Vereniging Milieudefensie

Persbericht

Milieudefensie over loslaten maximumsnelheid: 'Kamerleden hebben lak aan gezondheid omwonenden'

Amsterdam, 22 oktober 2003 --- Milieudefensie is onthutst over de uitspraken van kamerleden van CDA, VVD en LPF die de maximumsnelheid op snelwegen willen ophogen van 100 naar 120 kilometer per uur. 'De Kamerleden hebben blijkbaar lak aan de door lawaai en uitlaatgassen veroorzaakte gezondheidsproblemen bij omwonenden van snelwegen,' aldus Milieudefensie-woordvoerder Joris Wijnhoven. Milieudefensie pleit juist voor een verlaging van de maximumsnelheid op stadssnelwegen naar 80 kilometer. Ook automobilisten blijken er tevreden over, zo wijst onderzoek van Verkeer en Waterstaat uit.

Milieudefensie wil een permanent gezondheidskordon van 80 kilometer per uur om de vier grote steden. Daar hebben de meeste omwonenden te kampen met het lawaai en de uitlaatgassen van het wegverkeer. Dit heeft Milieudefensie vandaag geschreven aan de leden van de Tweede Kamer.

Volgens Milieudefensie kent de maatregel van 80 kilometer per uur op stadssnelwegen louter voordelen: het helpt tegen luchtvervuiling, geluidsoverlast, onveiligheid en energieverbruik. Dat blijkt uit de resultaten van de proef bij Overschie. Automobilisten op de A13-Overschie vinden het verkeersbeeld op de A13-Overschie prettiger dan voorheen, zo blijkt uit onderzoek van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De 80 kilometerlimiet is goedkoop en snel in te voeren en kan ook de doorstroming van het verkeer verbeteren.

Staatssecretaris van Geel van Milieu pleitte in april van dit jaar al voor een snelheidsverlaging op de ringweg A10 Amsterdam, de ring Utrecht en de A12 Utrechtse baan. Ook minister Peijs, van Verkeer en Waterstaat ziet voordelen in de 80 kilometermaatregel. Tijdens een in augustus door Milieudefensie georganiseerde bustour over stadssnelwegen stelde zij: 'Waar het kan, moeten we doorrijden, maar we moeten ook matigen op wegen waar dit een positieve invloed op de gezondheid van omwonenden heeft.' Wethouders van de gemeenten Dordrecht, Zwijndrecht, Delft, Leiderdorp, Rotterdam en Leidschendam-Voorburg zijn voor invoering van de 80 kilometergrens op hun stadssnelwegen.

In Nederland woont een kwart miljoen mensen binnen 100 meter van een rijksweg of drukke provinciale weg. Wie er langdurig woont, loopt twee kans zoveel kans door de uitlaatgassen te overlijden aan een hart- of longdoening. Het lawaai kan leiden tot slaapstoornissen, hoge bloeddruk en hartklachten. Kinderen bij snelwegen lopen extra gezondheidsrisico's.

De vergadering van de Verkeers- en VROM-commissie vindt op donderdag 23 oktober plaats van 13.15 tot en met 15.00 uur in de Groen van Prinstererzaal van de Tweede Kamer. Milieudefensie zal hierbij aanwezig zijn.