AutoRai

23-10-2003

Nissan op de Tokyo Motor Show

De 37ste editie van de Tokyo Motor Show gaat vrijdag 24 oktober van start. Nissan is door zijn afkomst verplicht om tijdens deze thuiswedstrijd flink uit te pakken. Op de stand van Nissan in de Makuhari Messe staan dan ook zeven nieuwe (concept)autos.

Design combineren met nieuwe technologieën is het speerpunt van Nissan tijdens deze editie van de Tokyo Motor Show. Met verschillende conceptautos laat het Japanse merk zien wat de gedachte is voor wat betreft autorijden in de nabije toekomst. En met bijvoorbeeld de compacte C-Note, de stoere Murano en de luxe Fuga is het duidelijk dat er ook in de toekomst veel te genieten valt met Nissan.

Behalve het ontwerpen van mooie en goede autos probeert Nissan tevens een bijdrage te leveren aan een beter milieu en aan een betere verkeersveiligheid. Op de Tokyo Motor Show toont Nissan daarom zijn laatste vindingen op dit gebied, zoals de toepassing van een compacte Litium-ion batterij in combinatie met een brandstofcel. En het Intelligent Brake Assist dat met behulp van sensoren de bestuurder helpt bij het remmen. Kortom, Nissan is op weg naar een betere toekomst.

Nissan Cube3 + Conran & Partners
Wanneer een autofabrikant en een designstudio gaan samenwerken, staat dit dikwijls garant voor een spraakmakend eindresultaat. Zo ook bij de samenwerking tussen Nissan en het Londense ontwerphuis Conran & Partners. Tijdens de Tokyo Motor Show presenteert Nissan een door dit ontwerphuis verfijnde Nissan Cube3. Deze ruim opgezette zevenpersoonsauto brengt Japanse tradities en Londense zakelijkheid samen in één ontwerp.

Conran & Partners is een gerenommeerd Londens ontwerphuis dat verantwoordelijk is voor ondermeer de inrichting van een aantal bekende restaurants en winkels in de hoofdstad van Groot-Brittannië. Ook heeft het ontwerphuis een eigen keten van meubelzaken. Aan de basis van de ontwerpen van Conran & Partners staat het perfecte evenwicht tussen kwaliteit en mooie vormen.

Voor het ontwerp van de Nissan Cube3 greep Conran & Partners terug naar oude Japanse tradities en combineerde deze met nieuwe Londense ideeën. Sebastian Conran, Creative Director bij Conran & Partners, legt uit: Bij Japan denk ik aan rust en kalmte. Dit is een belangrijk onderdeel van het Japanse DNA in het ontwerp van de Cube3. Daarnaast wilde ik de Japanse schoonheid tot uiting laten komen door het gebruik van ronde vormen, cirkels. Deze vormen heb ik gecombineerd met strakke, rechten lijnen zoals we die in veel Britse ontwerpen zien.

Het resultaat is een auto met verfrissende ontwerpdetails. De eerste ronde vorm is te zien in het ontwerp van de grille, waarin tevens twee ronde koplampen zijn verwerkt. Ook de gekleurde achterlichten zijn rond van vorm. In het interieur is het cirkelthema terug te vinden. De ventilatieroosters, de grille van de speakers, de versnellingspook en verschillende andere elementen in het interieur zijn verfijnd volgens het cirkelthema. Verder zijn de stoelen voorzien van een zeer hoge kwaliteit leder.

De carrosserie van de auto is gespoten in de kleur Shadow Grey. In combinatie met de donkergrijze aluminiumdelen geeft dit de auto een chique uitstraling. Iets dat eveneens helemaal in lijn is met de uitgangspunten van Conran & Partners.

Nissan C-Note
Bij het streven van Nissan om compacte autos met een superieure kwaliteit te ontwerpen, is de C-Note het laatste resultaat. Binnen de grenzen van de compacte buitenmaten herbergt de C-Note een groot aantal comfortabele eigenschappen.

De conceptuele C-Note beschikt over een scala aan comfortabele voorzieningen. De buitenmaten verraden het niet, maar de C-Note is een heel ruime auto. Het ruime interieur zorgt als eerste voor een gevoel van comfort en welbehagen. Voor iedereen is er voldoende hoofd- en beenruimte. Achterin kunnen de passagiers hun benen zelfs strekken. Prettig wanneer er grote afstanden overbrugd moeten worden. Tijdens de reis kan ook veel bagage mee, want de kofferruimte is bijzonder flink.

Andere elementen die het verblijf in de C-Note heel comfortabel maken, zijn de gebruikte luxe materialen en het vakmanschap waarmee deze in de auto zijn verwerkt. Bij het ontwerp van de C-Note is veel tijd en aandacht besteed aan het verfijnen en het perfectioneren van details. Iets dat ongekend is in de klasse van C-Note.

De Nissan C-Note heeft een dynamische en actieve uitstraling. Terwijl de zijruiten praktisch rechtop staan om een zo groot mogelijke interieurruimte te creëren, hebben de horizontale lijnen van de carrosserie juist ronde en dynamische lijnen. Hierdoor oogt de auto niet log en vierkant.
Het hoge dak van de C-Note maakt het in- en uitstappen eenvoudig. Ook kunnen de inzittenden dankzij het hoge dak comfortabel rechtop zitten.

Het dynamische uiterlijk van de C-Note past precies bij de rijeigenschappen van de auto. De C-Note is bijzonder goed handelbaar, waardoor het een prima auto is voor in het drukke verkeer van de stad.

Nissan Effis
De Effis is een nieuwe stadsauto van Nissan die zijn aandrijving krijgt van een brandstofcel in combinatie met een Lithium-ion batterij. Met de Effis toont Nissan aan dat autos die hun aandrijving krijgen van een brandstofcel wel degelijk licht en compact kunnen zijn.

De revolutionaire nieuwe Super Motor in de Effis is compact, zeer efficiënt en kan twee wielen onafhankelijk van elkaar aandrijven. De Effis is zelfs uitgerust met twee Super Motoren, waardoor alle wielen onafhankelijk van elkaar aangedreven kunnen worden. Door deze toepassing is de Effis heel stabiel en heeft hij zeer dynamische rijeigenschappen.

Bij autos met een brandstofcel eisen de batterijen om de stroom op te slaan altijd veel ruimte op. Nissan heeft dit probleem opgelost door een compacte Lithium-ion batterij te gebruiken. Deze batterij is lichter en platter dan andere batterijen en past dan ook perfect in deze compacte stadsauto.

De brandstofcel en de compacte Lithium-ion batterij zijn gemonteerd onder de vloer van de Effis. De ruimte in het interieur ondervindt hier geen nadelige gevolgen van en ook komt dit de stabiliteit van de auto ten goede.

De slechts drie meter lange Effis heeft een flexibel interieur. Het interieur kan zo geconfigureerd worden dat er plaats is voor vier personen. Door te schuiven met de stoelen kan de Effis ook omgebouwd worden tot een bedrijfsauto met een grote laadbak en ruimte voor alleen de bestuurder.

Alles is in het werk gesteld om de Effis zo licht mogelijk te maken. De carrosserie is bijvoorbeeld van plastic en van aluminium. Ook is de auto behandeld met chemicaliën om de carrosserie van een kleur te voorzien. Deze methode maakt de auto lichter dan wanneer de auto is gespoten met verf. Want hoe lichter de auto, hoe groter de actieradius van de Nissan Effis.

Nissan Fuga
Met de Fuga introduceert Nissan een nieuw type luxe sedan. Het uiterlijk van de Fuga is sportief en dynamisch, terwijl het interieur ongekend ruim is voor een hedendaagse sedan.

De Fuga heeft een extra lange wielbasis. De ontwerpers hebben hier speciaal voor gekozen, zodat er voldoende mogelijkheid was om het interieur van de auto zo groot mogelijk te maken. Wat betreft interieurruimte laat de Fuga andere sedans dan ook ver achter zich. Om ook in de hoogte voldoende ruimte te creëren, is de daklijn van de Fuga hoger dan doorgaans het geval is bij een sedan.

Het sportieve karakter krijgt de Fuga door zijn strak gevormde carrosserie. De grote aluminium velgen, gepositioneerd op de uiterste hoeken van de auto, versterken het sportieve beeld van deze Nissan.

Het interieur van de Fuga ademt stijl en klasse uit. De bestuurder en de andere inzittenden worden omringd door exclusieve materialen zoals hout en aluminium. Alles in de auto is erop gericht om het verblijf in de Fuga zo aangenaam mogelijk te maken. En met succes. De Fuga zet een nieuwe maatstaf in het segment van de luxe sedans.

De Nissan Fuga beschikt over de nieuwste systemen op het gebied van informatica. Deze systemen hebben een grotere capaciteit en ze zijn eenvoudiger te gebruiken. Revolutionair zijn de speakers die zijn aangebracht in de twee hoofdsteunen op de achterbank. Wanneer een achterpassagier vergadert door middel van videoconferencing, komen deze speakers goed van pas.

Nissan Murano
De Nissan Murano is een moderne vierwielaangedreven auto die het rijplezier van een sportieve sedan combineert met de praktische kanten van een SUV.

De Murano is ontwikkeld, ontworpen en gebouwd voor de Amerikaanse markt. Met zijn unieke en gedurfde styling onderscheidt de Murano zich van de vele concurrenten die de Amerikaanse SUV-markt momenteel kent.

Behalve met zijn gedurfde styling onderscheidt de Murano zich ook met zijn prestaties en zijn goede bestuurbaarheid van andere SUVs. Net als iedere Nissan beschikt de Murano over een brede range aan veiligheidsvoorzieningen. Bij de ontwikkeling van de Murano hadden de bouwers slechts één doel voor ogen: de Murano moet op ieder gebied toonaangevend zijn in zijn segment.

Het interieur sluit perfect aan op de mooi gevormde carrosserie. Voor de afwerking van de deuren paste Nissan aluminium toe. De bediening van de airconditioning, de radio en het navigatiesysteem zijn samengebracht op een centrale plaats op het dashboard. In het ruime interieur van de Murano staan grote, comfortabele stoelen. Zelfs tijdens de meest lange ritten bieden deze voldoende comfort aan de inzittenden.

Een andere kenmerkende eigenschap van de Murano is de aanwezigheid van verschillende handige opbergvakken. Behalve het bekende handschoenenkastje heeft de Murano ook opbergvakken in de deuren, in de vloer, onder de stoelen en in de middenconsole. Plaats genoeg dus voor mobiele telefoons, zonnebrillen, bekers en munten.

Het All Mode 4x4-systeem geeft de Murano uitstekende prestaties op iedere ondergrond. Standaard beschikt de Murano over een 3,5-liter DOHC-motor met een vermogen van 245 pk. Voor de transmissie maakt de Murano gebruik van Nissans XTRONIC CVT continu variabele transmissie. Andere technische toepassingen zijn Vehicle Dynamics Control (VDC) en Traction Control System (TCS).

De Nissan Murano is uitgerust met een onafhankelijke wielophanging voor de beste wegligging. Een nieuw ontworpen multi-link wielophanging zorgt voor een prettig stuurgedrag en een comfortabele rit.

Nissan Redigo
Een nieuwe sensatie op het gebied van cabrio-rijden. Beleef de opwinding van open rijden met de Nissan Redigo.

Uitgerust met een flink arsenaal van nieuwe toepassingen en ideeën, is de Redigo de nieuwe sensatie in cabrio-land. Alle vier de inzittenden kunnen genieten van de wind door de haren.

De Redigo heeft een glazen dak dat via een ingenieuze constructie opengaat. Na een druk op de knop schuiven twee glazen panelen automatisch open. Door tevens de ramen te openen, wordt het gevoel van open rijden verder vergroot. Het glazen dak is bedekt met een laagje folie dat schittering door de zon tegenhoudt.

Het dashboard van de Redigo is uitgerust met verschillende toepassingen om het rijden voor de bestuurder en de voorste passagier nog leuker te maken. Aan de zijde van de bestuurder is de gebruikelijke informatie te vinden die nodig is tijdens het rijden, zoals de snelheidsmeter en verschillende waarschuwingssignalen. En aan de zijde van de passagier is op het dashboard een navigatiesysteem en een entertainmentsysteem gemonteerd.

De Redigo is ook uitgerust met Nissans e-Memo. Dit is een beeldscherm waarop met een speciale pen geschreven kan worden alsof het een stukje papier is. Met behulp van de mobiele telefoon kan de boodschap worden gezonden. Ook kunnen beelden en muzieknummers tijdens het rijden worden gedownload.

Een uitgebreid geluidssysteem laat de inzittenden genieten van een uitstekende muziekweergave. Een veelvoud aan speakers zijn verwerkt in de A-stijlen, in de voorste hoofdsteunen en in de deuren. In de middenconsole is een subwoofer verwerkt.

Binnen een carrosserielengte van 3.830 millimeter biedt de Redigo ruimte aan vier inzittenden. Bovendien is de Redigo voorzien van een kofferbak met voldoende ruimte voor bagage tijdens een weekendje weg.

De Nissan Redigo is voorzien van vierwielaandrijving.

Nissan Serenity
Een combinatie van een sportieve sedan en een MPV, dat is de Nissan Serenity. Met dit nieuwe model introduceert Nissan de volgende generatie MPVs.

Het interieur van de Serenity blinkt uit op het gebied van comfort en ruimte. De Serenity biedt ruimte aan zes inzittenden. Iedere inzittende heeft de beschikking over een comfortabele stoel die voldoende steun geeft aan het hele lichaam.

De inzittenden op de eerste en de tweede zitrij hebben de beschikking over een eigen audiovisuele installatie. Bij iedere stoel hoort een aparte monitor en speaker of hoofdtelefoon. Iedere inzittende kan hierdoor naar zijn of haar eigen favoriete film kijken zonder de andere inzittenden te storen.

Rijden doet de Serenity als een sedan. Dit is mogelijk door de carrosserie die niet hoger is dan 1.550 millimeter. Het effect van overhangen in een bocht is hierdoor praktisch verwaarloosbaar.

Door de toepassing van shift-by-wire en steering-by-wire verandert de positie van het stuur en van de schakelpook tegelijkertijd met het verstellen van de bestuurdersstoel. Iedere bestuurder kan hierdoor de voor hem ideale rijpositie vinden.

Cameras met groothoeklenzen helpen de Serenity-bestuurder bij het autorijden. Via de cameras in de zijspiegels en voor- en achterop de auto kan de bestuurder exact zien wat er om de auto heen gebeurt.

Nissans streven naar een beter milieu
Nissan let niet alleen op wat de klant wil, maar ook op wat het beste is voor het milieu. Bij het ontwikkelen van een nieuwe auto wordt daarom nauwkeurig bekeken op welke manier de natuur ontzien kan worden. Een belangrijk instrument hierbij is het recyclen van autos. Nissan kan momenteel 95 procent van zijn nieuwste model hergebruiken.

Verder is Nissan druk bezig met de ontwikkeling van nieuwe aandrijftechnieken die geen gebruikmaken van fossiele brandstoffen. Nissan legt hierbij de nadruk op de verdere ontwikkeling en toepassing van de brandstofcel. Twee laatste nieuwtjes op dit gebied zijn de introductie van de Nissan X-TRAIL met brandstofcel in Japan en de toepassing van een compacte Lithium-ion batterij in de Nissan Effis. Door het gebruik van een Lithium-ion batterij kan de brandstofceltechnologie dus ook in kleinere autos worden toegepast.

IT en telematica
Nissan zorgt ervoor dat techniek het leven van de automobilist veraangenaamd. CARWINGS en HMI (human-machine interfaces) zijn hiervan goede voorbeelden.

CARWINGS is een service waarmee de Nissan-bestuurder direct verbinding kan krijgen met een centrale. Een operator kan de automobilist helpen bij bijvoorbeeld pech onderweg of het zoeken naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Deze service is 24 uur per dag, zeven dagen per week bereikbaar.
Het CARWINGS-systeem is inmiddels te vinden in nagenoeg alle Nissan-modellen, als de Teana, de Elgrand, de Primera, de X-TRAIL, de Cube en de Presage. In de toekomst worden nog meer modellen met het systeem uitgerust. Nissan kijkt ook naar een verbreding van het systeem, zodat het ook buiten de auto kan worden gebruikt.

De evolutie van de HMI is een doorlopend proces. Het doel is de bediening van de variëteit aan functies in een auto zo logisch en daarmee zo veilig mogelijk te maken. De hoog geplaatste en intuïtief te bedienen instrumenten op de middenconsole van de Primera zijn hiervan een mooi voorbeeld.
HMI-technieken van de nabije toekomst zijn al verwerkt in de Fuga. De HMI-concepten van de verre toekomst zijn terug te vinden in de Serenity.

De moderne aandrijfkrachten van Nissan
Nissan ontwikkelt continu motoren die zo min mogelijk schade aan het milieu opleveren en tegelijkertijd zorgen voor een prettige rijervaring.

De dynamische VQ-motor die in 1993 werd geïntroduceerd, wordt momenteel in verschillende Nissan-modellen gebruikt. Al negen opeenvolgende jaren staat deze motor vermeld in de Top-10 van beste motoren van een bekend Amerikaans autotijdschrift. Nissan en Renault werken momenteel samen aan de ontwikkeling van een nieuwe viercilindermotor. Deze motor zal gebruikt worden in zowel modellen van Nissan als van Renault.

Nissan brengt steeds meer modellen op de markt die gebruikmaken van XTRONIC CVT, oftewel continu variabele transmissie. Nissan is een van de weinige autofabrikanten die deze vorm van transmissie aanbiedt in zijn compacte én zijn grote autos. Nieuw is CVT in combinatie met een krachtige 3,5-liter benzinemotor. Nissan levert ook CVT op de vierwielaangedreven Presage.

Dit zijn slechts enkele manieren waarop Nissan fantastische rijervaringen combineert met een verantwoorde omgang met het milieu.

Nissan en verkeersveiligheid
Nissan streeft ernaar het aantal fatale en ernstige ongelukken met hun autos in Japan met de helft te verminderen. Hiervoor maakt Nissan gebruik van technologieën die zijn gebaseerd op de informatie van echt gebeurde ongelukken. Deze manier van werken heeft in Japan al gezorgd voor 18 procent minder ongelukken in 2002 in vergelijking met 1995.

Voorkomen is beter dan genezen, daarom rust Nissan steeds meer autos uit met veiligheidssystemen die aanrijdingen kunnen voorkomen, zoals:
* Intelligent Brake Assist: veel kop-staartbotsingen worden veroorzaakt doordat bestuurders te laat remmen. Intelligent Brake Assist heeft een sensor die registreert wat de afstand is tot de voorliggende auto. De computer berekent vervolgens hoe sterk de remkracht moet zijn om de auto veilig tot stilstand te brengen.
* Gordelspanners: bij krachtig remmen trekt een motortje de veiligheidsgordel strak, zodat de inzittende in zijn stoel wordt gedrukt. De botskracht wordt zo beter over het lichaam verdeeld.
* Verbeteren SRS-airbags en ABS: Nissan werkt continu aan het perfectioneren van de airbags en het ABS. Het aantal airbags in een Nissan neemt bijvoorbeeld sterk toe.