Gemeente Harenkarspel


23-10-2003
Reactie van het college van b&w op de algemene beschouwingen (meerjaren)begroting 2004-2007

Geachte raadsleden,

Hierbij bieden wij u in eerste termijn aan onze reactie op uw algemene beschouwingen aangaande de (meerjaren)begroting 2004-2007.

Algemeen
Misschien nog meer dan in andere jaren is het nu dringend gewenst om als gemeente Harenkarspel stil te staan bij de missie en de visie ten aanzien van gewenste ontwikkelingen van onze gemeente. Dit vooral in relatie tot door andere instanties al in gang gezette ontwikkelingstrajecten. Met deze trajecten doelen wij op lopende processen als NoordWest8, het nieuwe streekplan, de Agenda van de Toekomst, Waterbeheer 21^e eeuw, de ontwikkeling(en) van en bij het gewest Kop van Noord-Holland en de voorgenomen en/of op te schalen samenwerkingsvormen.

Als wij de geografische en strategische positie van onze gemeente op de kaart van Noord-Holland Noord in aanmerking nemen, dan is Harenkarspel in de geschetste ontwikkelingen zeker geen eiland. Vast staat dat wij als gemeente te maken krijgen met de effecten van de besluitvorming die voortvloeien uit de eerdergenoemde processen of wij daar nu wel of niet achter staan. Daarom is het ook noodzakelijk direct betrokken te blijven bij deze processen en te trachten hierop zoveel mogelijk invloed uit te oefenen. Daardoor kunnen wij zelf zoveel mogelijk de regie over de door ons beoogde effecten op korte(re) en lange(re) termijn in handen houden. Daarbij dient bedacht te worden dat indien onze gemeente onvoldoende invulling daaraan geeft, de hierdoor ontstane ruimte zeker (op kortere of lange(re) termijn) door andere beslissers ingevuld zal worden. Dit komt versterkt tot uiting vanwege de geografische en strategische positie van onze gemeente.

Bij het proces van de Agenda van de Toekomst hebt u als gemeenteraad onder meer uitgesproken dat u Harenkarspel wenst te zien als een zelfstandige, krachtige en vitale gemeente. Uitgaande van dit gegeven is het dan wel noodzakelijk dat wij de daarbij behorende consequenties ook accepteren. Hiermee bedoelen wij onder meer dat wij onze gemeente hiertoe dan ook voldoende moeten toe- en uitrusten. De bij de eerdergenoemde status behorende - toekomstige - functies op het gebied van (basis)voorzieningen, infrastructuur en de daaraan gekoppelde kosten-/opbrengstendragers en de eventuele subsidiemogelijkheden, moeten wij daarom kunnen behouden en uitbreiden. Zo hebben en houden wij voldoende (economisch) draagvlak om de rol die voortkomt uit de door de raad geformuleerde status, ook in de toekomst daadwerkelijk inhoud te kunnen geven.

Daarbij past ook een bewustwording ten opzichte van zichtbare, minder zichtbare en onzichtbare effecten alsook een alerte houding voor mogelijke - te verwachten - nadelige effecten voor (de leefbaarheid van) onze gemeente vanwege besluitvorming elders. De eigen toekomstperspectieven kunnen alleen maar zeker worden gesteld door pro-actief de concurrentie met anderen aan te gaan. Daarvoor is middeleninzet een randvoorwaarde. De kans op resultaat is groter naarmate door u consequenter en nadrukkelijker de eigen doelstellingen worden nagestreefd (en niet alleen in woord maar ook in daad). Daarbij kan onder meer worden gedacht aan grotere woningbouwlocaties, bedrijventerreinen en recreatieve voorzieningen. Dat ligt anders wanneer genoemde effecten in sommige situaties worden onderschreven als een voor het gehele gebied van de Kop van Noord-Holland (Noord) wenselijke ontwikkeling, ook al zou dat ten koste - kunnen - gaan van andere gemeenten.

Specifiek
De gemeente Harenkarspel moet naar het oordeel van ons college de voorwaarden instandhouden en/of verbeteren op basis waarvan zij blijvend kan inspelen op de vragen vanuit de samenleving. Ook de vanwege het rijk opgelegde en in de toekomst ook bij voortduring op te leggen nieuwe taken aan gemeenten, en de onvermijdbare samenwerking met anderen, verplichten daartoe. Van deze samenwerking zijn op korte termijn (in organisatorisch opzicht) nog niet echt betekenisvolle effecten bekend of te verwachten. Met betrekking tot de door het rijk c.q. de wetgever opgelegde taken bestaat in ons staatsbestel geen keuzevrijheid om die taak wel of niet te willen oppakken. Een gemeente die zelfstandig wil blijven en die zich krachtig en vitaal noemt, moet dat kunnen opvangen, zo verwacht het rijk. Over autonome taken bestaat wel de mogelijkheid deze al dan niet af te stoten. De tendens van de laatste jaren is echter dat er over het geheel alleen maar meer taken bijkomen bij gemeenten.

In relatie met het voorgaande dient onze organisatie adequaat te zijn ingericht. Wij hebben in het verleden regelmatig kunnen toetsen hoe onze organisatie er kwantitatief bijstaat. Dit heeft niet geleid tot de conclusie dat wij in negatieve of positieve zin uit de pas lopen. Daarover bent u frequent geïnformeerd. Alle besluiten met betrekking tot de omvang van de personeelsformatie zijn genomen in overleg met uw raad(scommissies) onder aanvaarding van wederzijdse argumenten over de gevraagde product- en dienstverlening. De huidige, kwantitatieve en kwalitatieve organisatie is derhalve op dit moment een gegeven. De nog uit de herindeling voortgevloeide, personele en organisatorische problemen zijn grotendeels opgelost.

Raadsprogramma's
Verder is nadrukkelijk het moment aangebroken waarop uw raad, met inachtneming van de wettelijke verantwoordelijkheden van raad en college, keuzes gaat maken naar aanleiding van de programmabegroting 2004 en de daarbij behorende voorstellen (waaronder het dekkingsplan). Mochten uw keuzes anders uitvallen dan de keuzes zoals die zijn voorbereid door ons college, dan hoort daarbij ook het - zonodig - concretiseren van die keuzes en het oppakken van uw verantwoordelijkheid tot het aangeven van de daarbij horende structurele dekking anders dan door stelposten.

Hierna, bij de beantwoording dan wel de reactie op uw beschouwingen hebben we gekozen voor de programmatische indeling van de begroting. Hierbij merken wij op dat wij ons hebben beperkt tot die zaken die naar ons oordeel uitdrukkelijk nopen tot een reactie van ons college. Zoals bekend gaat het er na de invoering van het dualisme vooral om dat u als raad(sfracties) met elkaar discussieert en tot besluitvorming komt op 4 november 2003. De programmabegroting is een product van uw raad dat duidelijk in ontwikkeling is. Met de daarvoor onontbeerlijke ondersteuning zult u zeker in staat zijn aan de verbetering hiervan te werken.

Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Harenkarspel,
de secretaris, de burgemeester,

J. Perton E.J.Th.M. Huisman

Programma 1: Jongeren
PvdA
Het programmatisch werken en denken over dit raadsprogramma en andere raadsprogramma´s kan inderdaad breder worden gezien. De raad kan dit programma derhalve verbreden.
CDA
De toekomst van de gymnastiekzaal aan de Doorbraak maakt onderdeel uit van het plan Warmenhuizen-Centrum. Als alternatief daarvoor doen wij nu onderzoek naar mogelijkheden voor aanpassing van de sporthal aan de Doorbraak. Daarbij is een sobere en doelmatige insteek uitgangspunt. VVD
Wij besteden aandacht aan de huisvesting van het basisonderwijs. In de raadscommissievergadering Maatschappelijke Zaken van 8 april 2003 heeft u een concept van de notitie ´toekomstvisie onderwijs en welzijn in Warmenhuizen en Tuitjenhorn´ behandeld. Deze notitie is inmiddels voor inspraak verspreid. Op korte termijn brengen wij de definitieve versie uit.
AB '89
Als met het bestuur van de Stichting Peuterspeelzalen Harenkarspel binnen de vastgestelde kaders over de toekomst moet worden gesproken, dan neemt het college deze taak op zich. Een wijziging van het door de raad vastgestelde toekomstbeleid inzake de peuterspeelzalen is een zaak van de raad. Op dit moment achten wij het niet opportuun om structureel extra middelen te verschaffen voor een 2^e beroepskracht en/of uitbreiding met een administratieve kracht.

Programma 2: Cultuur, Sport en Recreatie
AB '89, CDA, VVD
De almaar stijgende kosten van het beheer en het onderhoud van de grassportvelden baren ons grote zorgen. Kostenbeheersing is de reden om voor te stellen deze taak over te dragen aan de gebruik makende verenigingen. Door de meer directe betrokkenheid van de gebruikers wordt het mogelijk gemaakt de kosten te beperken en de kwaliteit van de accommodaties te handhaven. Een mogelijke besparing van 50 duizend op deze accommodatiekosten maakt deel uit van het dekkingsplan. Als overdracht van het beheer en het onderhoud niet plaatsvindt, dan dient de raad genoemd bedrag op andere wijze te dekken. De reservering van 140 duizend is noodzakelijk om op basis van een nog te houden onderzoek, huidige knelpunten van de sportaccommodaties op te lossen. De onderzoekskosten zijn inbegrepen. Een en ander levert derhalve geen besparing op.
We gaan werken aan een huisvestingsplan voor atletiekclub NOVA, nadat er bestuurlijke uitspraken zijn gedaan over de locatie en de globale invulling. De raad wenst hiervoor op korte termijn de uitwerking, los van het hierna vermelde breder onderzoek.
Ons college wil pro-actief inspelen op de ontwikkelingen rond het thema ´sport´. De demografische ontwikkelingen en de mogelijkheden tot sportbeoefening behoren op elkaar afgestemd te zijn. Het voorstel voor een breder onderzoek naar de toekomstige behoefte aan sportaccommodaties leggen wij binnenkort aan de raad voor. Een dergelijk onderzoek stelt uw raad in de gelegenheid zodanig te sturen dat visie ad-hoc en visie lange termijn in balans met elkaar kunnen komen. Een raming van overdrachtskosten in geval van privatisering van sportaccommodaties is op dit moment niet te geven. CDA
De gemeentelijke bijdrage aan de muziekkapel Dirkshorn is éénmalig. We hebben afgesproken dat de muziekkapel zelf moet zorgdragen voor toekomstige vervanging van instrumenten.
Bij de planontwikkeling voor het gebied tussen de kernen Warmenhuizen en Tuitjenhorn wordt een inventarisatie gedaan van de behoefte aan en de mogelijkheden voor welzijnsvoorzieningen In de raadscommissievergadering Maatschappelijke Zaken van 8 april 2003 heeft u een concept van de notitie ´toekomstvisie onderwijs en welzijn in Warmenhuizen en Tuitjenhorn´ behandeld. Deze notitie is inmiddels voor inspraak verspreid. Op korte termijn brengen wij de definitieve versie uit.
Het aantal leden van de Openbare Bibliotheek Harenkarspel is fors toegenomen. De extra kosten van personeel en de verruiming van openingstijden kunnen niet door de ledencontributies worden goedgemaakt. Als de raad in principe akkoord gaat met deze ontwikkelingen, kunnen in de richting van het bestuur van de bibliotheek uw vragen en opmerkingen bij de uitwerking worden meegenomen.

Programma 3: Zorg en Sociale Voorzieningen
CDA
De aankoop van grond voor een begraafplaats kan niet eerder in beeld komen nadat er een bestuurlijke uitspraak is over de aanleg van een eventuele, nieuwe openbare begraafplaats en de locatie daarvan als één van de opties. Naar verwachting duurt het nog voordat die uitspraken gedaan zijn. Daarna kan per omgaande de verwerving ter hand worden genomen, hetgeen eerder dan 2007 kan zijn.
CDA, VVD, PvdA
Ten aanzien van het projectplan ´computers voor bijstandsgezinnen´ vindt momenteel op ambtelijk niveau in regionaal verband beleidsmatige afstemming plaats. De resultaten hiervan zijn nog niet bekend. Als u besluit om daarvoor in 2004 gelden uit te geven, is het zaak kosten en dekking aan te geven.
PvdA
Wij erkennen dat de voorlichting in het Gemeente Harenkarspel Nieuws over het uitkeringsbeleid frequenter en beter had gekund.

Programma 4: Democratie en Dienstverlening
AB '89, PvdA
Naar de algemene besturen van de gemeenschappelijke regelingen is in april 2003 een brief gestuurd met het dringende verzoek om de nullijn voor de begroting 2004 aan te houden. Geen enkel bestuur heeft tijdig gereageerd. Sterker nog de kosten van deelname zijn meer dan trendmatig toegenomen. Wij noemen hierbij de GGD en de WMD bij welke instanties de meer dan trendmatige toename van de kosten niet door ons te waren beïnvloeden. Het gewest Kop van Noord-Holland heeft toegezegd dit najaar een discussie over de kostenontwikkeling te starten. AB '89
Wij nodigen uw raad uit om aan de volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol voortvarend invulling geven. Daarmee kunnen wij een goede voorjaarsnota 2004 opstellen en daaruit de jaarschijf 2005 afleiden.
De rekenkamerfunctie dient per 1 januari 2006 te zijn ingevoerd. Met personele, financiële en organisatorische aspecten is nog geen rekening gehouden. Wij hebben begrepen dat u hiervoor een bedrag van 50 duizend inrekent. Graag vernemen wij van u hiervoor een dekkingsvoorstel.
VVD
Als de raad aangeeft welke taken moeten worden afgestoten, dan kunnen wij de personele, financiële, organisatorische en juridische consequenties in beeld brengen.
AB '89, PvdA
De gemeentelijke informatievoorziening is voor de inwoners van essentieel belang. Als het goed gebeurt, levert dit ook minder klachten en bezwaren op. Daarbij hoort ook het vragen van feedback aan de burgers over de product- en dienstverlening. Over de communicatie en de voorlichting bereiden wij een beleidsnotitie voor. AB '89
In januari 2003 heeft uw raad besloten het huidige kantoorconcept in het gemeentehuis te bestendigen. Tegelijkertijd heeft de raad een centrale publieksbalie én geïntegreerde dienstverlening afgewezen. CDA
Het tijdelijk inhuren van personeel en bureaus is altijd een gevolg van de noodzakelijke uitvoering van bepaalde opdrachten met specifieke deskundigheid of bij een tijdelijk tekort aan personele capaciteit. AB '89, CDA, VVD, PvdA
In de huidige situatie is alle capaciteit ter zake van de huisvesting van de politieke, bestuurlijke en ambtelijke organisatie volledig benut. Daarbij zijn diverse kleine verbouwingen doorgevoerd én zelfs nu ruimten in gebruik als kantoorruimten die oorspronkelijk voor andere doeleinden waren bestemd (o.a. ruimten tbv van reproduktie, vergaderingen, magazijn, recreatie, accountant, etc). Interne verbouwing biedt geen verlaging meer van de druk per m² en nieuwe medewerkers kunnen niet meer arbotechnisch verantwoord worden gehuisvest. Ook het meer projectmatig werken (overleg ed) alsmede het intern opleiden en trainen van de medewerkers zijn van invloed op de ruimtevraag. De aantallen medewerkers (exclusief buitendienst) en bestuurders zijn ten opzichte van 1992 respectievelijk van 54 naar 88 (=een toename met 62 %) en van 13 raadsleden (+2 wethouders) naar 17 raadsleden (+ 2 wethouders) toegenomen.

Kortom: er is een groot ruimtegebrek, ook al wekt de entree een andere indruk. Daarom heeft de raad voor de noodzakelijke uitbreiding van het gemeentehuis op 7 januari 2003 een programma van eisen vastgesteld.

Tevens dient de bestaande klimaatbeheersing te worden verbeterd op basis van een rapport van aanbevelingen opgesteld door de Arbo-unie in opdracht van de gemeente.
De Wet dualisering gemeentebestuur vraagt een intensievere ondersteuning van de raad. Hierdoor ontstaat een grotere ruimtevraag vanwege activiteiten ten behoeve van de politiek (o.a. griffie, agenda-overleg, bestuurlijke werkgroepen, fractieberaad, rekenkamer, etc.).
Door de dienstauto´s (veilig) aan de achterzijde te stallen, ontstaat nabij de hoofdingang meer parkeercapaciteit. Afname/inname van goederen kunnen via de achterzijde optimaler worden afgehandeld. In het kader van het gemeentebrede thema ´veiligheid´ is een inpassing van een politiepost in het gebouw meegenomen.

Programma 5: Leefbaarheid
AB '89
Aan de hand van de ervaringen met de Bloemenwijk te Waarland kan het tempo voor wijkaanpassing worden bepaald. Wij hebben grote twijfels over de haalbaarheid van het op grote schaal inzetten van burgers voor het onderhoud van het openbaar groen. Wel vragen burgers om een deel van het openbaar groen aan de privé tuin toe te mogen voegen, maar dat is niet de bedoeling.
In het kader van de Toekomstvisie 2020 Gemeente Harenkarspel en ten behoeve van het aansluitende planologische beleid is een onderzoek naar de lokale behoefte aan een agribusinesscentrum gewenst. Wellicht komt dat ook aan de orde bij het project ´Plattelandsvernieuwing´ dat van start is gegaan. Ons college is druk bezig om de laatste punten uit de vastgestelde beleidsnotitie over de dorpshuizen af te werken. Daarom willen wij de storting in het onderhoudsfonds voor het dorpshuis Warmenhuizen in één begrotingsjaar afronden.
VVD
Het uitwerken van een kleinschalig woningbouwplan voor de locatie Dirkshorn Oost staat voor 2004 op de rol. Met het uitwerken van een verbeterplan voor de Bloemenwijk te Waarland is gestart. Volgens afspraak in de raad zullen de witte vlekken intergraal aan de orde komen bij de vernieuwing van de bestemmingsplannen. Voor elke uitbreiding van een bedrijventerrein zal de gemeente met een onderbouwing van de lokale vraag moeten komen. Dat is het huidige beleid van de provincie en zeer zeker ook het toekomstige beleid. Dat beleid wordt wellicht nog iets strakker omdat men meer concentratie wil op regionale terreinen. Aangezien Harenkarspel niet daarvoor is aangewezen, is acquisitie niet aan de orde.
PvdA
De kosten van het groenbeheer stijgen mede door de toename van de omvang van het openbaar groen. We zijn bereid om met de raad een discussie aan te gaan over de kwaliteit van het groenbeheer. Gelet op de waarde die men in algemene zin toekent aan het groen als onderdeel van de leefomgeving, is de inbreng van de burgers in het groenbeheer van belang.

Programma 6: Wonen en Werken
CDA
Er zijn geen plannen van derden voor jongerenhuisvesting (starterswoningen) op kansrijke inbreiplekken. Wel wordt gewerkt aan een plan voor betaalbare huurwoningen en koopwoningen in de tweede fase van het plan Tuitjenhorn-Oost IV. Het doel is om eind 2004/begin 2005 met die bouw te gaan starten. Over het definitieve aantal woningen en de prijsniveaus valt nu nog geen duidelijkheid te verschaffen.
Medio 2004 zal ook worden onderzocht welke mogelijkheden de locatie Dirkshorn-Oost biedt voor betaalbare woningen voor starters op de woningmarkt.
De directe kosten van het welstandsadvieswerk zijn dan wel 20.000 hoger dan voorheen, maar de eigen personele inzet (=indirecte kosten) is minder waardoor een en ander feitelijk budgettair neutraal is. De vrijkomende uren worden ingezet voor de lopende kwaliteitsslag vergunningverlening.
AB '
Wij hebben eerder aangeboden om tezamen met de winkeliersverenigingen in Warmenhuizen en Tuitjenhorn een detailhandelsonderzoek te gaan doen. Maar van de kant van de winkeliers is er geen belangstelling. Binnenkort zullen wij voorstellen doen om het ontwikkelingsproces voor het westelijk gedeelte van het gebied tussen de kernen Warmenhuizen en Tuitjenhorn vlot te trekken.
VVD
Het uitwerken van een herstructureringsplan voor Warmenhuizen-Centrum is wat ons betreft afhankelijk van de lopende accommodatie-onderzoeken voor de disciplines onderwijs, welzijn, brandweer en sport. Aan de ontwikkelingsvisie voor het oostelijk gedeelte van het gebied tussen de kernen Warmenhuizen en Tuitjenhorn wordt gewerkt. De voortgang daarvan is afhankelijk van enkele principebesluiten met betrekking tot een atletiek-accommodatie en de eventuele medewerking aan de ruimtelijke plannen van Heilpedagogisch en Sociaal Therapeutisch Instituut Midgard.
PvdA
Ook ons college hecht aan het ontwikkelen van relatief goedkope huisvesting voor doelgroepen. Maar de gemeente bouwt zelf geen huizen. Verder zijn er nu geen plannen van derden voor jongerenhuisvesting (starterswoningen) op kansrijke inbreiplekken. Wel wordt gewerkt aan een plan voor betaalbare huur- en koopwoningen in de tweede fase van het plan Tuitjenhorn-Oost IV.

Programma 7: Bereikbaarheid en Mobiliteit
AB '89
Omdat de woningbouwvisie voor het gebied tussen de kernen Warmenhuizen en Tuitjenhorn zich momenteel beperkt tot het deel ten oosten van de Oostwal zal er in de verdere uitwerking ook alleen sprake zijn van een infrastructurele ontsluiting voor dit woongebied. De bijdrage van de provincie aan de buurtbus beperkt zich nadrukkelijk tot de feitelijke uitvoering. Onze bijdrage is bedoeld om het vrijwilligerswerk in dit project te steunen, hetgeen hard nodig is. De bijdrage van de provincie in het (openbaar) streekvervoer strekt zich ook niet (meer) tot de haltevoorzieningen. Dat is om budgettaire reden weggevallen. Wel is de provincie bereid om andere middelen, zoals de gelden van de Gebundelde Doel Uitkering, in te zetten voor dit doel. De kans is aanwezig dat onze gemeente een financiële bijdrage krijgt voor het opwaarderen van de bestaande haltevoorzieningen wat geen overbodige luxe is. Wij zijn voornemens om dat in ieder geval dan maar binnen te halen.
VVD
Het Verkeersplan Warmenhuizen-Tuitjenhorn is onlosmakelijk verbonden met de plannen voor het gebied tussen de kernen Warmenhuizen en Tuitjenhorn. Daarom is, zoals bij u bekend, afgesproken dit samen met de ontwikkelingsvisie voor het oostelijk gedeelte van het gebied tussen de kernen Warmenhuizen en Tuitjenhorn te behandelen. Bij de toekomstige plannen voor zowel fiets- als wandelpaden wordt zeer zeker gekeken naar de mogelijkheden voor subsidie. De rol van de gemeente bij het openbaar busvervoer is beperkt. De provincie is van mening dat de gemeenten in ieder geval verantwoordelijk zijn voor de haltevoorzieningen en een goede en snelle route voor de lijndiensten.

Programma 8: Veiligheid
PvdA
De thema's Openbare Orde en Veiligheid brengen in vergelijking met voorgaande jaren enorme kosten met zich. Daaraan liggen ook wettelijke voorschriften ten grondslag. Voorkomen dient te worden dat hierin een legitimatie wordt gezien om de meer beïnvloedbare posten in de begroting fors naar beneden bij te stellen. Het ligt voor de hand dat de samenleving de kosten van Openbare Orde en Veiligheid volledig opbrengt.
CDA
De toenemende gemeentelijke kosten voor veiligheid en dus ook voor brandweer en rampenbestrijding worden inderdaad niet gecompenseerd door het Rijk. De argumentatie daarbij is dat de gemeenten die taak altijd al hebben gehad, maar daar niet de inhoud aan hebben gegeven die maatschappelijk (en bestuurlijk) is afgesproken. Via de Vereniging van Nederlandse Gemeenten is het ongenoegen over het niet compenseren van de kosten, meermalen luid en duidelijk in Den Haag kenbaar gemaakt.
AB '89
De zogeheten risicoladder van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu is voor onze lokale situatie geen bruikbaar instrument voor een bestuurlijke discussie over milieu en veiligheid (zie ook bijgevoegd persbericht van het RIVM).
Dat neemt niet weg dat wij met onze voorstellen voor brandweer, rampenbestrijding, vergunningverlening en handhaving feitelijk niets anders kunnen doen dan lokaal invullen wat er op verschillende niveaus in bestuurlijk Nederland is afgesproken ten aanzien van de kwaliteit van deze gemeentelijke taken.
VVD
De kosten van de brandweer stijgen nu snel ten gevolge van de opgedragen professionalisering. Die slag wordt nu gemaakt. In de meerjarenbegroting is te zien dat wanneer het professionele niveau eenmaal is bereikt, er ook geen sprake meer is van een sprongsgewijze toename van de ramingen.

Programma 9: Financiering en Dekking
AB '89, VVD, PvdA
Het beheer van het openbaar groen, de wegen, de gemeentelijke gebouwen en de riolering dient te worden geborgd met
meerjarenonderhoudsplannen. Conform de voorschriften hoort daarbij een goed kosten- en dekkingsverhaal, opdat de onderhoudsvoorzieningen toereikend blijven. Wij erkennen dat daarover op korte termijn een raadsdebat moet worden gevoerd.
Wij onderschrijven het uitgangspunt van 100%-kostendekking van het inzamelen en het afvoeren van het huishoudelijk afval. Vanwege de excessieve stijging van de afvalstoffenheffing stellen wij voor om in 2004 met een lager dekkingspercentage genoegen te nemen. In het meerjarig dekkingsplan wordt de onbenutte belastingcapaciteit gefaseerd aangewend tot aan het niveau van de inkomstenmaatstaf van de gemeentefondsuitkering door tariefstijgingen van de Onroerende Zaakbelastingen. Daarbij moet worden bedacht dat de discussie in feite niet over de percentages moet gaan maar om de volumebedragen van de gemeentelijke belastingen en heffingen. Dat schept een meer realistisch én niet buitensporig beeld van de belastingdruk van de gemeente Harenkarspel ten opzichte van alle andere Nederlandse gemeenten.

Indien van de gecalculeerde toename van de OZB-opbrengsten 2004 t/m 2007 (zie dekkingsplan) 10% wordt afgeraamd, dan leidt dat tot een inkomstenderving als hierna weergegeven.
2004 2005 2006 2007
Cumulatieve meeropbrengsten per jaar volgens dekkingsplan (met stijgingspercentages van 15%, 10%, 10%, 10%) 268 473 699 947 Cumulatieve meeropbrengsten per jaar op andere wijze (met stijgingspercentages van 5%, 5%, 5%, 5%) 89 183 286 399

Cumulatieve inkomstenderving per jaar 179 290 413 548
---
(alle bedragen x 1000)
CDA, VVD
In gedachte de toekomst van de gemeente Harenkarspel raden wij een investeringsstop af. Wij denken dat een input-gerichte benadering niet verstandig is zonder daarbij te bedenken welke lange termijnopbrengsten voor de samenleving en de leefbaarheid kunnen worden bewerkstelligd. Politieke en bestuurlijke visie en strategie zijn van eminent belang voor het goed en pro-actief kunnen inspelen op door ons gewenste ontwikkelingen. Als voorbeeld achten wij de invulling van het gebied tussen de kernen Warmenhuizen en Tuitjenhorn van groot belang voor een evenwichtige ontwikkeling van onze gemeente.

De overheid is allang niet meer de enige regisseur op het maatschappelijke krachtenveld. Het is wel raadzaam de regie te pakken daar waar het algemeen belang op aanvaardbare wijze kan worden behartigd. Onder de raadsprogramma's zijn het nieuwe beleid én de voorgenomen investeringen aangegeven. Ook hier staan in feite weinig voor uw raad nieuwe zaken in.
Wat voor de één een te groot uitgavenpatroon is, wordt door de ander weer anders ervaren. Feit blijft dat de lasten en baten van de gemeentelijke exploitatie (en ook de wijzigingen daarin) moeten worden afgedekt door de allocatie- en budgetfunctie van uw raad. Macro-economische ontwikkelingen, nieuwe wet- en regelgeving, decentralisatie van taken door de Rijksoverheid en het niet uitvoeren van het rentescenario betekenen per saldo dat de burgers conform de maatschappelijke eisen en ontwikkelingen de kosten moet dragen. Dat is zeker geen wijze van eenzijdig verhalen via de Onroerende Zaakbelastingen.
CDA
Voor zover er sprake is van een uitbreidingsinvestering in plaats van een vervangingsinvestering zal de raad per onderdeel een besluit kunnen nemen over het beschikbaar stellen van het benodigde krediet. CDA
De voortgang van de ontwikkeling van het oostelijk gedeelte van het gebied tussen de kernen Warmenhuizen en Tuitjenhorn is gestagneerd door de bestuurlijke discussie rond de eventuele nieuwe accommodatie voor de atletiekclub NOVA. We gaan er van uit dat die discussie binnenkort kan worden afgerond en het plan weer, in combinatie met het Verkeersplan Warmenhuizen-Tuitjenhorn, ter hand kan worden genomen. Inmiddels is het planvormingsproces voor de aanpak van de Bloemenwijk te Waarland opgestart.
PvdA
Dat de risico's voor de gemeente toenemen is een herkenbare trend. Daar kunnen we niet veel anders mee omgaan dan deze in beeld te brengen en maatregelen te nemen om deze risico's waar mogelijk te verkleinen.

Paragrafen
AB '89, CDA, VVD, PvdA
De uitbreidings- en vervangingsinvesteringen in de bedrijfsvoering vormen belangrijke (arbotechnische) voorwaarden voor de continuïteit, professionaliteit , kwantiteit en kwaliteit van de product- en dienstverlening. Dit geldt voor de politiek, het bestuur, de organisatie en het publiek. Daarmee wordt goed gewerkt aan een krachtige, zelfstandige en vitale gemeente Harenkarspel. Alleen daarmee kunnen we Harenkarspel op de kaart houden. Het merendeel alsook de belangrijkste van de voorgenomen investeringen zijn gebaseerd op eerder door u vastgestelde uitgangspunten én reeds vermeld in het meerjarenperspectief 2003-2006 (o.a. een kleinschalige uitbreiding van het gemeentehuis). De budgettaire lasten van de investeringen 2003 zijn bij de vaststelling van de begroting 2003 afgedekt. Een en ander mag dus geen verrassing zijn. Besluiten over vervangingsinvesteringen worden door ons college genomen. De vigerende eisen ten aanzien van de onderbouwing (oa. nut/noodzaak, prijs/kwaliteit, besparingen, onderhoud, etc.) van aanschaffingen zijn nog steeds van kracht.
De uitbreidingsinvesteringen van de gemeentelijke brandweer worden separaat ter besluitvorming aan de raad voorgelegd. AB '89
Uitgangspunt is dat iedere bestuurder en medewerker over een adequate standaard werkplek kunnen beschikken. Dat is momenteel niet het geval. AB '89, VVD
De span of control van het management (i.c. sectordirecteuren en afdelingshoofden) ten aanzien van de medewekers is thans goed op orde. Met een eventuele organisatorische verplatting worden meer nadelige dan positieve effecten verwacht.
Met ingang van 1 januari 2004 hebben wij het arbo-contract vernieuwd. Daarbij is het case-management van de ziekteverzuimbegeleiding uitbesteed. Daarmee denken wij adequaat in te spelen op de voor de werkgever toegenomen risico's bij ziekte en invaliditeit van de medewekers.
Enkele langdurige ziektegevallen t/m 2002 zijn van substantiële invloed op de omvang van het ziekteverzuim. Een overzicht van het ziekteverzuimpercentage over de afgelopen jaren afgezet tegen het landelijke gemiddelde ziekteverzuim (exclusief zwangerschapsverlof) laat het volgende beeld zien.
Jaartal Harenkarspel Landelijk gemiddelde1999


* = dit percentage betreft de periode 1 januari tot 20 oktober. CDA
Voor de implementatie van een raadsinformatiesysteem is het definiëren van uw informatiebehoefte een vereiste. Het lijkt ons een goed plan om bij het aantreden van een nieuwe raad in 2006 een raadsinformatiesysteem operationeel te hebben.
Aan het inhuren van personeel en/of inhuren van externe deskundigen valt niet altijd te ontkomen. Ook wij staan hier een terughoudend beleid voor.
AB '89
In de 2^e Bestuurlijke Rapportage 2003 wordt, onder het kopje kantoormiddelen, gesproken over een adequate inrichting van de werkplekken. In het plan van aanpak voor de uitbreiding van het gemeentehuis is aangegeven dat de beschikbare werkruimte per medewerker niet voldoet aan de normen. Dat is iets anders. Als er geen uitbreiding komt van het wagenpark zullen er meer kilometers worden gereden met de privé-auto's en dat is duurder. Als er minder worden gereden, gaat dat ten koste van de kwaliteit van het werk. De eerder met u gemaakte afspraken over de hoeveelheid en de kwaliteit van de uitvoering van de taken is maatgevend geweest voor de personeelsformatie en de daarvoor noodzakelijke ondersteunde middelen zoals huisvesting en vervoer.
VVD, PvdA
Een discussie over de levering van welke diensten en/of producten is een doorlopend proces. Wij verwijzen naar het gestelde hierover in onze aanbiedingsbrief bij onze reactie op uw algemene beschouwingen.