Ingezonden persbericht


Meer tijd door minder TV

Nieuwe RelaxIndex cijfers: Mannen gelukkiger in relatie en gezin dan vrouwen

ROTTERDAM, 23 oktober 2003 - Het gevoel constant tijd tekort te hebben, blijkt een belangrijke factor bij het ervaren van stress. Het grootste deel van de Nederlanders probeert tijd te winnen door minder TV te kijken (49%), vaker snelle maaltijden te nuttigen (28%) en minder te sporten (13%). De Nederlandse vrouw lost tijdgebrek met name op door minder tijd voor zichzelf te nemen (43%), mannen winnen tijd door korter te slapen (37%). Opvallende uitkomst is ook dat in zowel Nederland, Belgie als Duitsland mannen gelukkiger zijn in hun relatie en/of gezin dan vrouwen. Deze resultaten komen uit het tweede RelaxIndex onderzoek, uitgevoerd door Blauw Research in opdracht van Center Parcs. 1200 Nederlanders, Belgen en Duitsers uit het algemeen publiek werden ondervraagd.

Hoewel mannen en vrouwen beiden gelukkig zijn in hun relatie en/of gezin, zijn mannen een stuk gelukkiger dan vrouwen (mannen +37, vrouwen +22 punten)*. Daarnaast hebben mannen vaker het gevoel alles te kunnen doen wat ze willen. Ze maken zich wel meer zorgen over hun financiële situatie dan de vrouw. Zij maakt zich weer eerder zorgen over de gezondheid van zichzelf en haar naasten.

In een eerder RelaxIndex onderzoek van Center Parcs (mei 2003) werd slaapgebrek het meest genoemd als oorzaak van stress, namelijk door 38% van de Nederlanders. Nu noemt 32% van de Nederlanders minder slapen juist als een oplossing om tijd te winnen. "Tijdgebrek veroorzaakt voor een deel het gevoel van stress. Door minder te slapen hoopt men tijd te winnen, terwijl slaaptekort uiteindelijk weer stress veroorzaakt. Het lijkt een vicieuze cirkel," aldus Monique Dekking van Center Parcs. "We weten uit eerder onderzoek en ervaring dat mensen willen ontspannen door tijd te besteden aan partner, gezin of vrienden. Dat ook de fysieke behoefte aan ontspanning en rust zo groot is, heeft ons verrast."

Nieuwe RelaxIndex cijfers


* De score van de periodiek door Center Parcs gemeten en vastgestelde RelaxIndex is het resultaat van telkens tien dezelfde stellingen rond het thema stress. De Nederlandse vrouw scoort daarbij nu -8,3 ( in mei -14,1) en de Nederlandse man -3,5 (in mei -2,9) op een schaal van -100 tot +100, waarbij de nulpositie de grens aangeeft tussen 'extreem gestresst' (-100) of 'bijzonder relaxed' zijn (+100). Hoewel Nederland en België over het geheel genomen iets relaxter zijn dan een half jaar geleden, valt de meting op een aantal van de tien onderzochte en onder de RelaxIndex liggende stellingen negatiever uit. Zo ervaart men nu minder financiële zekerheid en meer problemen op het werk dan een aantal maanden geleden. Positieve uitschieters zijn dat men zich vaker goed voelt zo vlak na de zomer en men zich minder zorgen maakt over de toestand in de wereld of in eigen land.

De grafieken van de RelaxIndex I en II en de cijfers rond het thema tijdbesparing kunt u bekijken en vergelijken op http://www.online-pr.nl/docs/Grafieken%20Relaxindex%20Centerparcs%20oktober%202003.pdf

Over de Center Parcs RelaxIndexâ

Center Parcs doet onderzoek naar de (on)balans die mensen voelen in hun gemoedstoestand. Op basis van dit onderzoek publiceert Center Parcs de RelaxIndexâ, een index die de gemoedstoestand van mensen in een getal weergeeft. Deze RelaxIndex® wordt bepaald op basis van gegevens uit onderzoek dat door het onafhankelijke bureau Blauw Research wordt uitgevoerd. De toenemende spanning die mensen ervaren tussen hun situatie thuis (relaties, kinderen, vrienden), werk (carrière, inkomen) en maatschappelijke ontwikkelingen heeft in het onderzoek een bepalende plaats.

Center Parcs is van mening dat de gemoedstoestand van mensen en de wijze waarop zij zich relaxen een belangrijke rol speelt bij de ontwikkeling van haar dienstverlening. Om ook een bijdrage te leveren aan de maatschappelijke bewustwording van factoren die stress veroorzaken of juist een gevoel van ontspanning geven, maakt Center Parcs deze onderzoeksgegevens openbaar.

Een samenvatting van de onderzoeksrapporten en de meest actuele stand van de RelaxIndexâ zijn beschikbaar op http://www.online-pr.nl/customer_frame.asp?customer_id=22 .