20-10-2003
Eén loket en één casemanager bij inburgering
Vanaf 1 januari 2004 doet ook bij inburgering de casemanager
definitief zijn intrede. Dit betekent dat de regie van het totale
inburgeringtraject dan bij de gemeente ligt. Ook gaat per die datum
het nog op te richten Bureau Inburgering van start. Binnen de gemeente
is er dan sprake van één loket waar de inburgeraars terecht kunnen.
Met deze lijn volgt Tilburg de landelijke ontwikkelingen waarbij de
verantwoordelijkheid voor inburgering zowel financieel als wat het
resultaat betreft steeds meer bij de gemeente komt te liggen.
Inburgering is de eerste stap binnen het integratieproces van
allochtonen in de Nederlandse samenleving. De casemanager heeft zowel
met nieuwkomers als met oudkomers te maken. Oudkomers zijn mensen die
vòòr de invoering van de WIN (Wet inburgering nieuwkomers, ingevoerd
september 1998) in Nederland zijn gekomen, nieuwkomers daarna. De
casemanager begeleidt de inburgeraar van het begin tot het eind van
het traject.
Het initiatief tot de oprichting van het Bureau Inburgering komt van
de projectgroep Taskforce Inburgering Tilburg (TinT). Samenhang in
beleid, uitvoering en financiële middelen is de centrale boodschap van
TinT. Externe partners bij het inburgeringtraject zijn de SNV
(Stichting Nieuwkomers en Vluchtelingenwerk), ROC Midden Brabant en
het Centrum voor Werk en Inkomen. Had de SNV voorheen ook
coördinerende taken bij inburgering, zoals voortgangsgesprekken en de
advisering rond doorgeleiding naar andere trajecten, met de komst van
de casemanager is dat niet meer zo. De SNV wordt nu alleen
ingeschakeld voor maatschappelijke begeleiding.
De functie van casemanager bestaat al bij Sociale Zaken en kan gezien
worden als de nieuwe invulling van de rol van de consulent: volledige
persoonlijke begeleiding vanaf het moment dat de klant binnenkomt tot
het moment dat het niet meer nodig is. Bij inburgering kan dat
bijvoorbeeld zijn het vinden van een baan of deelname aan een
opleiding of een traject. Casemanagement Inburgering houdt eigenlijk
pas op als de inburgeraar er in geslaagd is om een goede plek te
vinden in de Tilburgse samenleving.
In de achterliggende periode hebben de casemanagers inburgering al
proefgedraaid. Zowel de ketenpartners als de klanten hebben positief
gereageerd. In oktober 2003 zal de commissie Maatschappij ook nog
praten over deze plannen.
Gemeente Tilburg