Ingezonden persbericht

Persbericht

Merk niet meer doorslaggevend in koopproces
~ aanschaf monitor vaak gebaseerd op praktische overweging ~

Eindhoven, Nederland, 23 oktober 2003 - Het merk is niet langer een essentiële factor in het aankoopproces van een monitor. Dit is onlangs uit een recent web-onderzoek naar voren gekomen. In plaats daarvan richten kopers zich op de best mogelijke combinatie van features en voordelen voor een betaalbare prijs.

Op de vraag waarop men zou letten bij het aanschaffen van een nieuwe monitor vond 38%, van de ruim 2.000 respondenten in Nederland, de prijs/kwaliteit verhouding het belangrijkste selectiecriterium. Vervolgens gaf 29% van de respondenten aan prestatie als doorslaggevende factor te beschouwen en 24% vond merk/prijs/kwaliteit het belangrijkste. Criteria die als minst belangrijk werden ervaren waren prijs (2%) en merk (2%). Bovendien was het opvallend dat slechts 5% van de ondervraagden uiterlijk als belangrijkste selectiecriterium aangaf. Dit komt niet overeen met de huidige trend waarin gepleit wordt voor innovatieve designmonitoren.

De resultaten suggereren dat kopers bij het aanschaffen van een monitor de voorkeur geven aan praktische overwegingen in plaats van gevoelens. Ze passen een pragmatische aanpak toe door te kijken naar de mogelijkheden van de producten in verhouding tot de prijs, in plaats van alleen te kijken naar het merk.

"Doordat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van breedband, thuiscomputers en e-mail, groeit de technische kennis onder consumenten ook. Bedrijven moeten zich gaan realiseren dat consumenten zich steeds meer richten op prestaties en features. Ze kunnen niet langer blind varen op hun merk," zei Marlies Smeenk, marketing manager Europe, CTX Europe.

"We zitten in een kopersmarkt en consumenten weten precies wat ze moeten aanschaffen om een hoogwaardig en duurzaam product in huis te halen. Deze resultaten tonen aan dat bedrijven die zich richten op het produceren van betrouwbare, innovatieve en hoogwaardige monitoren tegen een betaalbare prijs, succesvol zullen zijn in het huidige economische klimaat."

Meer informatie over CTX Europe, vindt u op http://www.ctxeurope.com.

(316 woorden)

In de bijlage treft u de statistische, grafische uitwerking van het onderzoek aan

BERICHT VOOR DE REDACTIE
Over CTX
CTX is één van de grootste fabrikanten ter wereld op het gebied van beeldbuismonitors, LCD-schermen, LCD-projectors en plasmaschermen. Het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Eindhoven. Daarnaast heeft het bedrijf vestigingen in Groot-Brittannië (Watford) en Duitsland (Bremen) en lokale CTX vertegenwoordigers in Italië (Verona) en Spanje (Madrid). CTX biedt kwaliteitsproducten voor een betaalbare prijs. Dankzij de uitstekende R&D, productie en kwaliteitsgaranties weet CTX haar positie als beeldschermspecialist al 22 jaar te handhaven.

In de afgelopen jaren heeft CTX vele prijzen gekregen van vooraanstaande tijdschriften in de VS, Azië en Europa, waaronder PC Magazine Italy - Beste koop, Computer Idee Nederland - Testwinnaar, PCW UK - Keuze van de redactie, Chip Germany - Testwinnaar.

Voor verdere persinformatie, een testproduct of fotomateriaal, kunt u contact opnemen met: Lilian van Tongerlo of Kim van Bokhoven bij LEWIS Communicatie BV: Tel: +31 (0) 40 235 46 00Fax: +31 (0) 40 235 46 01 E-mail: lilianv/kimv@lewispr.comhttp://www.lewispr.com

Voor overige informatie kunt u contact opnemen met Marlies Smeenk, Marketing Manager Europe bij CTX Europe: Tel: +31 (0) 40 290 97 52Fax: +31 (0) 40 290 97 39 E-mail: marlies@ctxnl.comhttp://www.ctxeurope.com


---

LEWIS Communications BV
Marketing and Media relations for Technology Companies Petunialaan 28
5582 HA Waalre
Nederland

tel: +31 (0)40 235 46 00
fax: +31 (0)40 235 46 01
web: http://www.lewispr.com
e-mail: persinfo@lewispr.com


---