23-10-2003
Nissan op de Tokyo Motor Show
De 37ste editie van de Tokyo Motor Show gaat vrijdag 24 oktober van
start. Nissan is door zijn afkomst verplicht om tijdens deze
thuiswedstrijd flink uit te pakken. Op de stand van Nissan in de
Makuhari Messe staan dan ook zeven nieuwe (concept)autos.
Design combineren met nieuwe technologieën is het speerpunt van Nissan
tijdens deze editie van de Tokyo Motor Show. Met verschillende
conceptautos laat het Japanse merk zien wat de gedachte is voor wat
betreft autorijden in de nabije toekomst. En met bijvoorbeeld de
compacte C-Note, de stoere Murano en de luxe Fuga is het duidelijk dat
er ook in de toekomst veel te genieten valt met Nissan.
Behalve het ontwerpen van mooie en goede autos probeert Nissan tevens
een bijdrage te leveren aan een beter milieu en aan een betere
verkeersveiligheid. Op de Tokyo Motor Show toont Nissan daarom zijn
laatste vindingen op dit gebied, zoals de toepassing van een compacte
Litium-ion batterij in combinatie met een brandstofcel. En het
Intelligent Brake Assist dat met behulp van sensoren de bestuurder
helpt bij het remmen. Kortom, Nissan is op weg naar een betere
toekomst.
Nissan Cube3 + Conran & Partners
Wanneer een autofabrikant en een designstudio gaan samenwerken, staat
dit dikwijls garant voor een spraakmakend eindresultaat. Zo ook bij de
samenwerking tussen Nissan en het Londense ontwerphuis Conran &
Partners. Tijdens de Tokyo Motor Show presenteert Nissan een door dit
ontwerphuis verfijnde Nissan Cube3. Deze ruim opgezette
zevenpersoonsauto brengt Japanse tradities en Londense zakelijkheid
samen in één ontwerp.
Conran & Partners is een gerenommeerd Londens ontwerphuis dat
verantwoordelijk is voor ondermeer de inrichting van een aantal
bekende restaurants en winkels in de hoofdstad van Groot-Brittannië.
Ook heeft het ontwerphuis een eigen keten van meubelzaken. Aan de
basis van de ontwerpen van Conran & Partners staat het perfecte
evenwicht tussen kwaliteit en mooie vormen.
Voor het ontwerp van de Nissan Cube3 greep Conran & Partners terug
naar oude Japanse tradities en combineerde deze met nieuwe Londense
ideeën. Sebastian Conran, Creative Director bij Conran & Partners,
legt uit: Bij Japan denk ik aan rust en kalmte. Dit is een belangrijk
onderdeel van het Japanse DNA in het ontwerp van de Cube3. Daarnaast
wilde ik de Japanse schoonheid tot uiting laten komen door het gebruik
van ronde vormen, cirkels. Deze vormen heb ik gecombineerd met
strakke, rechten lijnen zoals we die in veel Britse ontwerpen zien.
Het resultaat is een auto met verfrissende ontwerpdetails. De eerste
ronde vorm is te zien in het ontwerp van de grille, waarin tevens twee
ronde koplampen zijn verwerkt. Ook de gekleurde achterlichten zijn
rond van vorm. In het interieur is het cirkelthema terug te vinden. De
ventilatieroosters, de grille van de speakers, de versnellingspook en
verschillende andere elementen in het interieur zijn verfijnd volgens
het cirkelthema. Verder zijn de stoelen voorzien van een zeer hoge
kwaliteit leder.
De carrosserie van de auto is gespoten in de kleur Shadow Grey. In
combinatie met de donkergrijze aluminiumdelen geeft dit de auto een
chique uitstraling. Iets dat eveneens helemaal in lijn is met de
uitgangspunten van Conran & Partners.
Nissan C-Note
Bij het streven van Nissan om compacte autos met een superieure
kwaliteit te ontwerpen, is de C-Note het laatste resultaat. Binnen de
grenzen van de compacte buitenmaten herbergt de C-Note een groot
aantal comfortabele eigenschappen.
De conceptuele C-Note beschikt over een scala aan comfortabele
voorzieningen. De buitenmaten verraden het niet, maar de C-Note is een
heel ruime auto. Het ruime interieur zorgt als eerste voor een gevoel
van comfort en welbehagen. Voor iedereen is er voldoende hoofd- en
beenruimte. Achterin kunnen de passagiers hun benen zelfs strekken.
Prettig wanneer er grote afstanden overbrugd moeten worden. Tijdens de
reis kan ook veel bagage mee, want de kofferruimte is bijzonder flink.
Andere elementen die het verblijf in de C-Note heel comfortabel maken,
zijn de gebruikte luxe materialen en het vakmanschap waarmee deze in
de auto zijn verwerkt. Bij het ontwerp van de C-Note is veel tijd en
aandacht besteed aan het verfijnen en het perfectioneren van details.
Iets dat ongekend is in de klasse van C-Note.
De Nissan C-Note heeft een dynamische en actieve uitstraling. Terwijl
de zijruiten praktisch rechtop staan om een zo groot mogelijke
interieurruimte te creëren, hebben de horizontale lijnen van de
carrosserie juist ronde en dynamische lijnen. Hierdoor oogt de auto
niet log en vierkant.
Het hoge dak van de C-Note maakt het in- en uitstappen eenvoudig. Ook
kunnen de inzittenden dankzij het hoge dak comfortabel rechtop zitten.
Het dynamische uiterlijk van de C-Note past precies bij de
rijeigenschappen van de auto. De C-Note is bijzonder goed handelbaar,
waardoor het een prima auto is voor in het drukke verkeer van de stad.
Nissan Effis
De Effis is een nieuwe stadsauto van Nissan die zijn aandrijving
krijgt van een brandstofcel in combinatie met een Lithium-ion
batterij. Met de Effis toont Nissan aan dat autos die hun aandrijving
krijgen van een brandstofcel wel degelijk licht en compact kunnen
zijn.
De revolutionaire nieuwe Super Motor in de Effis is compact, zeer
efficiënt en kan twee wielen onafhankelijk van elkaar aandrijven. De
Effis is zelfs uitgerust met twee Super Motoren, waardoor alle wielen
onafhankelijk van elkaar aangedreven kunnen worden. Door deze
toepassing is de Effis heel stabiel en heeft hij zeer dynamische
rijeigenschappen.
Bij autos met een brandstofcel eisen de batterijen om de stroom op te
slaan altijd veel ruimte op. Nissan heeft dit probleem opgelost door
een compacte Lithium-ion batterij te gebruiken. Deze batterij is
lichter en platter dan andere batterijen en past dan ook perfect in
deze compacte stadsauto.
De brandstofcel en de compacte Lithium-ion batterij zijn gemonteerd
onder de vloer van de Effis. De ruimte in het interieur ondervindt
hier geen nadelige gevolgen van en ook komt dit de stabiliteit van de
auto ten goede.
De slechts drie meter lange Effis heeft een flexibel interieur. Het
interieur kan zo geconfigureerd worden dat er plaats is voor vier
personen. Door te schuiven met de stoelen kan de Effis ook omgebouwd
worden tot een bedrijfsauto met een grote laadbak en ruimte voor
alleen de bestuurder.
Alles is in het werk gesteld om de Effis zo licht mogelijk te maken.
De carrosserie is bijvoorbeeld van plastic en van aluminium. Ook is de
auto behandeld met chemicaliën om de carrosserie van een kleur te
voorzien. Deze methode maakt de auto lichter dan wanneer de auto is
gespoten met verf. Want hoe lichter de auto, hoe groter de actieradius
van de Nissan Effis.
Nissan Fuga
Met de Fuga introduceert Nissan een nieuw type luxe sedan. Het
uiterlijk van de Fuga is sportief en dynamisch, terwijl het interieur
ongekend ruim is voor een hedendaagse sedan.
De Fuga heeft een extra lange wielbasis. De ontwerpers hebben hier
speciaal voor gekozen, zodat er voldoende mogelijkheid was om het
interieur van de auto zo groot mogelijk te maken. Wat betreft
interieurruimte laat de Fuga andere sedans dan ook ver achter zich. Om
ook in de hoogte voldoende ruimte te creëren, is de daklijn van de
Fuga hoger dan doorgaans het geval is bij een sedan.
Het sportieve karakter krijgt de Fuga door zijn strak gevormde
carrosserie. De grote aluminium velgen, gepositioneerd op de uiterste
hoeken van de auto, versterken het sportieve beeld van deze Nissan.
Het interieur van de Fuga ademt stijl en klasse uit. De bestuurder en
de andere inzittenden worden omringd door exclusieve materialen zoals
hout en aluminium. Alles in de auto is erop gericht om het verblijf in
de Fuga zo aangenaam mogelijk te maken. En met succes. De Fuga zet een
nieuwe maatstaf in het segment van de luxe sedans.
De Nissan Fuga beschikt over de nieuwste systemen op het gebied van
informatica. Deze systemen hebben een grotere capaciteit en ze zijn
eenvoudiger te gebruiken. Revolutionair zijn de speakers die zijn
aangebracht in de twee hoofdsteunen op de achterbank. Wanneer een
achterpassagier vergadert door middel van videoconferencing, komen
deze speakers goed van pas.
Nissan Murano
De Nissan Murano is een moderne vierwielaangedreven auto die het
rijplezier van een sportieve sedan combineert met de praktische kanten
van een SUV.
De Murano is ontwikkeld, ontworpen en gebouwd voor de Amerikaanse
markt. Met zijn unieke en gedurfde styling onderscheidt de Murano zich
van de vele concurrenten die de Amerikaanse SUV-markt momenteel kent.
Behalve met zijn gedurfde styling onderscheidt de Murano zich ook met
zijn prestaties en zijn goede bestuurbaarheid van andere SUVs. Net als
iedere Nissan beschikt de Murano over een brede range aan
veiligheidsvoorzieningen. Bij de ontwikkeling van de Murano hadden de
bouwers slechts één doel voor ogen: de Murano moet op ieder gebied
toonaangevend zijn in zijn segment.
Het interieur sluit perfect aan op de mooi gevormde carrosserie. Voor
de afwerking van de deuren paste Nissan aluminium toe. De bediening
van de airconditioning, de radio en het navigatiesysteem zijn
samengebracht op een centrale plaats op het dashboard. In het ruime
interieur van de Murano staan grote, comfortabele stoelen. Zelfs
tijdens de meest lange ritten bieden deze voldoende comfort aan de
inzittenden.
Een andere kenmerkende eigenschap van de Murano is de aanwezigheid van
verschillende handige opbergvakken. Behalve het bekende
handschoenenkastje heeft de Murano ook opbergvakken in de deuren, in
de vloer, onder de stoelen en in de middenconsole. Plaats genoeg dus
voor mobiele telefoons, zonnebrillen, bekers en munten.
Het All Mode 4x4-systeem geeft de Murano uitstekende prestaties op
iedere ondergrond. Standaard beschikt de Murano over een 3,5-liter
DOHC-motor met een vermogen van 245 pk. Voor de transmissie maakt de
Murano gebruik van Nissans XTRONIC CVT continu variabele transmissie.
Andere technische toepassingen zijn Vehicle Dynamics Control (VDC) en
Traction Control System (TCS).
De Nissan Murano is uitgerust met een onafhankelijke wielophanging
voor de beste wegligging. Een nieuw ontworpen multi-link wielophanging
zorgt voor een prettig stuurgedrag en een comfortabele rit.
Nissan Redigo
Een nieuwe sensatie op het gebied van cabrio-rijden. Beleef de
opwinding van open rijden met de Nissan Redigo.
Uitgerust met een flink arsenaal van nieuwe toepassingen en ideeën, is
de Redigo de nieuwe sensatie in cabrio-land. Alle vier de inzittenden
kunnen genieten van de wind door de haren.
De Redigo heeft een glazen dak dat via een ingenieuze constructie
opengaat. Na een druk op de knop schuiven twee glazen panelen
automatisch open. Door tevens de ramen te openen, wordt het gevoel van
open rijden verder vergroot. Het glazen dak is bedekt met een laagje
folie dat schittering door de zon tegenhoudt.
Het dashboard van de Redigo is uitgerust met verschillende
toepassingen om het rijden voor de bestuurder en de voorste passagier
nog leuker te maken. Aan de zijde van de bestuurder is de
gebruikelijke informatie te vinden die nodig is tijdens het rijden,
zoals de snelheidsmeter en verschillende waarschuwingssignalen. En aan
de zijde van de passagier is op het dashboard een navigatiesysteem en
een entertainmentsysteem gemonteerd.
De Redigo is ook uitgerust met Nissans e-Memo. Dit is een beeldscherm
waarop met een speciale pen geschreven kan worden alsof het een stukje
papier is. Met behulp van de mobiele telefoon kan de boodschap worden
gezonden. Ook kunnen beelden en muzieknummers tijdens het rijden
worden gedownload.
Een uitgebreid geluidssysteem laat de inzittenden genieten van een
uitstekende muziekweergave. Een veelvoud aan speakers zijn verwerkt in
de A-stijlen, in de voorste hoofdsteunen en in de deuren. In de
middenconsole is een subwoofer verwerkt.
Binnen een carrosserielengte van 3.830 millimeter biedt de Redigo
ruimte aan vier inzittenden. Bovendien is de Redigo voorzien van een
kofferbak met voldoende ruimte voor bagage tijdens een weekendje weg.
De Nissan Redigo is voorzien van vierwielaandrijving.
Nissan Serenity
Een combinatie van een sportieve sedan en een MPV, dat is de Nissan
Serenity. Met dit nieuwe model introduceert Nissan de volgende
generatie MPVs.
Het interieur van de Serenity blinkt uit op het gebied van comfort en
ruimte. De Serenity biedt ruimte aan zes inzittenden. Iedere
inzittende heeft de beschikking over een comfortabele stoel die
voldoende steun geeft aan het hele lichaam.
De inzittenden op de eerste en de tweede zitrij hebben de beschikking
over een eigen audiovisuele installatie. Bij iedere stoel hoort een
aparte monitor en speaker of hoofdtelefoon. Iedere inzittende kan
hierdoor naar zijn of haar eigen favoriete film kijken zonder de
andere inzittenden te storen.
Rijden doet de Serenity als een sedan. Dit is mogelijk door de
carrosserie die niet hoger is dan 1.550 millimeter. Het effect van
overhangen in een bocht is hierdoor praktisch verwaarloosbaar.
Door de toepassing van shift-by-wire en steering-by-wire verandert de
positie van het stuur en van de schakelpook tegelijkertijd met het
verstellen van de bestuurdersstoel. Iedere bestuurder kan hierdoor de
voor hem ideale rijpositie vinden.
Cameras met groothoeklenzen helpen de Serenity-bestuurder bij het
autorijden. Via de cameras in de zijspiegels en voor- en achterop de
auto kan de bestuurder exact zien wat er om de auto heen gebeurt.
Nissans streven naar een beter milieu
Nissan let niet alleen op wat de klant wil, maar ook op wat het beste
is voor het milieu. Bij het ontwikkelen van een nieuwe auto wordt
daarom nauwkeurig bekeken op welke manier de natuur ontzien kan
worden. Een belangrijk instrument hierbij is het recyclen van autos.
Nissan kan momenteel 95 procent van zijn nieuwste model hergebruiken.
Verder is Nissan druk bezig met de ontwikkeling van nieuwe
aandrijftechnieken die geen gebruikmaken van fossiele brandstoffen.
Nissan legt hierbij de nadruk op de verdere ontwikkeling en toepassing
van de brandstofcel. Twee laatste nieuwtjes op dit gebied zijn de
introductie van de Nissan X-TRAIL met brandstofcel in Japan en de
toepassing van een compacte Lithium-ion batterij in de Nissan Effis.
Door het gebruik van een Lithium-ion batterij kan de
brandstofceltechnologie dus ook in kleinere autos worden toegepast.
IT en telematica
Nissan zorgt ervoor dat techniek het leven van de automobilist
veraangenaamd. CARWINGS en HMI (human-machine interfaces) zijn hiervan
goede voorbeelden.
CARWINGS is een service waarmee de Nissan-bestuurder direct verbinding
kan krijgen met een centrale. Een operator kan de automobilist helpen
bij bijvoorbeeld pech onderweg of het zoeken naar het dichtstbijzijnde
ziekenhuis. Deze service is 24 uur per dag, zeven dagen per week
bereikbaar.
Het CARWINGS-systeem is inmiddels te vinden in nagenoeg alle
Nissan-modellen, als de Teana, de Elgrand, de Primera, de X-TRAIL, de
Cube en de Presage. In de toekomst worden nog meer modellen met het
systeem uitgerust. Nissan kijkt ook naar een verbreding van het
systeem, zodat het ook buiten de auto kan worden gebruikt.
De evolutie van de HMI is een doorlopend proces. Het doel is de
bediening van de variëteit aan functies in een auto zo logisch en
daarmee zo veilig mogelijk te maken. De hoog geplaatste en intuïtief
te bedienen instrumenten op de middenconsole van de Primera zijn
hiervan een mooi voorbeeld.
HMI-technieken van de nabije toekomst zijn al verwerkt in de Fuga. De
HMI-concepten van de verre toekomst zijn terug te vinden in de
Serenity.
De moderne aandrijfkrachten van Nissan
Nissan ontwikkelt continu motoren die zo min mogelijk schade aan het
milieu opleveren en tegelijkertijd zorgen voor een prettige
rijervaring.
De dynamische VQ-motor die in 1993 werd geïntroduceerd, wordt
momenteel in verschillende Nissan-modellen gebruikt. Al negen
opeenvolgende jaren staat deze motor vermeld in de Top-10 van beste
motoren van een bekend Amerikaans autotijdschrift. Nissan en Renault
werken momenteel samen aan de ontwikkeling van een nieuwe
viercilindermotor. Deze motor zal gebruikt worden in zowel modellen
van Nissan als van Renault.
Nissan brengt steeds meer modellen op de markt die gebruikmaken van
XTRONIC CVT, oftewel continu variabele transmissie. Nissan is een van
de weinige autofabrikanten die deze vorm van transmissie aanbiedt in
zijn compacte én zijn grote autos. Nieuw is CVT in combinatie met een
krachtige 3,5-liter benzinemotor. Nissan levert ook CVT op de
vierwielaangedreven Presage.
Dit zijn slechts enkele manieren waarop Nissan fantastische
rijervaringen combineert met een verantwoorde omgang met het milieu.
Nissan en verkeersveiligheid
Nissan streeft ernaar het aantal fatale en ernstige ongelukken met hun
autos in Japan met de helft te verminderen. Hiervoor maakt Nissan
gebruik van technologieën die zijn gebaseerd op de informatie van echt
gebeurde ongelukken. Deze manier van werken heeft in Japan al gezorgd
voor 18 procent minder ongelukken in 2002 in vergelijking met 1995.
Voorkomen is beter dan genezen, daarom rust Nissan steeds meer autos
uit met veiligheidssystemen die aanrijdingen kunnen voorkomen, zoals:
* Intelligent Brake Assist: veel kop-staartbotsingen worden
veroorzaakt doordat bestuurders te laat remmen. Intelligent Brake
Assist heeft een sensor die registreert wat de afstand is tot de
voorliggende auto. De computer berekent vervolgens hoe sterk de
remkracht moet zijn om de auto veilig tot stilstand te brengen.
* Gordelspanners: bij krachtig remmen trekt een motortje de
veiligheidsgordel strak, zodat de inzittende in zijn stoel wordt
gedrukt. De botskracht wordt zo beter over het lichaam verdeeld.
* Verbeteren SRS-airbags en ABS: Nissan werkt continu aan het
perfectioneren van de airbags en het ABS. Het aantal airbags in
een Nissan neemt bijvoorbeeld sterk toe.
AutoRai