Vlaamse overheid

Conferentie over angst en verdriet bij kinderen: nieuwe initiatieven en bezorgdheid aanwezige organisaties over mediaverslaggeving proces Dutroux

Vandaag vond de Rondetafelconferentie plaats over angst en verdriet bij kinderen. Minister Vanderpoorten besprak met verschillende belangengroepen nieuwe initiatieven en maatregelen om de onderwijssector in de toekomst professioneel te laten omgaan met verdriet en angst bij kinderen.

De aanleiding van deze conferentie is het nakende Dutroux- proces. Minister Vanderpoorten plaatst de gesprekken van vandaag echter in een ruimer kader. "Met deze rondetafel wil ik leerkrachten, ouders, zorgcoördinatoren en CLB- medewerkers tegemoet komen op het moment dat ze zich afvragen hoe ze moeten omgaan met delicate emoties en vragen van jongeren, ook los van de zaak Dutroux."

De conferentie van vandaag resulteerde in enkele nieuwe initiatieven. Zo is er een studiedag gepland rond het op school beter omgaan met geweld tegen kinderen in samenwerking met Child Focus. Alle organisaties met interesse worden opgeroepen om inhoudelijk mee te werken. Een tweede nieuw initiatief is het plan om alle bestaande expertise en informatie rond kindermishandeling te kanaliseren naar (toekomstige) leerkrachten, CLB- medewerkers en zorgcoördinatoren. Organisaties kunnen hun materiaal naar het departement Onderwijs sturen waar het opgenomen zal worden in een database op de onderwijssite www.ond.vlaanderen.be .

De campagnes in het tijdschrift 'Klasse', dat sinds 1996 deze problematiek eigenlijk nooit uit het oog verloren heeft, worden geactualiseerd en opnieuw verspreid. Projecten die momenteel lopen, zoals het preventieproject onderwijs vertrouwenscentra, de vzw Limits en het project Clicksafe, worden opnieuw in de kijker geplaatst.

Minister Vanderpoorten benadrukte ook het belang van communicatie tijdens de conferentie. "Het is belangrijk dat kinderen open over hun gevoelens kunnen praten, dat zij deze gevoelens op de juiste manier kunnen verwoorden en dat zij het gevoel hebben dat er met respect naar hen geluisterd wordt." Deze communicatieve vaardigheden die kinderen moeten leren praten over hun angsten en verdriet zijn ook opgenomen in de eindtermen, zowel in het kleuter- als in het basis- en secundair onderwijs.

In het detecteren van kindermishandeling spelen leerkrachten en zorgcoördinatoren vaak een sleutelrol. "Het herkennen van kindermishandeling roept bij hen vaak sterke emoties op. Het is in ieders belang dat ze weten hoe ze in zo een situatie moeten reageren. Het is niet de bedoeling dat de leerkracht zelf als hulpverlener optreedt, daar bestaat specifieke expertise voor, maar het is wel belangrijk dat de school de juiste adressen en contactpersonen kent voor hulpverlening uit de eigen streek", aldus minister Vanderpoorten.

De school heeft met andere woorden een belangrijke signaalfunctie en leerkrachten moeten in staat zijn om signalen van kindermishandeling als dusdanig te herkennen. Minister Vanderpoorten wil scholen en leerkrachten ondersteunen door hen informatie en geschikte methodieken aan te bieden.

Bij de uiteenzettingen van verschillende organisaties klonk een grote bezorgdheid over de manier waarop het proces in beeld gaat gebracht worden. De vrees leeft dat sensationele beelden hun weg opnieuw naar de beeldbuis en de geschreven media gaan vinden. Flip Voets, voorzitter van de Raad van de Journalistiek, aanhoorde namens de journalisten deze bezorgdheden en verzekerde de aanwezigen dat de Raad hierop zal toezien.

info : Jo De Ro, woordvoerder van minister Vanderpoorten
- tel. (0475) 98 33 73 - (02) 553.99.23 - fax. (02) 553 99 19
e-mail: persdienst.vanderpoorten@vlaanderen.be


---