Ingezonden persbericht


Reactie van het college van b&w op de algemene beschouwingen


1. Inleiding

Zoals reeds geconcludeerd in de oplegnotitie van het college bij de aanbieding van de begroting 2004 - 2007 van 19 september jl. is de gemeente Barendrecht er in 2003 binnen een kort tijdsbestek in geslaagd om de begroting in te richten volgens de eisen van het dualisme! Op 27 oktober a.s. vindt besluitvorming plaats over de programmabegroting en zal, ter dekking van het financiële tekort, door de raad een definitieve keuze gemaakt moeten worden uit te treffen maatregelen. Het opstellen van de programmabegroting en de productenraming is een intensief leertraject voor de raad, het college en de ambtelijke organisatie. Dit geldt zowel voor de inhoud als het proces. Het jaar 2004 vormt de start van een nieuwe fase en dit geldt ook voor de procedure rondom de algemene beschouwingen. Wij kunnen ons voorstellen dat in de toekomst de indiening van algemene beschouwingen uitsluitend plaatsvindt bij de bespreking van de Voorjaarsnota, het kaderstellend document voor de opstelling van de begroting. Het college stelt voor om het onderwerp algemene beschouwingen mee te nemen bij de evaluatie van de begrotingscyclus over het jaar 2003. In het Seniorenconvent zijn afspraken gemaakt om de algemene beschouwingen bij de begroting 2004 -2007 met name te richten op maatregelen ter dekking van het begrotingstekort van gemiddeld E 249.301 voor de komende vier jaar. Wij constateren dat de zes fracties hier op verschillende wijze invulling aan hebben gegeven en willen u bedanken voor de gepleegde inzet. De afgelopen weken hebben wij de vragen van de raadsfracties in het kader van de begroting beantwoord. Bij onze reactie op de algemene beschouwingen beperken wij ons met name tot het op hoofdlijnen beantwoorden van de specifieke vragen. Verder geven wij in de bijlage bij deze reactie inzicht in het politieke draagvlak voor de door ons aangedragen alternatieven ter dekking van het begrotingstekort. Het politieke debat moet plaatsvinden op 27 oktober a.s. tussen de fracties in de Raad zelf.


2. Financiële situatie na de septembercirculaire: kort samengevat Na verwerking van de septembercirculaire, die in een apart raadsvoorstel op 27 oktober a.s. wordt aangeboden, is het begrotingssaldo als volgt:

|2004         |2005          |2006          |2007          |
|151.878      |-98.625       |1.552.550     |-608.599      |
|tekort       |overschot     |tekort        |overschot     |
Het gemiddelde tekort over 4 jaar bedraagt: E 249.301 per jaar (voor de verwerking van de septembercirculaire was dit tekort nog: E 277.539.).

Een sluitende meerjarenbegroting is van groot belang voor het voeren van een goede financiële huis-houding. Uw Raad stelt in zijn Beleidsprogramma 2002-2006 dat u "een reële en sluitende begroting voor- staat met een overzichtelijk meerjarenperspectief en een adequate risicoparagraaf". Bovendien stelt de Provincie Zuid-Holland als eis om in aanmerking te komen voor repressief toezicht dat "de begroting 2004 en de jaarrekening 2002 in beginsel in evenwicht zijn. Afwijking van deze hoofdregel is slechts mogelijk als door de meerjarenraming wordt aangetoond dat het evenwicht binnen 3 jaar tot stand wordt gebracht". Uw Raad en ons college hebben voor een gezonde financiële huishouding als uitgangspunt genomen dat tenminste de jaarschijf 2004 sluitend moet zijn met als streven ook het gemiddelde begrotingssaldo over de komende vier jaar.


3. Toelichting op door het college aangedragen dekkingsalternatieven

Wij hebben aan uw raad bij brief van 19 september jl. zes mogelijke alternatieven voorgesteld ter dekking van het begrotingstekort. Per alternatief gaan wij hieronder in op de in de algemene beschouwingen gestelde vragen c.q. daarin geplaatste kanttekeningen.


1. Veiligheidsplan
De standpunten van de fracties in uw raad ten aanzien van de inzet van het voor 2004 beschikbare budget van E382.000 lopen uiteen. Desalniettemin lijkt er een meerderheid voor een besteding van dit budget, overeenkomstig de uitwerking van ons college tot een bedrag van E 300.000. De fracties van D66 en GroenLinks kunnen niet instemmen met het aanstellen van een coördinator openbare veiligheid, waarbij GroenLinks overigens een maximaal budget van E150.000 wil inzetten voor veiligheid. Ook bij de VVD-fractie is er twijfel over de noodzaak van het aanstellen van een dergelijke coördinator. De fractie van de SGP-Christen Unie wil het budget met E 20.000 verlagen. In dit verband het volgende. De coördinator veiligheid krijgt een tweetal taken. Enerzijds de ambtelijke eindverantwoording over de rampenbestrijding. Het is gewenst op dit terrein een grotere inspanning te leveren om het rampenplan en de deelplannen actueel te houden en met name ook om hiermede met regelmaat te oefenen. De grote rampen in de afgelopen periode hebben ons geleerd dat een goede voorbereiding op een ramp van groot belang is. Wij achten de huidige situatie op dit punt ontoereikend. Wij constateren dat de kolommen blauw (politie), rood (brandweer) goed zijn georganiseerd in tegenstelling tot de klom groen (rampenbestrijding). Een van de uitgangspunten is het opstellen van de kadernota integraal veiligheidsbeleid, welke binnenkort in de raadscommissie Samenlevingszaken wordt besproken, met als onderdeel het maken van wijkveiligheidsplannen. Dit wordt een taak van de coördinator, welke daarna tevens belast is met de coördinatie van de uitvoering van deze plannen. Daarnaast is in het budget inbegrepen 0.5 fte voor administratieve ondersteuning. Het niet in de begroting opnemen van het benodigde budget voor de coördinator veiligheid / ondersteuning heeft derhalve tot gevolg dat geen volledige en goede invulling kan worden gegeven aan de rampenbestrijding en er geen wijkveiligheidsplannen kunnen komen. Wij pleiten ervoor het benodigde budget te handhaven en de inhoudelijke discussie te voeren bij de behandeling van de kadernota integraal veiligheidsbeleid. Wij zijn van opvatting dat met een budget van E 300.000 de in de begroting aangekondigde inspanningen op het terrein van veiligheid verantwoord kunnen worden uitgevoerd, zodat derhalve structureel E82.000 voor de dekking van het tekort kan worden ingezet.

3.2 Alternatief voor de bibliotheek
Gelet op de aandacht die de bibliotheek in de beschouwingen van de fracties krijgt is het goed in kort bestek de huidige situatie weer te geven. Aan de bibliotheekbesturen Barendrecht en Albrandswaard (beide fungerend onder een directie) is de vraag voorgelegd op welke plek een bibliotheek voor het verzorgingsgebied Carnisselande/Portland het beste gevestigd zou kunnen worden. De keuze bestond uit: Middeldijkerplein, Voordijk (bij de VO scholen) en winkelcentrum Portlandse Hoek. De bibliotheekbesturen hebben hun voorkeur uitgesproken voor het Middeldijkerplein, bij het hoofdwinkelcentrum van de Vinex-lokatie. Uw raad van Barendrecht heeft zich aan deze wens geconfirmeerd en sindsdien is gewerkt aan de realisering van deze voorziening in het nog te bouwen woningbouwcomplex aan het Middeldijkerplein. Daarbij past de kanttekening dat nog niet de nodige dekkingsmiddelen beschikbaar waren gesteld. De realisator Estrada heeft aangegeven dat zij binnenkort met de bouw wil aanvangen. De Gemeente, Estrada en het bibliotheekbestuur, ondersteund door een binnenhuisarchitect, hebben de indeling en het interieur inmiddels bepaald. Teneinde de lasten voor de algemene dienst te beperken was reeds eerder besloten de ruimten aan te kopen. Deze aankoop betreft een oppervlak van 1100 m2, waarvan 800 m2 meter bedoeld is voor de bibliotheek. De overige ruimten worden voorlopig verhuurd aan derden.

Tot op heden is het niet gelukt overeenstemming te bereiken met Albrandswaard. Dit hing in hoofdzaak af van het gegeven dat de raad van Albrandswaard vindt dat de bibliotheek in Portlandse Hoek moet komen en Barendrecht dat het Middeldijkerplein de vestigingsplaats dient te zijn. Indien deze impasse doorbroken wordt, zijn er mogelijkheden tot realisering van een bibliotheek voor Carnisselande/Portland. Het is aan de raden om deze ruimte te bieden.

De raad van Albrandswaard heeft intussen aangegeven vast te houden aan haar opvatting dat in het op te richten woonzorgcomplex bij het winkelcentrum Portlandse Hoek een bibliotheek komt van ca. 500 m2. Haar opvatting komt mede voort uit de vrees dat bij het prijsgeven van de vestiging aldaar de overige geplande sociaal-culturele voorzieningen niet meer haalbaar zullen zijn. De mogelijkheid om de geplande oppervlakte uit te breiden tot ca. 850 m2 is nu nog aanwezig. De afronding van de gesprekken met de realisator (Woonzorg) vindt in de maand november plaats. Albrandswaard nodigt Barendrecht uit om samen met haar en de bibliotheekbesturen te overleggen hoeveel ruimte toegevoegd moet worden aan de 500 m2 om te komen tot een bibliotheekvoorziening voor Carnisselande/Portland. De wethouder van Albrandswaard heeft aangegeven dat in dat geval de lasten die gepaard gaan met de uitbreiding (vergroting van het vloeroppervlak/ verruiming openingsuren) door Barendrecht gedragen moeten worden.

Dit gegeven betekent dat uw raad moet kiezen uit de navolgende opties:

Optie 1

Hoewel wij reeds voorbereidingen hebben getroffen voor een bibliotheek aan het Middeldijkerplein zoals aangegeven, kunnen conform de wens van een aantal fracties de onderhandelingen met Albrandswaard worden geopend voor het realiseren van een gezamenlijke voorziening. Dat betekent wel dat wij niet meer vast moeten houden aan de locatie. In dit geval kan een korting op het gevraagde bedrag worden toegepast van E 70.000.

Optie 2

Voortgaan met de realisering van een bibliotheek aan het Middeldijkerplein. In geval van deze keuze dient de raad voldoende dekking aan te geven voor de in de begrotingsstukken aangegeven bedragen respectievelijk E380.000 danwel E315.000.

Ons college geeft u nog het volgende in overweging: Vanaf 2006 is in de meerjarenbegroting een bedrag van E710.000 opgenomen voor de bibliotheken aan de Middenbaan en het Middeldijkerplein. U zou een totaalbedrag van E640.000 voor het gehele bibliotheekwerk in Barendrecht/Carnisselande beschikbaar kunnen stellen. Dit betekent dat ten opzichte van de voorliggende meerjarenbegroting een verlaging van het budget wordt toegepast van E70.000. Met het beschikbare totaalbudget kan de portefeuillehouder met zijn collega in Albrandswaard onderhandelen over de realisering van een voorziening in Portland en tevens met de bibliotheekbesturen afspraken maken om de gewenste bibliotheekvernieuwing door te voeren. Indien uw raad dit voorstel volgt komt er dus dekking beschikbaar van in totaal E175.000 in de jaren 2005 t/m 2007 (in 2005 E35.000 en daarna structureel jaarlijks E70.000).

Schoolzwemmen inclusief vervoer
Wij stellen vast dat er bij alle fracties van uw raad geen draagvlak is voor het afschaffen van het schoolzwemmen voor groep 3 van de basisschool.

3.4 Openingstijden servicecentrum
Wij constateren dat alle fracties van mening zijn dat de huidige openingstijden van het gemeentelijk Servicecentrum vooralsnog ongewijzigd moeten blijven. Dit is in overeenstemming met het programma bestuur, waarbij onder het thema klantgerichtheid het verbeteren van de klantgerichtheid een doelstelling voor 2004 is. Zoals toegezegd, zullen wij uw raad in het tweede kwartaal van 2004 een zgn. 0-meting presenteren. Van de zijde van de fracties van het CDA, GroenLinks en de PvdA is verzocht om een evaluatie. Wij zeggen u toe in het vierde kwartaal van 2004 het functioneren van het Servicecentrum te evalueren. Op basis van deze evaluatie kan daarna eventueel alsnog de discussie worden gevoerd over het verminderen van de openingstijden.

3.5 75% uitkeren Zalmsnip
Wij constateren dat de meerderheid van uw raad van mening is dat, gezien het feit dat reeds in het jaar 2004 de algemene uitkering op Rijksniveau verlaagd is met een bedrag dat ongeveer gelijk is aan 30% van de Zalmsnip, de Zalmsnip in 2004 wordt uitgekeerd voor het wettelijk aangegeven minimum van 75 procent. Zoals bekend levert instemming met deze optie een incidentele besparing in 2004 op van E166.000.

3.6 Verhoging Onroerend Zaak belasting
In de voorliggende begroting stijgt het tarief voor OZB in 2004 met het inflatiepercentage van 1,5%. Vanuit de algemene beschouwingen constateren wij dat de meeste fracties een verdere verhoging van de OZB niet acceptabel vinden. Veel gehoord argument hierbij is de economische recessie, waar de burger op meerdere terreinen mee te maken heeft en de doorgevoerde verhoging van reinigings- en rioolrechten. Voor een vergelijking van het Barendrechtse OZB-tarief met het tarief van andere gemeenten verwijzen we u naar hetgeen in de Voorjaarsnota is vermeld.


4. Toelichting op de door de raad aangedragen alternatieven en overige gestelde vragen

Verschillende raadsfracties doen alternatieve voorstellen voor het treffen van maatregelen ter dekking van het tekort. Daarnaast zijn ten aanzien van andere onderwerpen opmerkingen geplaatst of vragen gesteld. Wij gaan onderstaand in hoofdlijnen in op de in de algemene beschouwingen gestelde vragen c.q. geplaatste kanttekeningen en hebben onze reactie per programma gerangschikt. Wij doen echter geen uitspraken over de wenselijkheid van genoemde dekkingsalternatieven.

Programma 1 Bestuur

Dualisme.
Barendrecht heeft, zoals verschillende fracties aangegeven hebben, de invoering van het dualisme voortvarend ter hand genomen. Niet alleen zijn alle wettelijke instrumenten (zoals fractieondersteuning, controle verordening, aanpassing van de financiële verordening enz.) reeds ontwikkeld. Daarnaast wordt, vooruitlopend op de wettelijke verplichting in 2006, nu ook een rekenkamer ingesteld. De eerste duale begroting vormt in het veranderingsproces een belangrijke mijlpaal. Bovenstaande betekent niet dat de invoering van het dualisme volledig is afgerond. Met name het ontwikkelen van meetinstrumenten en verantwoordingsprocedures zullen in de komende periode ter hand genomen dienen te worden. Ook zal het komend jaar een externe strategische visie ontwikkeld worden, waarin de lange termijn visie van de Gemeente Barendrecht helder verwoord wordt. Deze visie zal de basis vormen om de beoogde maatschappelijke effecten beter inzichtelijk te maken. Ter uitvoering zal een plan van aanpak gemaakt worden. Naast deze instrumentele weg zal ook de cultuur (hoe werken wij samen) aan bod dienen te komen. Door middel van een enquête en een themadag zullen uw raad, ons college van burgemeester en wethouders en het managementteam met elkaar in gesprek dienen te komen over de knelpunten. In deze bijeenkomst zal een gezamenlijk verbeterplan met realistische actiepunten opgesteld worden. Met betrekking tot de informatievoorziening wordt conform de door de raad vastgestelde richtlijnen inzake de informatievoorziening gewerkt aan verbetering van tijdige en volledige beantwoording van de door uw raad gestelde vragen.

Representatie

Zoals besproken in de commissie Middelen wordt vanaf het jaar 2003 gewerkt met een heldere toedeling van het budget voor representatiekosten om de beheersing en de besteding van het budget inzichtelijker te maken. Door ons college is reeds toegezegd dat eind van het jaar een evaluatie plaatsvindt van deze nieuwe werkwijze en dat tevens op hoofdlijnen inzicht zal worden verschaft in de besteding van de gelden. Uit deze evaluatie zal tevens blijken of er ruimte kan worden gevonden voor eventuele bezuiniging op dit budget.

Programma 3 Verkeer en vervoer

Openbaar vervoer
In Barendrecht is eigenlijk nooit officieel sprake geweest van assistentieverlening voor minder valide reizigers. Dit werd in Barendrecht opgelost door de kleinschaligheid van het oude station, de onbeveiligde spoorwegovergang ter plaatse van het station en de bereidheid van het loketpersoneel assistentie te verlenen. Door het buiten gebruik stellen van het oude station is deze mogelijkheid komen te vervallen.

De NS is in 1999 gestart met het concentreren van de persoonlijke kaartverkoop op de stations met de meeste reizigers. Met de consumentenorganisaties zijn afspraken gemaakt over service, informatie en kaartverkoop op kleine stations. Vastgesteld is dat de loketten sluiten op die stations waar de verkoop van het aantal vervoerbewijzen beneden de vastgestelde norm ligt. Sluiting vindt alleen plaats als een pakket aan middelen en maatregelen op het gebied van service, informatie en kaartverkoop gerealiseerd is. In Barendrecht ligt het aantal verkoophandelingen reeds enige tijd beduidend onder de norm. Daardoor zal per 1 november geen personeel meer aanwezig zijn. Eind 2003 zal het oude stationsgebouw worden gesloopt. Gehandicapte reizigers kunnen via Bureau Assistentieverlening Gehandicapten een reisassistent toegewezen krijgen. De reis zal dan echter plaatsvinden vanaf een ander NS-station. Uiteraard zijn wij niet tevreden met de teruggang in service op NS-station Barendrecht. Wij zien echter geen mogelijkheden om, tegen de landelijke norm in, aanvullende maatregelen te bedingen. Niet het aantal inwoners is bepalend voor het serviceniveau maar het aantal handelingen op het loket c.q. het aantal instappende reizigers.

Ontsluiting Carnisselande

Er is begin 2002 door Taxi Bakker een voorstel uitgewerkt voor de invoering van een shuttlebusje tussen Carnisselande en Barendrecht. Dit voorstel is voorgelegd aan de Stadsregio omdat deze instantie de concessieverlening voor het openbaar vervoer in onze gemeente behartigt. Door deze instantie is aangegeven dat het voorstel een aanvulling op het reguliere openbaar vervoer betreft en niet een taxivoorziening. Binnen de huidige concessieverlening is de invoering van deze voorziening door Taxi Bakker niet mogelijk. In een aanvullend overleg met de concessiehouder Connexxion is aangegeven dat een dergelijke voorziening voor het bedrijf zonder grote financiële bijdrage van de gemeente niet mogelijk is. Connexxion heeft voor de uitbreiding van het openbaar vervoer tussen Carnisselande en Barendrecht een offerte voor het uitwerken van een plan geleverd. Omdat binnen de begroting voor het aanvullend openbaar vervoer geen middelen beschikbaar zijn, is geen gebruik gemaakt van de aanbieding.

Bereikbaarheidsonderzoek Carnisselande.
Naar aanleiding van de diverse klachten over filevorming op de Kilweg ter plaatse van de aansluiting op de A29 alsmede de uitgestelde uitvoering van de ontsluiting Zuiderparkweg en de Rhoonse Baan is door ons college opdracht gegeven voor het uitvoeren van een bereikbaarheidsonderzoek. In dit onderzoek dienen de gevolgen van het uitstel van de aanleg van bovengenoemde wegen voor de verkeersafwikkeling van Carnisselande te worden uitgewerkt. Ons college heeft de OMMIJ verzocht een onderzoek in te laten stellen. Dit wordt in opdracht van de OMMIJ uitgevoerd door Goudappel Coffeng.

Programma 4 Economische structuur

Vrachtwagenparkeerplaats
Bij raadsbesluit is thans geregeld dat de gemeente het tot haar taak rekent om een vrachtwagenparkeerplaats te realiseren en de raad heeft daarvoor krediet beschikbaar gesteld. Volgens de huidige plannen kunnen we die realiseren zonder dat daarvoor bedrijfsterrein moet worden opgeofferd. Ook wij zijn van mening dat het beheer van een dergelijk terrein door de gebruikers zelf betaald dient te worden.

Programma 6 Cultuur, Sport, Recreatie en Welzijn

Jeugd/voorziening

Allereerst constateren wij dat er in de thans voorliggende begroting geen gelden beschikbaar zijn voor het realiseren van een jeugdvoorziening. Wij hebben uw raad voorgesteld om binnen het budget integrale veiligheid een bedrag van E25.000 te oormerken als een budget voor jeugddoeleinden. Hiervoor is nog geen concrete bestemming. De suggestie van de fractie van D66 om te bezien of dit budget kan worden aangewend voor een skatevoorziening zal serieus in overweging worden genomen. Tevens wordt hierbij betrokken het voorstel van de SGP-Christenunie een hobbyloods te starten. In de raadscommissie Samenlevingszaken van 10 november a.s. komt een notitie aan de orde, waarin de contouren van een Barendrechts uitgaanscentrum worden geschetst. In de notitie worden op een aantal punten kaders aangegeven. Het betreft met name: de formule, het concept;
de mate van gemeentelijke financiële inmenging;
veiligheid, locatiekeuze en randvoorwaarden.
De afgelopen periode zijn er ambtelijk en bestuurlijk oriënterende contacten geweest met een aantal ondernemers. Hun intenties zijn verwerkt in de hiervoor aangehaalde notitie. Met de ondernemers is afgesproken dat er vervolggesprekken worden gevoerd, nadat de kaders zijn c.q. de richting is bepaald die we uitwillen. Het bezoek aan jongerencentrum De Tavenu in Waalwijk vond plaats in de oriëntatiefase. De bevindingen naar aanleiding van dit bezoek leest u eveneens in genoemd document. De realisatie van een uitgaanscentrum is een project op de lange termijn. Vooreerst zijn we afhankelijk van de medewerking van private partijen. Daarnaast duurt een bouwproject inclusief voorbereiding al snel twee jaar.

Alle-r-hande

Gedurende 2003 hebben wij diverse keren bestuurlijk overleg gevoerd met de Stichting Alle-r-hande. Tevens was advocatenkantoor Borsboom & Hamm hierbij betrokken. Gezamenlijk is een aantal afspraken gemaakt inzake beheer en controle van de werkzaamheden en financiën van de Stichting. In augustus jl. hebben wij de commissie Samenlevingszaken schriftelijk geïnformeerd over de stand van zaken. Voor de vergadering van december 2003 kan een eindrapportage tegemoet worden gezien over de situatie van de Stichting Alle-r-hande (prestaties en financiën) alsmede van de genomen acties. Deze nota geeft tevens een aanzet voor de te verrichten acties in 2004 e.v. door de Stichting en de gemeente.

Activiteitensubsidies

Bij de bepaling van de hoogte van de activiteitensubsidies hebben wij géén bezuinigingen doorgevoerd. De activiteitensubsidies worden berekend op basis van de Algemene Subsidieverordening Welzijnsbeleid en bijbehorende uitvoeringsregels. De hoogte van de subsidie is afhankelijk van het aantal leden van de vereniging, de groei van het aantal leden, het aantal jongeren, ouderen en de eigen inkomsten van de vereniging. Gezien de diverse variabelen kunnen subsidies jaarlijks fluctueren. Met name de toeslagen voor het percentage jeugdigen en het aanvullend bedrag voor de grootte van de organisatie kunnen leiden tot wijzigingen in het totale subsidiebedrag.

Bewonersorganisaties

De informatie die de BOCA aan de pers heeft verstrekt is onjuist en geeft ons geen aanleiding om een nader onderzoek in te stellen. De gegevens zijn uiteraard niet van ons afkomstig en wij kunnen dan ook geen antwoord geven op de vraag welke bron de BOCA heeft gebruikt.

Programma 7 Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening Gehandicaptenbeleid
In antwoord op de vragen van GroenLinks en D66 over de vervoersvergoeding WVG willen wij benadrukken dat wij medio 2001 hebben gesteld dat bezuinigingen op de totale uitgaven voor de WVG onontkoombaar zijn. Het doel is te komen tot kostenbeheersing en het voorzieningenniveau terug te brengen tot het peil van de omliggende gemeenten. Uit de evaluatie van het vervoerssysteem van Traxx (2002) blijkt dat de meerderheid (80%) van de ondervraagde gebruikers tevreden is over de geleverde diensten. Het ketenvervoer werd gezien als een verbeterpunt. Traxx werkt nu aan dit verbeterpunt. Zoals we eerder hebben gezegd, vervoert Traxx in die gevallen waarin ketenvervoer via het openbaar vervoer niet mogelijk is, cliënten van deur tot deur. De bewegingsvrijheid van gehandicapten is hierdoor dus niet ingeperkt. Wij beschouwen Traxx, gelet op bovengenoemde cijfers, als een adequate voorliggende voorziening. Door het alternatief dat Traxx biedt is de oorspronkelijke basis uit 1994, om een vervoerskostenvergoeding te verstrekken, weggevallen. Het uitgangspunt van het vervoerskostenbeleid is nu gewijzigd. In plaats van een categoriale vervoersvergoeding hebben we er nu voor gekozen de individuele omstandigheden en mogelijkheden van de cliënten maatgevend te laten zijn voor de voorzieningen die moeten worden getroffen. Wanneer cliënten op medische gronden geen gebruik kunnen maken van Traxx is het nog steeds mogelijk om op individuele omstandigheden een vervoersvergoeding toe te kennen. We verwijzen u ook naar de behandeling van de voorjaarsnota, waarin wij reeds een toelichting hebben gegeven op de bezuinigingen op de vervoerskosten WVG. Wij hebben toen het volgende aan u gemeld: "De taxikostenvergoedingsregeling is destijds ingevoerd door de overgang van de regeling van het GAK naar de gemeenten. In Barendrecht is deze regeling bedoeld als tegemoetkoming in de kosten voor het reizen buiten de regio. Hierin voorziet inmiddels Traxx van Connexxion. Met Telemobiel en Traxx kan de gehandicapte 80% van het stedelijk gebied bereiken. In die zin is er dus sprake van een dubbele vergoeding." Het beëindigen van de algemene taxikostenvergoeding is in de voorliggende begroting verwerkt vanaf 1 april 2004. Wij zullen de commissie Samenlevingszaken in januari 2004 of zoveel eerder als mogelijk is hiertoe een concreet voorstel voorleggen. Voor de volledigheid merken wij op dat het inmiddels een gegeven is dat vanaf 1 januari 2004 Traxx alleen nog vervoert vanaf de zesde zone rond het woonadres. Dit heeft tot gevolg dat de Telemobielregeling zal moeten worden uitgebreid. Verwacht wordt dat de extra kosten van de zoneuitbreiding beheersbaar zullen blijven. Immers, op dit ogenblik reist het merendeel van de Telemobielgebruikers binnen drie zones (met name Barendrecht en Rotterdam). Over de gevolgen van deze uitbreiding zullen wij uw raad nader informeren.

Programma 8 Volksgezondheid en milieu

Milieu en openbaar groen

Momenteel worden bomeninspecties uitgevoerd en deze worden medio maart 2004 afgerond. Daarna volgt een planmatige aanpak van de te nemen maatregelen in samenhang met andere aandachtsvelden zoals wegonderhoud en water. Eventuele extra middelen zullen aangemeld worden via de Voorjaarsnota 2004. De toegezegde notitie over chemische onkruidbestrijding zal eind van dit jaar gereed zijn.

Afvalinzameling

De gescheiden afvalinzameling vindt plaats middels zakken en containers. De tarieven voor beide systemen zijn gelijk en moeten ook gelijk zijn. Wel is het duidelijk dat het aanbod GFT bij hoogbouw laag is en ook in de nieuwe wijken laag blijkt te zijn. Landelijk bezint men zich er momenteel op of de scheiding moet blijven. Het draagvlak bij de inwoners is laag en de afzetmogelijkheden voor het ontstane compost is een probleem. De ontwikkelingen op dit gebeid vragen om een terughoudende opstelling. Overigens zijn de containers voor restafval berekend op 50 liter zakken en GFT op 30 liter zakken. In het afvalbeleidsplan zal overigens op de afvalinzameling worden teruggekomen. Het beleidsplan zal nog dit kwartaal gereedkomen.

Programma 9 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting

Centrumstudie

In 2001 zijn de startnotitie centrum en het communicatieplan goedgekeurd door uw raad. Het proces verloopt tot nu toe volgens het toen vastgestelde communicatieplan. Uitdrukkelijk is toen gekozen voor een interactief proces, waarbij een nadrukkelijke rol is weggelegd voor de klankbordgroep en de rol van de gemeenteraad (in de eerste twee fasen) één van procesbegeleiding zou zijn. Terugkoppeling aan de gemeenteraad heeft plaatsgevonden op een aantal momenten:
- informatie n.a.v. meningenrapportage;

- tussenrapportage over mogelijke oplossingscontouren. Onlangs is er een voorstel gedaan in het seniorenconvent wat betreft de rol van de raad en de verdere procedure. Dit voorstel wacht nog op reactie van de diverse partijen. Binnenkort volgt een notitie waarin de gemeenteraad wordt gevraagd om herbevestiging van alle opdrachtelementen. Tevens wordt een voorstel gedaan omtrent de kaders die gehanteerd moeten worden bij de oplossingsrichtingen. Tot dat moment dringt ons college erbij uw raad op aan geen standpunt in te nemen. Door nu standpunten in te nemen wordt het interactieve proces tenietgedaan en komt de geloofwaardigheid van de gemeente bij de bewoners zwaar onder druk te staan.

Structuurvisie

De afgelopen maanden is studie gemaakt van de ruimtelijke ontwikkelingsmogelijkheden in de zogenaamde Vinac en na-Vinex periode. De beleidsnotitie "Structuurvisie Kilweg Noord / Vrouwenpolder" waarin de mogelijkheden zijn beschreven, is inmiddels afgerond. De beleidsnota omvat zowel een volkshuisvestelijke / programmatische insteek als ook een ruimtelijk stedenbouwkundig kader (i.h.b. gericht op de locatie Kilweg Noord (Vrouwenpolder), Ter Leede 3e fase en Haust locatie. Met de voorzitter van de commissie Grondgebied is afgesproken dat de beleidsnota in de commissie van 2 december a.s. zal worden besproken.

Sociale huur- en koopwoningen

Gesteld moet worden dat de realisering van sociale huur- en koopwoningen een steeds moeizamere opgave dreigt te worden. We worden op dit moment geconfronteerd met gemiddelde 'onrendabele toppen' van zo'n 40.000 tot 45.000 euro per woning. Voor de corporaties is het een onmogelijk opgave om deze woningen op een verantwoorde wijze te realiseren. Ondanks de signalen van de koepelorganisatie (AEDES) en de Maaskoepel dat problemen en tekorten binnen de eigen sector worden opgelost is er toch een duidelijk probleem ontstaan dat we gezamenlijk met de corporaties op willen lossen. Het percentage van 23% sociale woningbouw in Carnisselande willen we vooralsnog handhaven. Daarvoor zullen eventueel alternatieve eigendomsvormen moeten worden bedacht alsook afspraken worden gemaakt over de termijn van verkoop. Van belang is dat we in Barendrecht over voldoende sociale koopwoningen zullen blijven beschikken, de zogenaamde kernvoorraad. Dit jaar zal in de commissie Grondgebied een toelichting worden gegeven op de problematiek en oplossingsrichtingen in de sociale woningbouw.

Camping Oude Maas

In 2001 is de exploitatie van het terrein Camping De Oude Maas van het Natuur- en Recreatieschap IJsselmonde overgenomen door een particuliere ondernemer. Bij de overname is afgesproken dat de nieuwe eigenaar zich sterk zal maken voor de verbetering van de kwaliteit van het complex. De vier tijdelijke chalets worden inderdaad "gedoogd" in afwachting van de vrijstellingsprocedure die thans door de raad aan zich is gehouden. Dit neemt niet weg dat indien er een bouwaanvraag wordt ingediend voor deze vier recreatiechalets wij (b&w) een bouwvergunning MOETEN verlenen aangezien het oppervlak van de bebouwing van de chalets de in het recente verleden verwijderde bebouwing op het terrein niet overschrijdt. Een en ander is vastgelegd in het door de raad vastgestelde bestemmingsplan "Buitengebied-Oost" (verwijderde bestaande bebouwing kan worden vervangen door nieuwe bebouwing).

Wij achten het beter om op basis van een integraal plan, dat de instemming heeft van de raad, mee te werken aan de herontwikkeling van het campingterrein, en de vier chalets tijdelijk te gedogen, dan om ad hoc een bouwvergunning te verlenen voor vier recreatiechalets waartegen achteraf (als de planvorming wijzigt) niet meer handhavend kan worden opgetreden.

Invulling Zuidpolder
Wij zijn het met enkele raadsfracties eens die stellen dat het gemeentebestuur aan moet geven welke activiteiten we in de Zuidpolder willen toelaten en welke niet. Vervolgens zoeken we naar partijen die voor die invulling belangstelling hebben en kijken we of we de gewenste ontwikkelingen kunnen realiseren. Dat vinden wij echter niet passief afwachten. Wij gaan er vanuit dat u de plannen steunt om naast de Kleine Duiker in de Zuidpolder voorzieningen voor natuur en recreatie te realiseren. Hiervoor zijn ook externe financieringsbronnen nodig van andere overheden en private partijen.

Paragraaf bedrijfsvoering
Inhuur extern personeel
Wij gaan terughoudend om met de inzet van externen. Inhuur van extern personeel vindt in het algemeen plaats in tijdelijke situaties waarin het werk niet kan worden opgevangen binnen de huidige formatie als gevolg van ziekte of personele wisselingen. Daarnaast wordt op sommige projecten externe expertise noodzakelijk ingehuurd zoals op het gebied van fiscaliteiten of specifieke beleidsmatige activiteiten omdat deze kennis vanwege het specialistische karakter niet binnen de eigen formatie kan worden opgebouwd. De inzet van externen op inhuurplekken wordt via de salarisadministratie inzichtelijk gemaakt en dit vormt ook regelmatig bespreekpunt binnen het management en college.

Gebruik gemeentehuis

Het college heeft als streven voor eind 2003 middels de opstelling van een huisvestingsplan inzicht te verkrijgen in de eventuele mogelijkheden om ruimte binnen het gemeentehuis op andere wijze ter beschikking te stellen zoals de huisvesting van derden. U wordt hieromtrent nader geïnformeerd.

Financiering en algemene dekkingsmiddelen

Aan het college is gevraagd aan te geven hoe het denkt de kapitaallasten van de begrote investeringen zodanig in de begroting op te nemen zodat dit beter overeenkomt met de praktijk. Omdat Barendrecht een gemeente is die sterk groeit is het investeringsniveau als gevolg van deze groei hoog, maar ook gevoelig voor afwijkingen. Een voorbeeld is het bouwtempo dat een direct effect heeft op de investeringen. Over eventuele afwijkingen wordt aan de raad driemaandelijks gerapporteerd in de vorm van kwartaalrapportages. Overigens wordt met ingang van de begroting 2003 financieel rekening gehouden met een onderuitputting van het investeringsplan van 15 procent; De vraag is gesteld of ons college mogelijkheden ziet de woningbouwprognoses op een zodanige wijze in de begroting op te nemen dat er minder sprake is van achterblijvende inkomsten dan tot dusverre het geval is. Zowel door de OMMIJ als door de afdeling Bouwen en Milieu (B & M) wordt per kwartaal een planning opgesteld met betrekking tot de woningbouwprogrammering. De OMMIJ hanteert een planning voor de interne productie- en projectplanning. De planning van B & M wordt voor de begroting en meerjarenraming gehanteerd. In zijn algemeenheid kan worden gesteld dat de laatstgenoemde planning aanzienlijk voorzichtiger is dan de planning van de OMMIJ. Bij de planning wordt door B & M al geruime tijd een vertragingspercentage gehanteerd van circa 25% van de productie. Daarentegen is het op dit moment bij de huidige marktontwikkelingen een zeer moeilijke opgave om een exacte planning te maken. Een aantal externe omstandigheden heeft ertoe geleid dat de woningbouwprognose naar beneden toe is bijgesteld; Gevraagd is in hoeverre het onlangs afgesloten najaarsakkoord het financiële tekort voor 2004 op positieve wijze beïnvloedt. Het najaarsakkoord zal uiteraard een grote invloed hebben op de gemeentelijke financiën; dit is met name van toepassing op de ontwikkeling van salarissen en sociale lasten. Hierbij dient echter bedacht te worden dat de parameters van het Gemeentefonds in dezelfde richting zullen worden aangepast. Er is dus geen direct voordeel te verwachten van bijvoorbeeld een tweejarige salarisstop. Zowel de uitgaven als de inkomsten zullen verlaagd worden.


5. De keuze is aan de raad
Uitgaande van het dualistisch principe dat de raad de kaders stelt, maakt de raad ook de keuze inzake de maatregelen die moeten worden genomen om een sluitende begroting te kunnen aanbieden aan de Provincie. Het college heeft, in de vorm van een bijlage bij deze reactie, alle door hem aangedragen alternatieven financieel vertaald en daarbij aangegeven hoe het draagvlak binnen de raad zich lijkt af te tekenen volgens de ingediende algemene beschouwingen.

Blijkens het overzicht in bijlage 1 lijkt er zich binnen de raad uitsluitend voor de alternatieven 1 (veiligheidsplan) en 5 (75% zalmsnip) een meerderheid van stemmen af te tekenen. Voor alternatief 2, de bibliotheek, lopen de standpunten zodanig uiteen dat dit op voorhand niet financieel kan worden vertaald. Hieronder is inzichtelijk gemaakt hoe zich dit financieel vertaalt. Alhoewel het jaar 2004 sluitend is, blijft gemiddeld over de komende vier jaar een tekort van E125.779 bestaan.

Om u ook het inzicht te verschaffen in de door de verschillende fracties aangedragen alternatieven, hebben wij deze voor u in bijlage 2 samengevat. Voor deze alternatieven lijkt zich op voorhand geen meerderheid af te tekenen. De raad zal op 27 oktober a.s. middels het indienen van moties en amendementen een keuze moeten maken op welke wijze de begroting aan de Provincie wordt aangeboden en welke maatregelen worden getroffen, om uiteindelijk een sluitende begroting te kunnen presenteren.

Met vriendelijke groet,
Namens het college van burgemeester en wethouders van Barendrecht

De secretaris, De burgemeester,

J. Dijkstra M.Th. van de Wouw

Barendrecht, 22 oktober 2003
Bijlage 1

|                      |VVD       |CDA       |SGP/CU    |P.v.d.A.  |D'66      |Groen     |Meerderhei|
|                      |          |          |          |          |          |Links     |d         |
|                      |6 zetels  |6 zetels  |4 zetels  |3 zetels  |2 zetels  |2 zetels  |          |
|                      |          |          |          |          |          |          |          |
|Veiligheidsplan       |Akkoord   |Akkoord   |Akkoord   |Niet      |Akkoord   |Akkoord   |Ja        |
|                      |          |          |          |akkoord   |          |          |          |
|                      |          |          |          |          |          |          |          |
|Alternatief voor      |Albrandswa|Budget van|Niet      |Niet      |Niet      |Albrandswa|?         |
|bibliotheek *         |ard bij   |E315.000  |akkoord;  |akkoord   |akkoord   |ard bij   |          |
|                      |betrekken |          |wel andere|          |          |betrekken |          |
|                      |          |          |bezuinigin|          |          |          |          |
|                      |          |          |gen       |          |          |          |          |
|                      |          |          |          |          |          |          |          |
|Schoolzwemmen         |Beslissing|Niet      |Niet      |Niet      |Niet      |Niet      |Nee       |
|                      |in 2e     |akkoord   |akkoord   |akkoord   |akkoord   |akkoord   |          |
|                      |termijn   |          |          |          |          |          |          |
|                      |          |          |          |          |          |          |          |
|Openingstijden        |Niet      |Niet      |Niet      |Niet      |Niet      |Niet      |Nee       |
|Servicecentrum        |akkoord   |akkoord   |akkoord   |akkoord   |akkoord   |akkoord   |          |
|                      |          |          |          |          |          |          |          |
|75 % Zalmsnip         |Akkoord   |Akkoord   |Akkoord   |Niet      |Niet      |Niet      |Ja        |
|uitkeren              |          |          |          |akkoord   |akkoord   |akkoord   |          |
|                      |          |          |          |          |          |          |          |
|Verhoging OZB         |Niet      |Niet      |Niet      |4 % extra |Niet      |Max. 1 %  |Nee       |
|                      |akkoord   |akkoord   |akkoord   |          |akkoord   |extra     |          |
|                      |          |          |          |          |          |          |          |

---- --