Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Mailmedia exclusieve e-mailpartner Motivaction's Mentality

Amsterdam, 23 oktober 2003 - E-mailmarketing & -publishing bedrijf MailMedia wordt de exclusieve partner van Motivaction's Mentality. Dit houdt in dat de klanten van Motivaction en MailMedia nu ook de opt-in e- mail adressen van MailMedia kunnen selecteren op het bekende waarden- en leefstijlmodel. Het bestand is landelijk dekkend en bevat totaal 255.000 persoonsgebonden e-mailadressen. Deze personen hebben toestemming gegeven om benaderd te worden met commerciële berichten. Testen hebben uitgewezen dat een hogere conversie wordt behaald wanneer de uiting vooraf is afgestemd op het sociale milieu van de ontvanger en gericht wordt gestuurd.

Na een aanhoudende en toenemende vraag uit de markt, maken MailMedia en Motivaction het mogelijk met een sterk verhoogde respons via Direct E-mail te mailen naar personen met een vooraf bekende mentaliteit zoals Kosmopolieten, Moderne Burgerij en Opwaarts Mobielen. Tegelijkertijd is het daarmee mogelijk geworden e-maildatabases van organisaties te verrijken met normen-en-waardeninformatie, hetgeen nieuwe wegen opent op het gebied van CRM. Johan van Mil, directeur van MailMedia: "Het befaamde Mentality-model van Motivaction blijkt goed te werken. Mentality biedt een hogere verklaringskracht voor het dagelijks gedrag van mensen dan sociodemografische variabelen. In een tijd waarin het belang van de effectiviteit van reclame op nummer 1 staat, kunnen adverteerders de waste minimaliseren en de respons verder verhogen".

Frits Spangenberg, directeur van Motivaction: "Opt-in e-mailmarketing, die uitdrukkelijk plaatsvindt met toestemming van de persoon achter het e- mailadres, staat hoog op de agenda van de adverteerders. MailMedia is hierin in een jaar tijd marktleider geworden. Door onze samenwerking kunnen we adverteerders een innovatief en effectief kanaal bieden om hun prospects te benaderen. Men behulp van de Mentalityprofielen kan meer richting worden gegeven aan e-mails, waarmee zowel verzender als ontvanger is gediend''.

MailMedia BV is in september 2002 opgezet door IPAN-voorzitter Johan van Mil. Met titels als Sapenda, Biosmail, Gamemail, TV-menu, Soapmail, Mybutler en Communicatienieuws is MailMedia inmiddels de grootste uitgever van e-mailmagazines. Daarnaast ontwikkelt MailMedia corporate magazines per e-mail en exploiteert bestanden in opdracht van derden zoals Feyenoord, TINE The Internetworking Event, Twigger en Wannahaves. De totale oplage bedraagt ruim 40 miljoen e-mails per jaar op basis van ruim 450.000 actieve abonnementen. De 255.000 opt-in e- mailadressen kunnen door adverteerders worden ingezet voor e- mailmarketing. MailMedia is vanaf de start winstgevend en heeft naast e- mailpublishingbedrijf Veritate Company tevens Johan van Mil en E-bit als aandeelhouder.

Motivaction BV is een bureau dat vanuit verschillende specialismen kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek uitvoert en daaruit voortvloeiend strategisch advies geeft over marketing en communicatie aan commerciële organisaties, instellingen en overheden. Sinds 1996 brengt Motivaction met het Mentality-onderzoek nauwgezet de mentaliteit van Nederlanders in kaart. Met dit kwantitatieve onderzoek geeft Motivaction gefundeerd advies op het gebied van positionering, communicatie en media-inzet. Er blijken fundamentele verschillen te bestaan in mentaliteit: er worden door Motivaction 8 groepen gevonden met gemeenschappelijke normen en waarden. Deze sociale milieus zijn stabiel in de tijd en zijn gebaseerd op de alledaagse kijk op het leven van mensen op een groot aantal gebieden. Het Mentality-team bestudeert de sociale milieus sinds 1996, waardoor diepgaande kennis is opgedaan over deze groepen en met name met welke tone of voice en op welke wijze de groepen optimaal zijn te benaderen met een boodschap. Mentality wordt onder meer toegepast op de volgende terreinen: automotive, FMCG, charitatief, voeding en genotmiddelen, finance, ICT, media, retail, leisure, reizen.


---

Voor meer informatie (