Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

'Nederland Start Met Stoppen' van start

Grootste stoppen met roken campagne ooit

Den Haag, 22 oktober 2003 - STIVORO start vandaag de grootste stoppen met roken campagne die ooit in ons land is gehouden. De campagne met de naam 'Nederland Start Met Stoppen' werkt de komende maanden toe naar hét stopmoment bij uitstek: 1 januari 2004. Verschillende Tv-programma's, een campagnesite, een speciaal STARTpakket voor stoppers, telefonische ondersteuning, advertenties en radiospots moeten zorgen dat Nederland massaal stopt met roken. Bekende Nederlanders, zoals presentatrice Myrna Goosen, bandeonist Carel Kraayenhof, BZN-zanger Jan Keizer en Tweede Kamerlid Nebahat Albayrak, ondersteunen de campagne actief. Nederland telt momenteel nog vier miljoen rokers.

Vanaf vandaag is de campagnesite www.nederlandstartmetstoppen.nl in de lucht. Rokers die willen gaan stoppen, kunnen dat op deze website laten weten. Stoppers kunnen kijken wie bij hen in de buurt ook een stoppoging doet, opzoeken of hun beste vriend zich wel echt heeft aangemeld en reageren op stellingen. Op de website is ook te zien hoeveel mensen van plan zijn te gaan stoppen. Het besef dat de roker samen met honderdduizenden landgenoten stopt, is een enorme morele steun, weet STIVORO uit onderzoek. De site bevat verwijzingen naar informatie over hulpmiddelen en een 'After Care' programma. Deze hulpmiddelen en deelname aan dit programma zijn een echte steun die de slagingskans van de stoppoging aanzienlijk vergroten.

Van eind november tot eind december zal het TROS-muziekprogramma 'BZN ontmoet Nederland' aandacht besteden aan 'Nederland Start Met Stoppen'. Op zaterdag 27 december wordt deze reeks afgesloten met een groot muziekfeest dat eveneens door de TROS wordt uitgezonden. Op SBS6 zal in dezelfde periode de nieuwe sportquiz 'Nederland trapt af' in het teken staan van de campagne. In de loop van de campagne zal bekend worden welke andere Bekende Nederlanders een rol gaan spelen.

Waar rookt de Nederlander zijn laatste sigaret?
STIVORO ondersteunt niet alleen, maar maakt van stoppen met roken ook een leuke uitdaging: aan elke deelnemer wordt gevraagd waar hij zijn laatste sigaret zou willen roken. Parachutespringend vanuit een vliegtuig? Tijdens een recordpoging paalzitten? Met het hele voetbalelftal, terwijl team en supporters het laatste pakje in het doel schoppen? Op de campagnesite en in de TV-programma's roept STIVORO stoppers op om aan te geven waar zij hun laatste sigaret willen roken en hoe zij zich voorbereiden op hun stoppoging. Andere stoppers kunnen via de campagnesite stemmen op hun favoriete stopritueel. Behalve via de site kunnen stoppers hun ultieme stoppoging ook op een home-video vastleggen en inzenden naar de TV-programma's. Inzenders kunnen toegangskaarten winnen voor de opnames van het muziekfeest op 22 december in Pepsi Stage in Amsterdam.

STARTpakket voor stoppers
Stoppen met roken doe je niet zomaar, een goede voorbereiding en de juiste hulpmiddelen verhogen de kans op succes. STIVORO heeft daarom het STARTpakket voor stoppers ontwikkeld. Het pakket - in de vorm van een kleurrijke doos - bevat een brochure waarin alle gangbare hulpmiddelen overzichtelijk worden omschreven. Per hulpmiddel wordt aangegeven welke inspanning het vraagt, hoe lang de voorbereiding duurt tot aan het stopmoment en wat de kosten ongeveer zijn. Op een videoband vertellen bekende en onbekende Nederlanders over hun geslaagde stoppogingen met behulp van ondersteuning. Via het pakket kan de stopper zich ook opgeven voor gratis extra ondersteuning. Het STARTpakket voor stoppers is vanaf half november voor E 4,95 verkrijgbaar bij drogisterijketen Etos. De inhoud is gericht op het stimuleren van het gebruik van ondersteuning bij stoppen met roken. De inzet van ondersteuning verhoogt namelijk de kans op succes aanzienlijk. Zonder ondersteuning is het slagingspercentage (gemeten na één jaar) slechts 7%. Met effectieve hulp kan de slagingskans verdubbeld of zelfs verdrievoudigd worden.

Campagnenummer
Naast de site is vanaf vandaag een campagnenummer in de lucht. Via 0900-0022 (E 0,10 per minuut) kunnen rokers informatie krijgen over de campagne en laten weten dat ze ook van plan zijn te gaan stoppen op 1 januari 2004.

Over STIVORO, voor een rookvrije toekomst

STIVORO, voor een rookvrije toekomst werd in 1974 opgericht door de Nederlandse Kankerbestrijding/Koningin Wilhelmina Fonds (KWF), het Astma Fonds en de Nederlandse Hartstichting. Samen met VWS zijn zij de basisfinanciers. Projecten worden onder andere door VWS en ZonMW gefinancierd. STIVORO is het expertisecentrum voor tabakspreventie. Uitgangspunt in haar beleid is het niet-roken tot norm te stellen. Dit wordt onder meer bereikt door:
- voorlichting gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek;
- opstellen en uitvoeren van rookpreventieprogramma's;
- ondersteuning bij stoppen;

- samenwerking met andere organisaties (o.a. GGD);
- gevraagd en ongevraagd adviseren van de overheid en andere relevante organisaties op het gebied van volksgezondheid.


---


Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht