23-10-2003
Fiat Panda Hydrogen brengt waterstofaandrijving in praktijk
De autos van morgen zullen moeten voldoen aan diverse, vaak
conflicterende behoeften. Van een laag verbruik, lage tot zelfs géén
uitstoot en gereduceerde productie- en onderhoudkosten, tot maximale
veiligheid en flexibiliteit. De Fiat Panda Hydrogen is het meest
recente voorbeeld van een auto die dit alles in zich heeft.
Met deze brandstofcelvariant van de zojuist met succes geïntroduceerde
Fiat, treedt het Italiaanse concern internationaal op de voorgrond.
Fiat Auto volgt een tweeledige strategie ten aanzien van het verder
terugdringen van de schadelijke uitstoot. Aan de ene kant worden de
conventionele benzine- en dieselmotoren verder verfijnd; aan de andere
kant worden alternatieve aandrijfmethodes met een beperkte (methaan)
of geen uitstoot (waterstof) ontwikkeld.
De aandacht van toonaangevende autofabrikanten is voornamelijk gericht
op brandstofcellen (Proton Exchange Membranes) die elektriciteit
genereren door een chemische reactie van waterstof met zuurstof. Dit
type brandstofcel biedt veel voordelen: snelle energieafgifte bij
vraag van voertuig (lees: intrappen van het gaspedaal), hoge
specifieke kracht en een relatief simpel fabricageproces.
Ook de nieuwe Fiat Panda Hydrogen maakt gebruik van beschreven
techniek. De brandstofcel is direct gekoppeld aan de elektromotor en
levert de benodigde stroom aan het voertuig. Een accu-pack levert
extra stroom bij acceleratie. Deze accu wordt mede opgeladen door de
kinetische energie die vrijkomt bij afremmen. De brandstofcellen
worden onder de middentunnel en onder de achterbank (in plaats van de
originele brandstoftank) gemonteerd. Hierdoor is de Panda Hydrogen de
eerste door Fiat Auto geproduceerde brandstofcelauto met prestaties en
interieurruimte vergelijkbaar met huidige productiemodellen.
Momenteel worden er experimentele series van de Fiat Panda Hydrogen
gebouwd om de brandstofceltechnologie in een stedelijke omgeving te
testen. Dit is de eerste keer dat de brandstofcel uit het laboratorium
wordt gehaald om zijn nut in de praktijk te bewijzen.
De keuze van Fiat om juist de nieuwe Panda in te zetten als
proefpersoon is eenvoudig te verklaren. De brandstofceltechnologie
richt zich voornamelijk op een aanzienlijke vermindering van de
schadelijke effecten die autos hebben op het milieu. Een kleine,
lichte auto is in dit stadium van ontwikkeling het beste testplatform.
De techniek van de brandstofcel staat nog in haar kinderschoenen. Er
moet nog veel aandacht worden besteed aan de kosten van het systeem,
alsmede aan de brandstofopslag en de duurzaamheid en betrouwbaarheid
van deze specifieke componenten. Een cruciaal aspect in de
ontwikkeling van brandstofcelvoertuigen is de benodigde infrastructuur
voor waterstofproductie en -distributie. Om de ontwikkelingsfase kort
te kunnen houden, is een intensieve samenwerking tussen de publieke en
private sector vereist.
AutoRai