Ingezonden persbericht

P E R S B E R I C H T

KNV nodigt truckfabrikanten uit voor farbo-keuring materieel

Koninklijk Nederlands Vervoer zal vrijdag op de bedrijfsautoRAI in Amsterdam de truckfabrikanten een brandbrief overhandigen. In deze brief met de titel: "Startsein FARBO-keuringen vrachtwagencabines op de BedrijfsautoRAI ?" worden de fabrikanten aangespoord om hun materieel aan een FARBO-keuring te onderwerpen. Goedgekeurd materieel levert de transportondernemer een voordeel op van enkele duizenden euro's per aangeschafte vrachtwagen. Met deze actie wil KNV Goederenvervoer enkele tientallen miljoenen euro's voor de transportbranche veilig stellen.

Om de aanschaf van ergonomisch en technisch deugdelijke goederen te stimuleren, hebben het ministerie van SZW en Financiën een regeling voor ondernemers opgesteld. De regeling houdt voor de transportbranche onder andere in dat een vrachtwagen met een cabine die de arbeidsomstandigheden van de chauffeur verbetert èn volgens de eisen die gesteld worden in de arbolijst is goedgekeurd, in het eerste jaar voor een hoger bedrag afgeschreven mag worden. Het voordeel voor de ondernemer per investering is uit te drukken in rentevoordelen en een liquiditeitsvoordeel en levert per vrachtwagen ten minste 5.000 euro op.

De transportbranche dreigt de dupe te worden van de impasse die is ontstaan tussen het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de fabrikanten van vrachtauto's. In het kort richt het meningsverschil tussen beide partijen zich op de strengere meetprotocollen, gebaseerd op de NEN 5518. Deze meetprotocollen worden gehanteerd voor de goedkeuring volgens de eisen die gesteld worden in de arbolijst, de zogenaamde FARBO-keuring. Fabrikanten noemen deze protocollen niet werkbaar en vinden de kosten voor een keuring te hoog. Vanwege de ontstane discussie zijn er tot op vandaag geen vrachtautocabines goedgekeurd. Als er dit jaar geen keuringen meer worden uitgevoerd, zal de FARBO-regeling voor vrachtautocabines worden opgeheven. Hierdoor zal de transportbranche jaarlijks mogelijk zeventig miljoen euro mislopen.

Koninklijk Nederlands Vervoer vraagt in de brandbrief met de titel: "Startsein FARBO-keuringen vrachtwagencabines op de BedrijfsautoRAI ?" de fabrikanten om deze impasse te doorbreken en hun materieel voor keuring aan te bieden. Er zijn inmiddels 'proefkeuringen' op gangbaar nieuw materieel uitgevoerd, waaruit bleek dat het materieel zonder al te veel problemen werd goedgekeurd.

Koninklijk Nederlands Vervoer ? Goederenvervoer is de brancheorganisatie van de grote toonaangevende logistieke dienstverleners en goederenvervoerbedrijven in Nederland

Den Haag, 23 oktober 2003
Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht