking uit de reserve omvangrijke woningbouw. Deze reserve, gevuld door een uitkering van het rijk, is bestemd voor het opvangen van tekorten tijdens de groeifase van de gemeente.

De bezuinigingsvoorstellen voor 2004 leveren méér op dan de taakstelling van 100.000 omdat wij ook een aantal tegenvallers moeten compenseren. Zo kostte de verhuizing van de gemeentewerf meer dan waarop was gerekend en dient acuut te worden geïnvesteerd in de speelvoorzieningen. Het totaal aan bezuinigingsvoorstellen bedraagt 214.600 structureel. Om dit te bereiken dienen maatregelen te worden genomen zoals: het terugbrengen van subsidies, overheveling kosten woningontruiming, verhoging van legesgelden, beperken van het verkiezingsbudget en een verlaging van het budget werving en selectie.

Terugbrengen subsidies
Binnen de contractuele verplichtingen en de verordening stellen wij de raad voor het subsidieplafond terug te brengen. Dit betekent een besparing van 25.000.

Overheveling kosten woningontruiming
Wanneer een woning wordt ontruimd, komt de bewoner met huisraad en al op straat te staan. Het verwijderen en opslaan van dit huisraad wordt nu door de gemeente betaald. Inmiddels komen de kosten gedeeltelijk voor rekening van de Woningstichting 3B-wonen. Om mogelijke afwenteling van kosten op huurders met grote schulden te voorkomen, wordt voorgesteld het budget te verlagen met 17.000 en niet geheel op te heffen. Met het restant van ca. 13.000 kan in schrijnende gevallen een oplossing worden gevonden.

Verhogen leges documenten en informatieverstrekking De gemeente vraagt nu nog geen of een lage vergoeding voor het verstrekken van gerichte informatie. De informatie (bijv. demografische gegevens) worden meestal door commerciële bedrijven (vestiging, marketing) opgevraagd. Gezien de tarieven van de omringende gemeenten is er ruimte de inkomsten op dit punt te verhogen. Dit levert 4.750 op. De leges die in rekening worden gebracht voor het uitgeven van diverse documenten (uittreksels bevolkingsregister e.d.) zijn niet kostendekkend. In verhouding met de omringende gemeenten kunnen de leges op documenten worden verhoogd. De verwachte extra inkomsten bedragen 5.500.

Intrekken financiering schoolzwemmen
Met de komst van nieuwe scholen in de nieuwe wijken maakt de gemeente nu een keuze in de voortzetting van de financiering schoolzwemmen. Het college wil de financiering van het schoolzwemmen intrekken per augustus 2004. Dit geeft voor het jaar 2004 een bezuiniging van
1.965 en vanaf 2005, 3.930.

Nieuwe investeringen in de meerjarenbegroting

Wegen
Een aantal wegen in de gemeente wordt op korte termijn aangepakt. Hierbij kan niet worden volstaan met onderhoudsmaatregelen maar moet een reconstructie worden doorgevoerd. Het betreft: de A.H.Verweijweg, Rodenrijseweg (gedeelte) en de v.d. Hoevenlaan. Hiermee zijn grote investeringen gemoeid die in de miljoenen lopen. In de nieuwe meerjarenbegroting is voor het eerst rekening gehouden met deze investeringen.

Zes kilometer riool
Net als voor de wegen heeft een technische inventarisatie van het riool een aantal acute zwakke plekken opgeleverd, vooral in de Oranjebuurt. In de komende jaren zal in de gemeente maar liefst zes kilometer riool worden vervangen!

Lichtmasten vervangen
Voor de situatie van de openbare verlichting geldt ongeveer dezelfde situatie als voor de wegen en het riool. Een deel van de lichtmasten en armaturen dient te worden vervangen. Voor dit doel zal met ingang van 2004 80.000 per jaar beschikbaar komen.

Groenbeheerplan
In het collegeprogramma is aangeduid dat een groenbeheerplan in het vierde kwartaal van 2003 gereed zal zijn. Vooruitlopend hierop is een verhoging van het bestaande onderhoudsbudget van 25.000 meegenomen om bij groot onderhoud aan bijvoorbeeld de openbare weg te kunnen werken aan groenplekken die noodgedwongen eveneens 'op de schop' gaan en direct kunnen worden verbeterd.

Overige op stapel staande investeringen

Onderwijs
De gemeente bouwt nog verschillende permanente scholen waarmee met de huidige inzichten in de komende vijftien jaar voldoende schoollokalen zijn in de gemeente met dan 35.000 inwoners. Zo komt in Meerpolder een tweede school met 24 lokalen. In de wijk Westpolder komen twee scholen met ieder tien lokalen. Later komen in deze wijk aanvullend nog twee scholen met een zelfde hoeveelheid lokalen.

Sport
Naast de aanleg van het Sportpark in Meerpolder volgt in 2004 de oplevering van een sporthal en een aantal jaren later een hal in Westpolder. Hiermee is voldoende capaciteit gegarandeerd voor de komende jaren. Binnenkort gaat een voorstel naar de raad voor het zwembad. Begin 2002 werd met Bergschenhoek een financiële afspraak gemaakt over de exploitatie van het bad. Nu, na twee jaar, zal wellicht moeten worden bezien of het toen vastgestelde bedrag nog steeds voldoende is.

Ontwikkeling gemeentelijke organisatie
Ook in het ambtelijk apparaat investeren wij. Voor het jaar 2004 is de verbetering van de dienstverlening aan de burgers hét speerpunt. Veel aandacht krijgt de informatieverstrekking en de (geautomatiseerde) ondersteuning van de dienstverlening. Het allerbelangrijkste is de klantgerichtheid van de medewerkers. Ook dat zal in 2004 volop aandacht krijgen. Dit proces gaat wel enkele jaren duren.

Extra uitgaven

Subsidie lokale radio
Bij de behandeling van de voorjaarsnota is een amendement ingediend en aangenomen om de lokale radio te subsidiëren. De raad wordt voorgesteld de lokale omroep te subsidiëren met een bedrag van 0,30 per inwoner, zoals dit ook bij de gemeente Bleiswijk wordt toegepast. Het subsidiebedrag dat de lokale omroep vanaf 2004 jaarlijks kan aanvragen, is op basis van 17.400 inwoners 5.220.

Gemeentewerf
Voor de verhuizing van de gemeentewerf is een aanvullend bedrag nodig van 70.000. Inmiddels is met de bouw van de nieuwe werf op industrieterrein Rodenrijs begonnen.

Speelvoorzieningen
In een aantal wijken dienen speelvoorzieningen vervangen te worden. Een bedrag van 100.000 is acuut nodig om nieuwe speeltoestellen te plaatsen. Daarnaast wordt voorgesteld 23.000 structureel voor vervanging van speeltoestellen beschikbaar te stellen.

Wat leest u nog meer in de begroting?

Ondernemersloket
Dit voorjaar is door de Raad de Kadernota economie Berkel en Rodenrijs vastgesteld. Hierin staan in ruim 20 "actiepunten" de beleidsinspanningen voor de komende jaren. Een groot deel van deze punten is gekoppeld aan de ontwikkeling van werklocaties. In 2004 wordt voor de hele gemeente het horecabeleid ontwikkeld. Hierin worden beleidskeuzes voor de ontwikkeling van horeca vastgelegd. Het college heeft deze zomer besloten tot het instellen van een ondernemersloket, waar (toekomstige) ondernemers in Berkel en Rodenrijs terecht kunnen voor informatie en advies. Voor deze belangrijke taak wordt dit jaar een accountmanager economische zaken aangesteld, waardoor in 2004 het loket verder kan worden geoptimaliseerd.

Elektronische communicatie
Een belangrijk middel voor een transparant bestuurlijk proces is de externe communicatie van de Gemeente Berkel en Rodenrijs. Naast de traditionele middelen zoals drukwerk, persinformatie, advertenties, informatieavonden en dergelijke, wordt elektronische communicatie zoals Internet steeds belangrijker. De gemeentelijke website wordt effectief gebruikt voor het aanbieden en ontvangen van informatie. In 2004 gaat het digitaliseren van de verschillende diensten voort. Dat betekent dat aanvragen van inwoners volledig digitaal kunnen plaatsvinden.

Nieuwe bestemmingsplannen en digitaal
In 2004 wordt gewerkt aan een nieuw bestemmingsplan voor de Groenzone en de Intermediaire Zone (Zuidpolder). Afhankelijk van de voortgang van de (regionale) besluitvorming kunnen deze in 2004 of 2005 door de raad worden vastgesteld. Bovendien zal volgend jaar aan een visie voor het landelijk gebied worden begonnen, als voorloper van een totale herziening van het bestemmingsplan Landelijk gebied. Ook wordt een begin gemaakt met de digitalisering van alle gemeentelijke bestemmingsplannen, te beginnen met het nieuwe bestemmingsplan Berkel Noord.

Extra aandacht wonen ouderen en starters
Berkel en Rodenrijs heeft als Vinex-gemeente een omvangrijke woningbouw taakstelling. Bij de bouw van woningen wordt binnen de diverse wijken gestreefd een gemengde samenstelling te realiseren van grondgebonden en gestapelde woningtypen. Onder meer naar aanleiding van het in 2003 uitgevoerde Woningbehoeftenonderzoek wordt de komende jaren extra aandacht besteed aan het bieden van voldoende huisvesting voor ouderen en starters. Ook wordt volgend jaar een nieuwe gemeentelijke huisvestingsverordening aan de raad aangeboden.

Samengaan 3B-gemeenten
In 2001 hebben de gemeenteraden van Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en Bleiswijk uitgesproken de intentie te hebben uiterlijk 1 januari 2006 samen te gaan. In 2003 hebben de drie gemeenteraden een visiedocument opgesteld, dat in november met de inwoners wordt besproken. Als begin 2004 door de raden positief wordt besloten, dan gaat in 2004 de voorbereiding van de samensmelting van de drie gemeenten en hun ambtelijke organisaties van start. Op dit moment hebben de 3B gemeenten hun eigen tarieven voor gemeentelijke heffingen. Wanneer de herindeling een feit wordt, moeten de tarieven van de 3B gemeenten aan elkaar gelijk worden. Volgend jaar verschijnt een nota hoe die tarieven naar elkaar toe kunnen groeien.

Rol van de stadsregio
De rol en het belang van de Stadsregio Rotterdam wordt steeds groter. Dit is ook merkbaar voor onze gemeente op beleidsgebieden als Vinex, volkshuisvesting, verkeer en vervoer en economische ontwikkeling. Het naar behoren behartigen van het belang van Berkel en Rodenrijs binnen de stadsregio dient voorop te staan. Een eventuele 3B-fusie zal de positie van Berkel en Rodenrijs binnen de regio naar verwachting sterk beïnvloeden.

Nieuwe vormgeving van de begroting

Gevolgen duale stelsel
Het is dit jaar voor het eerst dat aan de raad een programmabegroting wordt aangeboden. Dit is één van de gevolgen van het duale stelsel. De Raad spreekt zich uit over de hoofdlijnen van het beleid en stelt ze vast. Het College vult die hoofdlijnen in. Daarom is het voor de Raad noodzakelijk dat de programmabegroting op hoofdlijnen wordt opgesteld. De programmabegroting bevat de volgende onderdelen: de cijfers zelf, een algemeen gedeelte waarin de uitgangspunten en de uitkomsten worden toegelicht en een analyse over de verschillen tussen voorjaarsnota 2003 en de begroting. Verder staan er onderdelen in die van belang zijn voor de financiële positie van de gemeente of de inwoners: lokale heffingen, weerstandsvermogen, grondbeleid, financiering, bedrijfsvoering etc. In de nieuwe begroting leest u wat de doelstellingen en de beoogde effecten zijn van de gemeentelijke inzet in 2004. Een ander onderdeel is de financiële begroting of te wel hoeveel geld ermee is gemoeid.

Laatste wijziging: 21 oktober 2003
Copyright © 2003 Gemeente Berkel en Rodenrijs