22/10/03
Nieuw stationsgebouw voor Halle
Halle is een van de belangrijkste knooppunten in het spoornet in
Vlaams-Brabant. In dit station nemen op een doorsnee weekdag ruim
3.800 mensen de trein. Sinds 1993 wordt er hier gewerkt aan een
modernisering van het onthaal van de reizigers en de
spoorinfrastructuur. Nu is de kroon op het werk - het nieuwe
stationsgebouw en de pleinoverkapping - klaar, een investering van 5,3
miljoen euro. Al de werken die tot nu toe in Halle zijn uitgevoerd,
kostten meer dan 50 miljoen euro.
In 2000 werd begonnen met de bouw van het nieuwe
station waar voor het nieuwe stationsgebouw en de pleinoverkapping een
prijskaartje aanhangt van 5,3 miljoen euro. De materialen die werden
gebruikt bij de bouw van het nieuwe station en de overkapping werden
gekozen in functie van onderhoudsvriendelijkheid en bescherming tegen
vandalisme.
Het station beschikt over grote glaspartijen aan de voorzijde, want
het moest een transparant gebouw worden. In het nieuwe station kregen
de lokettenzaal, de wachtzaal en het stationsbuffet een centrale
plaats. Om de link met het vroegere stationsgebouw te bewaren, werden
enkele elementen van het vroegere station (het naambord,
raamomlijstingen en het uurwerk) geïntegreerd in deze lokettenzaal.
Bij het ontwerpen van het stationsgebouw stond de
gebruiksvriendelijkheid steeds centraal. Rond het station komen
parkeerplaatsen, fietsen- en bromfietsenstallingen en een busstation.
De blikvanger op het plein is de pleinoverkapping, die het gebouw, de
fietsenstallingen en de toegangen naar de perrons overspant. Deze
dakstructuur biedt de reizigers beschutting bij aankomst, overstap of
vertrek. Bij het ontwerp werd bijzondere aandacht besteed aan de
integratie in de omgeving.
Het station moet nog verder worden uitgerust met liften en roltrappen
naar de perrons. Hiermee wil de NMBS het onthaal van reizigers met
beperkte mobiliteit verder optimaliseren. De kostprijs van de liften
en roltrappen is geraamd op 1.100.000 euro. Er komen ook luifels op de
perrons. In afwachting daarvan zullen de bestaande schuilhuisjes
worden vernieuwd en er worden nog extra schuilhuisjes geplaatst om op
korte termijn het comfort tijdens het wachten op de trein nog te
verbeteren.
NMBS