Ingezonden persbericht

PERSBERICHT
23 oktober 2003

BPGI en Euro Buro fuseren

Versterking positie van de onafhankelijke kantoorvakhandel

WASHINGTON, D.C., AMSTERDAM *Business Products Group International, (BPGI) en Euro Buro, de twee grootste onafhankelijke inkooporganisaties voor kantoorproducten ter wereld, gaan per 1 januari 2004 fuseren. Het doel is om de marktpositie van de onafhankelijke kantoorvakhandel in de hele wereld te versterken.

Er is voor gekozen om onder de naam BPGI samen verder te gaan. BPGI zal ingevolge haar doelstellingen, wereldwijd inkoopcontracten afsluiten voor de ruim 4.000 aangesloten onafhankelijke kantoorvakhandelaren die in 2002 verantwoordelijk waren voor een totaal van 11 miljard US $ eindgebruikerswaarde.

Historische dag
"Dit is een historische dag, niet alleen voor onze leden, maar voor alle onafhankelijke kantoorvakhandelaren in de hele wereld", aldus Nick Oates die samen met Ben Wensing voorzitter wordt van BPGI. "Consolidatie is de multinationale tendens voor onze bedrijfstak en met deze overeenkomst hebben wij aangetoond dat onafhankelijke bedrijven met succes kunnen blijven concurreren in deze nieuwe omgeving." Ben Wensing, de huidige president van Euro Buro, de grootste groep van onafhankelijke inkoopcombinaties in Europa, verklaart: "Door de fusie blijven wij in staat om aan de vakhandel concurrerende koopkracht op wereldniveau te bieden. In combinatie met persoonlijke service zal dat zorgen voor aantrekkelijke en unieke mogelijkheden in de markt van kantoorproducten."

"Euro Buro is sinds de introductie verantwoordelijk voor belangrijke successen voor haar leden en staat klaar om tezamen met een strategische partner de activiteiten op een hoger niveau te brengen. Onze fusie met BPGI is het antwoord hiervoor", aldus de heer Wensing.

Leverancier
Jim Preston blijft aan het hoofd van BPGI staan. Het Europese kantoor van de organisatie wordt in Nederland gevestigd en hier vandaan zal Wilma van Hal haar werkzaamheden vervullen. Preston: "Wij zijn ervan overtuigd dat wij onze leveranciers een voorstel met hoge positieve waarde kunnen bieden. BPGI biedt haar leveranciers toegang tot een groeiend en dynamisch marktsegment. De fusie zal aan onze leveranciers toegang verlenen tot onafhankelijke vakhandelaren die samen goed zijn voor ongeveer 11 miljard US $ in verkoopwaarde wereldwijd, waarvan 5miljard US $ in Europa zal worden verwezenlijkt. Wij zijn ervan overtuigd dat de leveranciers deze grootte en groei op prijs zullen stellen. Vanaf 1 januari 2004 zal BPGI sterk zijn vertegenwoordigd in 10 Europese landen en daarom sterk staan in alle belangrijke markten", aldus de directeur.

"Deze overeenkomst is een onderdeel van onze volgehouden groeistrategie en essentieel om in deze bedrijfstak competitief te blijven", aldus de heer Preston. Door de fusie wordt BPGI één van de drie grootste organisaties voor kantoorproducten ter wereld na Office Depot en Staples.

/////////////////////////////////////////////////////einde persbericht////////////////////////////////////////////////////////

Business Products Group International, LLC (BPGI) is de grootste groep ter wereld van in- en verkoopcombinaties die uitsluitend bestaan uit onafhankelijke kantoorvakhandelaren. De missie van BPGI bestaat erin de koopkracht en het concurrentievermogen voor kantoorproducten voor haar groepen en namens de dealers die lid zijn van de groepen, te maximaliseren.