NMBS

22/10/03

Nieuw stationsgebouw voor Halle

Halle is een van de belangrijkste knooppunten in het spoornet in Vlaams-Brabant. In dit station nemen op een doorsnee weekdag ruim 3.800 mensen de trein. Sinds 1993 wordt er hier gewerkt aan een modernisering van het onthaal van de reizigers en de spoorinfrastructuur. Nu is de kroon op het werk - het nieuwe stationsgebouw en de pleinoverkapping - klaar, een investering van 5,3 miljoen euro. Al de werken die tot nu toe in Halle zijn uitgevoerd, kostten meer dan 50 miljoen euro.

In 2000 werd begonnen met de bouw van het nieuwe station waar voor het nieuwe stationsgebouw en de pleinoverkapping een prijskaartje aanhangt van 5,3 miljoen euro. De materialen die werden gebruikt bij de bouw van het nieuwe station en de overkapping werden gekozen in functie van onderhoudsvriendelijkheid en bescherming tegen vandalisme.

Het station beschikt over grote glaspartijen aan de voorzijde, want het moest een transparant gebouw worden. In het nieuwe station kregen de lokettenzaal, de wachtzaal en het stationsbuffet een centrale plaats. Om de link met het vroegere stationsgebouw te bewaren, werden enkele elementen van het vroegere station (het naambord, raamomlijstingen en het uurwerk) geïntegreerd in deze lokettenzaal. Bij het ontwerpen van het stationsgebouw stond de gebruiksvriendelijkheid steeds centraal. Rond het station komen parkeerplaatsen, fietsen- en bromfietsenstallingen en een busstation.

De blikvanger op het plein is de pleinoverkapping, die het gebouw, de fietsenstallingen en de toegangen naar de perrons overspant. Deze dakstructuur biedt de reizigers beschutting bij aankomst, overstap of vertrek. Bij het ontwerp werd bijzondere aandacht besteed aan de integratie in de omgeving.

Het station moet nog verder worden uitgerust met liften en roltrappen naar de perrons. Hiermee wil de NMBS het onthaal van reizigers met beperkte mobiliteit verder optimaliseren. De kostprijs van de liften en roltrappen is geraamd op 1.100.000 euro. Er komen ook luifels op de perrons. In afwachting daarvan zullen de bestaande schuilhuisjes worden vernieuwd en er worden nog extra schuilhuisjes geplaatst om op korte termijn het comfort tijdens het wachten op de trein nog te verbeteren.