CBS

Consumentenvertrouwen blijft stabiel

Het consumentenvertrouwen is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in oktober per saldo vrijwel hetzelfde gebleven als in september. Dit blijkt uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek van het CBS. De koopbereidheid is nauwelijks veranderd en blijft laag. Het oordeel van consumenten over het economisch klimaat is iets negatiever is geworden. Al het hele jaar is het consumentenvertrouwen min of meer stabiel op een zeer laag niveau.

Koopbereidheid van de consumenten blijft laag
De koopbereidheid van consumenten, één van de twee onderdelen van de vertrouwensindex, is in oktober per saldo nauwelijks veranderd ten opzichte van september. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het eigen huishouden en het doen van grote aankopen. Consumenten zijn in oktober, na correctie voor seizoeneffecten, iets negatiever geworden over de ontwikkeling van de financiële positie van hun eigen huishouden in het afgelopen jaar. Daar staat tegenover dat consumenten iets minder somber zijn over hun eigen financiële situatie in de komende twaalf maanden. Ze zijn ook wat positiever geworden over het doen van grote aankopen. Sinds februari zijn ze niet meer zo positief geweest over het kopen van goederen zoals computers, televisies en koelkasten.

Oordeel economisch klimaat iets negatiever
Het oordeel van consumenten over het economisch klimaat is in oktober iets negatiever dan in september. Zowel het oordeel over de afgelopen twaalf maanden als over de komende twaalf maanden is licht negatiever. Desondanks zijn consumenten nog wel positiever dan in juli.

Technische toelichting
Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste tien werkdagen van de maand. De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens. De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de 'optimisten'), dat het slechter gaat (de 'pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten. Naast het CBS, stelt ook de Europese Commissie (EC) voor Nederland een indicator van het consumentenvertrouwen samen. De EC hanteert daarbij echter deels andere vragen dan het CBS. In de EC-berekening ligt de nadruk geheel op de verwachtingen voor de toekomst, waar in de indicator van het CBS ook de huidige situatie van de consument en diens oordeel over de afgelopen twaalf maanden worden meegenomen.

PB03-189
23 oktober 2003
9.30 uur
Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht