KNMG


Het kwaliteitsmanifest toegelicht, deel 5

Het Kwaliteitsmanifest van de KNMG maakt duidelijk wat de samenleving op het gebied van kwaliteit van artsen en de medische beroepsgroep mag verwachten. Ook komt aan de orde wat de KNMG van andere partijen verwacht. Het manifest besteedt aandacht aan de volgende 10 onderwerpen: de kwaliteit van de arts, de arts-patiënt relatie, kwaliteitssystemen, loopbaanbeleid, prestatiegegevens, klachten en fouten, aansprakelijkheid, de Inspectie, zorgverzekeraars en de overheid . In een serie van vijf opeenvolgende bijdragen worden telkens twee van deze onderwerpen belicht.

In dit deel:

* De zorgverzekeraars

* Overheid en politiek

Vorige delen:

* Deel 4 (het aansprakelijkheidssysteem, de inspectie)
* Deel 3 (transparantie en verantwoording, omgaan met klachten en fouten)

* Deel 2 (de betekenis van kwaliteitssystemen, de relatie kwaliteit en loopbaanbeleid)

* Deel 1 (de kwaliteit van de arts, de relatie arts-patiënt)

9. De zorgverzekeraars

Zorgverzekeraars hebben een verantwoordelijkheid in die gevallen waarin door hen gecontracteerde hulpverleners of instellingen niet aan het vereiste van verantwoorde zorg voldoen. Maatregelen door de zorgverzekeraars liggen dan voor de hand. In uiterste gevallen kan dit er toe leiden dat de zorgverzekeraar de betreffende medewerkersovereenkomst (met instelling en/of hulpverleners) beëindigt. Een en ander maakt het wel nodig dat zorgverzekeraars hun opvattingen over de kwaliteit van zorg expliciteren. De KNMG meent dat zorgverzekeraars op dit gebied nog onvoldoende activiteiten hebben ontwikkeld.

Activiteiten van zorgverzekeraars kunnen een bijdrage leveren aan de doelmatigheid van de zorg, maar mogen niet ten koste gaan van de kwaliteit van de zorg en de onafhankelijkheid en objectiviteit van het medisch handelen van de arts. De spreekkamer is het domein van de arts en niet dat van de zorgverzekeraar. De professionele autonomie van de arts vormt een waarborg, dat de diagnose en passende behandeling van een gezondheidsprobleem worden vastgesteld op basis van een zuiver inhoudelijke beoordeling van effectiviteit en doelmatigheid. De KNMG pleit voor een verduidelijking en wettelijke regeling van de eisen van 'goed verzekeraarschap'. Ook is van belang dat de beroepsgroep criteria inzake de kwaliteit van zorg opstelt, die door zorgverzekeraars en zorgaanbieders gebruikt kan worden in het kader van de zorgcontractering.

Voorts zal helder moeten worden hoe het kwaliteitsbeleid van zorgverzekeraars zich verhoudt tot de activiteiten van de Inspectie. Die verhouding lijkt eerder te worden gekenmerkt door onhelderheid over competenties dan door een effectieve en gecoördineerde inzet daarvan.

10. Overheid en politiek

Het ontwikkelen van kwaliteitsnormen en kwaliteitssystemen is geen taak voor de overheid. Het zijn de partijen in het veld die in samenspraak met elkaar dergelijke normen en systemen behoren te ontwikkelen. Op dat niveau is de daartoe benodigde kennis en ervaring aanwezig. De overheid heeft de belangrijke taak om stimulerend op te treden en om randvoorwaarden te scheppen (door kaderstellende wetgeving, financiële middelen, onderzoek of anderszins). Tot 2000 werden met een zekere regelmaat zogenaamde Leidschendamconferenties georganiseerd, waarop zorgaanbieders, zorgverzekeraars, patiëntenorganisaties en de overheid afspraken maakten over ieders taken en verantwoordelijkheden inzake de kwaliteit van zorg. Deze conferenties hebben een nuttige rol gespeeld. De behoefte blijft bestaan om op gezette tijden sectoroverkoepelend overleg te voeren. Dit niet alleen om ervaringen uit verschillende sectoren van zorg bijeen te brengen, maar ook om tot een goede afstemming te komen tussen het kwaliteitsbeleid van instellingen en dat van beroepsbeoefenaren. Het ligt voor de hand dat de overheid hiervoor een gelegenheid creëert.

Zoals ook uit dit manifest blijkt, is kwaliteit van zorg een begrip dat vele aspecten en ontwikkelingen omvat. Die aspecten en ontwikkelingen staan soms los van elkaar, maar vaker komt het voor dat er samenhang en wederzijdse afhankelijkheid bestaat. Het vergt ook inspanning van overheid en politiek om samenhangend beleid te ontwikkelen en om een samenhangende politieke bespreking daarvan en besluitvorming daarover te bewerkstelligen. Zo niet, dan ontstaat incidentenpolitiek en neemt de effectiviteit en doelmatigheid van overheidsbeleid af (waaronder wettelijke maatregelen).

Nadere informatie is te verkrijgen bij mr. dr. J. Legemaate, telefoon: 030 2823765, of per e-mail: j.legemaate@fed.knmg.nl