Ingezonden persbericht

Symposium: Sterke Verhalen in de Media

ONDERZOEKERS ANALYSEREN MEDIAHYPES EN MODERNE SAGEN



LEIDEN, 20030911 -- Op donderdag 23 oktober organiseert de Praktijkstudie Journalistiek en Nieuwe Media van de Universiteit Leiden het symposium "Sterke Verhalen: Mediahypes en Moderne Sagen". Het symposium is bestemd voor onderzoekers op het terrein van journalistiek en communicatie, voor journalisten en voor anderen met belangstelling voor mediahypes, massahysterie en moderne sagen (ook bekend als broodjes aap of urban legends).



Politieke mediahypes: Nederland als dramademocratie, overgeleverd aan de waan van de dag. Nieuws is een verhaal: waarom de media de grootste verspreiders zijn van moderne sagen, ook bekend als broodjes aap. Onderzoekers én journalisten die met onderzoeksgegevens op de loop gaan. Levensechte leugens: hoe mediahypes en moderne sagen in 2002 een cruciale rol speelden in verzonnen verhalen over groepsverkrachtingen.


Kidnappers in de ballenbak

Specialisten brengen het laatste nieuws over sterke verhalen in de media. Waardoor gaan media hyperventileren? Hoe dragen journalisten bij aan het ontstaan van massahysterie? Waarom presenteren kranten zo vaak broodjes aap als nieuwsbericht? Zes onderzoekers en een onderzoeksjournalist belichten onder meer massahysterie rond ritueel misbruik, gehypete cijfers in de pers, geruchten over kidnappers in de ballenbak van IKEA en broodjes aap over moslimterroristen.


De sprekers

Sprekers zijn mr. Tjalling Beetstra (criminoloog), drs. Peter Burger (PraktijkStudie Journalistiek & Nieuwe Media, Universiteit Leiden), dr. Willem Koetsenruijter (PraktijkStudie Journalistiek & Nieuwe Media, Universiteit Leiden), Oscar van der Kroon (onderzoeksjournalist, NPS), Henrik Lassen, PhD (University of Southern Denmark, Kolding), dr. Theo Meder (Meertens Instituut, Amsterdam) en drs. Peter Vasterman (School voor Journalistiek, Utrecht).



Voor meer informatie

Ga naar www.praktijkstudies.nl
Of mail Judith Jansen: J.A.Jansen@let.leidenuniv.nl


Over de PraktijkStudie Journalistiek & Nieuwe Media
De PraktijkStudie Journalistiek & Nieuwe Media is een van de vier programma's die het Centrum PraktijkStudies Letteren sinds 1 september 2001 aanbiedt als bijvak voor Letterenstudenten aan de universiteit Leiden. De PraktijkStudies verbeteren de aansluiting van de Leidse Letterenstudent op de arbeidsmarkt. Journalistiek & Nieuwe Media bereidt niet alleen voor op een loopbaan in de journalistiek, maar is ook gericht op vakken als communicatieadviseur, internetredacteur en tekstschrijver. Studenten van deze opleiding verdiepen zich onder meer in wetenschapsjournalistiek, het bouwen en testen van websites, radioreportages en televisiedocumentaires. Het programma wordt afgesloten met een stage, bijvoorbeeld bij het Radio 1-Journaal, de afdeling interne communicatie van de Tweede Kamer of de NOS in Washington.


------EINDE BERICHT------




Ingezonden persbericht