Gemeente Berkel en Rodenrijs
Begrotingnieuws 2004
Ondanks zorgelijke financiële situatie toch veel nieuwe investeringen
De financiële positie van de gemeente Berkel en Rodenrijs is
zorgelijk. Dit vraagt om een zeer behoedzaam financieel beleid. De
reserves om tegenvallers op te vangen zijn niet groot en bovendien
bieden de belastingtarieven weinig ruimte tot verdere verhoging. Het
college streeft ernaar, ondanks de matig economische tijden, problemen
en kosten niet naar de toekomst te verschuiven, maar de basis te
leggen en te verstevigen voor een solide, financiële positie.
Hoewel lang niet alles kan, investeren wij de komende jaren op tal van
gebieden in de toekomst van Berkel en Rodenrijs. Via de voorjaarsnota
hebben wij veel geld vrij gemaakt voor extra onderhoud in de openbare
ruimte, met name wegen. Via de nieuwe begroting kunnen wij ook een
stevige investeringsimpuls geven aan het verbeteren van de
speelvoorzieningen. Dat kan omdat wij geld reserveren uit de inkomsten
van de groei van de gemeente.
Woningbouw: aangepaste planning
In de voorjaarsnota die in juni werd gepresenteerd is de planning voor
de woningbouw aanzienlijk naar beneden aangepast. De lagere
woningaantallen betekenen minder inkomsten van het rijk en uit de
onroerendzaakbelasting. Gelukkig zijn er nieuwe regels voor
rijksuitkeringen voor de woningbouw van kracht geworden die in het
voordeel van onze gemeente zijn. Hierdoor ontvangen wij 4,8 miljoen
meer dan in de voorjaarsnota was voorzien. Het bedrag wordt onder meer
ingezet om voor een langere termijn een sluitende begroting te kunnen
vervaardigen. Daarnaast wordt een deel van dit bedrag gebruikt om de
algemene reserve te verhogen. Hierdoor kan de gemeente beter
tegenvallers opvangen, zoals bijvoorbeeld bezuinigingen van het rijk!.
Tariefstijgingen
Het kostendekkende reinigingsrecht zal met 1,5 procent stijgen. Het
rioolrecht, waarvan het doel is dit kostendekkend te laten worden, zal
stijgen met 11% in 2004. Voor de OZB-tarieven stellen wij de raad voor
deze te verhogen met 2,5 procent (trendmatig).
Bezuinigingen
Met de huidige inzichten zijn wij in staat om een sluitende begroting
te presenteren tot en met het jaar 2013. Daarna ontstaat een
structureel tekort van 1,3 miljoen euro. Om de begroting ook ná 2013
weer in evenwicht te krijgen moeten wij bezuinigen. Het voorstel is in
de jaren 2004 t/m 2009 jaarlijks, dus cumulatief, 100.000 te
bezuinigen en in de jaren 2010 t/m 2014 140.000.
In de jaren tot 2013 dekken wij het begrotingstekort door onttrekking
uit de reserve omvangrijke woningbouw. Deze reserve, gevuld door een
uitkering van het rijk, is bestemd voor het opvangen van tekorten
tijdens de groeifase van de gemeente.
De bezuinigingsvoorstellen voor 2004 leveren méér op dan de
taakstelling van 100.000 omdat wij ook een aantal tegenvallers moeten
compenseren. Zo kostte de verhuizing van de gemeentewerf meer dan
waarop was gerekend en dient acuut te worden geïnvesteerd in de
speelvoorzieningen. Het totaal aan bezuinigingsvoorstellen bedraagt
214.600 structureel. Om dit te bereiken dienen maatregelen te worden
genomen zoals: het terugbrengen van subsidies, overheveling kosten
woningontruiming, verhoging van legesgelden, beperken van het
verkiezingsbudget en een verlaging van het budget werving en selectie.
Terugbrengen subsidies
Binnen de contractuele verplichtingen en de verordening stellen wij de
raad voor het subsidieplafond terug te brengen. Dit betekent een
besparing van 25.000.
Overheveling kosten woningontruiming
Wanneer een woning wordt ontruimd, komt de bewoner met huisraad en al
op straat te staan. Het verwijderen en opslaan van dit huisraad wordt
nu door de gemeente betaald. Inmiddels komen de kosten gedeeltelijk
voor rekening van de Woningstichting 3B-wonen. Om mogelijke
afwenteling van kosten op huurders met grote schulden te voorkomen,
wordt voorgesteld het budget te verlagen met 17.000 en niet geheel op
te heffen. Met het restant van ca. 13.000 kan in schrijnende gevallen
een oplossing worden gevonden.
Verhogen leges documenten en informatieverstrekking
De gemeente vraagt nu nog geen of een lage vergoeding voor het
verstrekken van gerichte informatie. De informatie (bijv.
demografische gegevens) worden meestal door commerciële bedrijven
(vestiging, marketing) opgevraagd. Gezien de tarieven van de
omringende gemeenten is er ruimte de inkomsten op dit punt te
verhogen. Dit levert 4.750 op. De leges die in rekening worden
gebracht voor het uitgeven van diverse documenten (uittreksels
bevolkingsregister e.d.) zijn niet kostendekkend. In verhouding met de
omringende gemeenten kunnen de leges op documenten worden verhoogd. De
verwachte extra inkomsten bedragen 5.500.
Intrekken financiering schoolzwemmen
Met de komst van nieuwe scholen in de nieuwe wijken maakt de gemeente
nu een keuze in de voortzetting van de financiering schoolzwemmen. Het
college wil de financiering van het schoolzwemmen intrekken per
augustus 2004. Dit geeft voor het jaar 2004 een bezuiniging van
1.965 en vanaf 2005, 3.930.
Nieuwe investeringen in de meerjarenbegroting
Wegen
Een aantal wegen in de gemeente wordt op korte termijn aangepakt.
Hierbij kan niet worden volstaan met onderhoudsmaatregelen maar moet
een reconstructie worden doorgevoerd. Het betreft: de A.H.Verweijweg,
Rodenrijseweg (gedeelte) en de v.d. Hoevenlaan. Hiermee zijn grote
investeringen gemoeid die in de miljoenen lopen. In de nieuwe
meerjarenbegroting is voor het eerst rekening gehouden met deze
investeringen.
Zes kilometer riool
Net als voor de wegen heeft een technische inventarisatie van het
riool een aantal acute zwakke plekken opgeleverd, vooral in de
Oranjebuurt. In de komende jaren zal in de gemeente maar liefst zes
kilometer riool worden vervangen!
Lichtmasten vervangen
Voor de situatie van de openbare verlichting geldt ongeveer dezelfde
situatie als voor de wegen en het riool. Een deel van de lichtmasten
en armaturen dient te worden vervangen. Voor dit doel zal met ingang
van 2004 80.000 per jaar beschikbaar komen.
Groenbeheerplan
In het collegeprogramma is aangeduid dat een groenbeheerplan in het
vierde kwartaal van 2003 gereed zal zijn. Vooruitlopend hierop is een
verhoging van het bestaande onderhoudsbudget van 25.000 meegenomen om
bij groot onderhoud aan bijvoorbeeld de openbare weg te kunnen werken
aan groenplekken die noodgedwongen eveneens 'op de schop' gaan en
direct kunnen worden verbeterd.
Overige op stapel staande investeringen
Onderwijs
De gemeente bouwt nog verschillende permanente scholen waarmee met de
huidige inzichten in de komende vijftien jaar voldoende schoollokalen
zijn in de gemeente met dan 35.000 inwoners. Zo komt in Meerpolder een
tweede school met 24 lokalen. In de wijk Westpolder komen twee scholen
met ieder tien lokalen. Later komen in deze wijk aanvullend nog twee
scholen met een zelfde hoeveelheid lokalen.
Sport
Naast de aanleg van het Sportpark in Meerpolder volgt in 2004 de
oplevering van een sporthal en een aantal jaren later een hal in
Westpolder. Hiermee is voldoende capaciteit gegarandeerd voor de
komende jaren. Binnenkort gaat een voorstel naar de raad voor het
zwembad. Begin 2002 werd met Bergschenhoek een financiële afspraak
gemaakt over de exploitatie van het bad. Nu, na twee jaar, zal
wellicht moeten worden bezien of het toen vastgestelde bedrag nog
steeds voldoende is.
Ontwikkeling gemeentelijke organisatie
Ook in het ambtelijk apparaat investeren wij. Voor het jaar 2004 is de
verbetering van de dienstverlening aan de burgers hét speerpunt. Veel
aandacht krijgt de informatieverstrekking en de (geautomatiseerde)
ondersteuning van de dienstverlening. Het allerbelangrijkste is de
klantgerichtheid van de medewerkers. Ook dat zal in 2004 volop
aandacht krijgen. Dit proces gaat wel enkele jaren duren.
Extra uitgaven
Subsidie lokale radio
Bij de behandeling van de voorjaarsnota is een amendement ingediend en
aangenomen om de lokale radio te subsidiëren. De raad wordt
voorgesteld de lokale omroep te subsidiëren met een bedrag van 0,30
per inwoner, zoals dit ook bij de gemeente Bleiswijk wordt toegepast.
Het subsidiebedrag dat de lokale omroep vanaf 2004 jaarlijks kan
aanvragen, is op basis van 17.400 inwoners 5.220.
Gemeentewerf
Voor de verhuizing van de gemeentewerf is een aanvullend bedrag nodig
van 70.000. Inmiddels is met de bouw van de nieuwe werf op
industrieterrein Rodenrijs begonnen.
Speelvoorzieningen
In een aantal wijken dienen speelvoorzieningen vervangen te worden.
Een bedrag van 100.000 is acuut nodig om nieuwe speeltoestellen te
plaatsen. Daarnaast wordt voorgesteld 23.000 structureel voor
vervanging van speeltoestellen beschikbaar te stellen.
Wat leest u nog meer in de begroting?
Ondernemersloket
Dit voorjaar is door de Raad de Kadernota economie Berkel en Rodenrijs
vastgesteld. Hierin staan in ruim 20 "actiepunten" de
beleidsinspanningen voor de komende jaren. Een groot deel van deze
punten is gekoppeld aan de ontwikkeling van werklocaties. In 2004
wordt voor de hele gemeente het horecabeleid ontwikkeld. Hierin worden
beleidskeuzes voor de ontwikkeling van horeca vastgelegd.
Het college heeft deze zomer besloten tot het instellen van een
ondernemersloket, waar (toekomstige) ondernemers in Berkel en
Rodenrijs terecht kunnen voor informatie en advies. Voor deze
belangrijke taak wordt dit jaar een accountmanager economische zaken
aangesteld, waardoor in 2004 het loket verder kan worden
geoptimaliseerd.
Elektronische communicatie
Een belangrijk middel voor een transparant bestuurlijk proces is de
externe communicatie van de Gemeente Berkel en Rodenrijs. Naast de
traditionele middelen zoals drukwerk, persinformatie, advertenties,
informatieavonden en dergelijke, wordt elektronische communicatie
zoals Internet steeds belangrijker. De gemeentelijke website wordt
effectief gebruikt voor het aanbieden en ontvangen van informatie. In
2004 gaat het digitaliseren van de verschillende diensten voort. Dat
betekent dat aanvragen van inwoners volledig digitaal kunnen
plaatsvinden.
Nieuwe bestemmingsplannen en digitaal
In 2004 wordt gewerkt aan een nieuw bestemmingsplan voor de Groenzone
en de Intermediaire Zone (Zuidpolder). Afhankelijk van de voortgang
van de (regionale) besluitvorming kunnen deze in 2004 of 2005 door de
raad worden vastgesteld. Bovendien zal volgend jaar aan een visie voor
het landelijk gebied worden begonnen, als voorloper van een totale
herziening van het bestemmingsplan Landelijk gebied. Ook wordt een
begin gemaakt met de digitalisering van alle gemeentelijke
bestemmingsplannen, te beginnen met het nieuwe bestemmingsplan Berkel
Noord.
Extra aandacht wonen ouderen en starters
Berkel en Rodenrijs heeft als Vinex-gemeente een omvangrijke
woningbouw taakstelling. Bij de bouw van woningen wordt binnen de
diverse wijken gestreefd een gemengde samenstelling te realiseren van
grondgebonden en gestapelde woningtypen. Onder meer naar aanleiding
van het in 2003 uitgevoerde Woningbehoeftenonderzoek wordt de komende
jaren extra aandacht besteed aan het bieden van voldoende huisvesting
voor ouderen en starters. Ook wordt volgend jaar een nieuwe
gemeentelijke huisvestingsverordening aan de raad aangeboden.
Samengaan 3B-gemeenten
In 2001 hebben de gemeenteraden van Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek
en Bleiswijk uitgesproken de intentie te hebben uiterlijk 1 januari
2006 samen te gaan. In 2003 hebben de drie gemeenteraden een
visiedocument opgesteld, dat in november met de inwoners wordt
besproken. Als begin 2004 door de raden positief wordt besloten, dan
gaat in 2004 de voorbereiding van de samensmelting van de drie
gemeenten en hun ambtelijke organisaties van start.
Op dit moment hebben de 3B gemeenten hun eigen tarieven voor
gemeentelijke heffingen. Wanneer de herindeling een feit wordt, moeten
de tarieven van de 3B gemeenten aan elkaar gelijk worden. Volgend jaar
verschijnt een nota hoe die tarieven naar elkaar toe kunnen groeien.
Rol van de stadsregio
De rol en het belang van de Stadsregio Rotterdam wordt steeds groter.
Dit is ook merkbaar voor onze gemeente op beleidsgebieden als Vinex,
volkshuisvesting, verkeer en vervoer en economische ontwikkeling. Het
naar behoren behartigen van het belang van Berkel en Rodenrijs binnen
de stadsregio dient voorop te staan. Een eventuele 3B-fusie zal de
positie van Berkel en Rodenrijs binnen de regio naar verwachting sterk
beïnvloeden.
Nieuwe vormgeving van de begroting
Gevolgen duale stelsel
Het is dit jaar voor het eerst dat aan de raad een programmabegroting
wordt aangeboden. Dit is één van de gevolgen van het duale stelsel. De
Raad spreekt zich uit over de hoofdlijnen van het beleid en stelt ze
vast. Het College vult die hoofdlijnen in. Daarom is het voor de Raad
noodzakelijk dat de programmabegroting op hoofdlijnen wordt opgesteld.
De programmabegroting bevat de volgende onderdelen: de cijfers zelf,
een algemeen gedeelte waarin de uitgangspunten en de uitkomsten worden
toegelicht en een analyse over de verschillen tussen voorjaarsnota
2003 en de begroting. Verder staan er onderdelen in die van belang
zijn voor de financiële positie van de gemeente of de inwoners: lokale
heffingen, weerstandsvermogen, grondbeleid, financiering,
bedrijfsvoering etc. In de nieuwe begroting leest u wat de
doelstellingen en de beoogde effecten zijn van de gemeentelijke inzet
in 2004. Een ander onderdeel is de financiële begroting of te wel
hoeveel geld ermee is gemoeid.
Laatste wijziging: 21 oktober 2003
Copyright © 2003 Gemeente Berkel en Rodenrijs