Gemeente Tilburg

20-10-2003
Eén loket en één casemanager bij inburgering

Vanaf 1 januari 2004 doet ook bij inburgering de casemanager definitief zijn intrede. Dit betekent dat de regie van het totale inburgeringtraject dan bij de gemeente ligt. Ook gaat per die datum het nog op te richten Bureau Inburgering van start. Binnen de gemeente is er dan sprake van één loket waar de inburgeraars terecht kunnen. Met deze lijn volgt Tilburg de landelijke ontwikkelingen waarbij de verantwoordelijkheid voor inburgering zowel financieel als wat het resultaat betreft steeds meer bij de gemeente komt te liggen.

Inburgering is de eerste stap binnen het integratieproces van allochtonen in de Nederlandse samenleving. De casemanager heeft zowel met nieuwkomers als met oudkomers te maken. Oudkomers zijn mensen die vòòr de invoering van de WIN (Wet inburgering nieuwkomers, ingevoerd september 1998) in Nederland zijn gekomen, nieuwkomers daarna. De casemanager begeleidt de inburgeraar van het begin tot het eind van het traject.
Het initiatief tot de oprichting van het Bureau Inburgering komt van de projectgroep Taskforce Inburgering Tilburg (TinT). Samenhang in beleid, uitvoering en financiële middelen is de centrale boodschap van TinT. Externe partners bij het inburgeringtraject zijn de SNV (Stichting Nieuwkomers en Vluchtelingenwerk), ROC Midden Brabant en het Centrum voor Werk en Inkomen. Had de SNV voorheen ook coördinerende taken bij inburgering, zoals voortgangsgesprekken en de advisering rond doorgeleiding naar andere trajecten, met de komst van de casemanager is dat niet meer zo. De SNV wordt nu alleen ingeschakeld voor maatschappelijke begeleiding.

De functie van casemanager bestaat al bij Sociale Zaken en kan gezien worden als de nieuwe invulling van de rol van de consulent: volledige persoonlijke begeleiding vanaf het moment dat de klant binnenkomt tot het moment dat het niet meer nodig is. Bij inburgering kan dat bijvoorbeeld zijn het vinden van een baan of deelname aan een opleiding of een traject. Casemanagement Inburgering houdt eigenlijk pas op als de inburgeraar er in geslaagd is om een goede plek te vinden in de Tilburgse samenleving.
In de achterliggende periode hebben de casemanagers inburgering al proefgedraaid. Zowel de ketenpartners als de klanten hebben positief gereageerd. In oktober 2003 zal de commissie Maatschappij ook nog praten over deze plannen.