Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Antwoorden op Kamervragen van de Kamerleden Vietsch en Mosterd over mogelijke overbodige bureaucratie in de zorg (2030400080).

1.
Bent u ervan op de hoogte dat verpleegkundigen en verzorgenden in onder andere woonzorgcomplexen op de minuut nauwkeurig schriftelijk aan moeten geven aan wie ze zorg verlenen, wat voor handeling het betreft, welke categorie zorg dit betreft en van welk tijdstip tot welk tijdstip zij dit doen?

1.
Ja. In de thuiszorg wordt al jaren met een minutenregistratie gewerkt. In het kader van het uniformeren van de AWBZ-eigen bijdrage voor extramurale zorg dient dit ook te gebeuren bij in woonzorgcomplexen verleende zorg. Er is dus sprake van dezelfde administratieve verplichtingen bij alle extramurale zorg.

2.
Begrijpt u dat dit tijdschrijven door veel verpleegkundigen en verzorgenden als zeer vervelend en moeilijk wordt ervaren, en dat er veel fouten worden gemaakt bij het invullen?

2.
Ik heb begrip voor het niet aangenaam vinden van dit tijdschrijven. Het tijdschrijven is echter een normaal onderdeel van het werk dat ook noodzakelijk is voor de verantwoording naar de werkgever toe. Waar gewerkt wordt worden uiteraard fouten gemaakt, maar men dient zich er voor in te spannen dat dit zo minimaal mogelijk gebeurt. Het tijdschrijven dient zo correct mogelijk te gebeuren om klachten van de cliënten te voorkomen. Het maken van fouten leidt in de praktijk vaak tot klachten van de cliënt bij het Centraal Administratie Kantoor over de hoogte van de eigen bijdrage.

3.
Bent u ervan op de hoogte dat verschillende zorginstellingen voor het verwerken van deze gegevens datatypisten in dienst hebben genomen en dat ook zorgkantoren personeel in dienst hebben moeten nemen voor de verwerking van deze gegevens.

3.
Ja, de zorgvuldigheid bij het hanteren van een eigen bijdrage voor cliënten vergt uiteraard een zorgvuldige administratie. Ik wil u er echter ook op wijzen dat er ondersteunende apparatuur voorhanden is waarmee zeer goede ervaringen zijn opgedaan. Ik verwijs bijvoorbeeld naar een zeer handzaam registratie apparaatje dat de Thuiszorg Den Haag gebruikt en dat zich ook zeer snel heeft terugverdiend.

4.
Deelt u de mening dat een cliënt de zorg moet krijgen conform een tussen de cliënt en instelling overeengekomen zorgplan en dat een cliënt een klacht moet kunnen indienen bij de betreffende instelling c.q. het zorgkantoor indien hij de overeengekomen zorg niet krijgt?

4.
Ja, met dien verstande dat het zorgplan gebaseerd moet zijn op de geïndiceerde hoeveelheid zorg. Het moge duidelijk zijn dat een dergelijke klacht alleen contoleerbaar is indien de bij de cliënt doorgebrachte tijd wordt geregistreerd.

5.
Waarom kan voor de berekening van de eigen bijdrage extramurale zorg in plaats van het genoemde tijdschrijven niet worden volstaan met de aangegeven tijd in het zorgplan?

6.
Welke stappen gaat u ondernemen om de berekening van de eigen bijdrage minder foutgevoelig te maken, en om de genoemde bureaucratie te verminderen.

5 en 6.
De feitelijk verstrekte zorg kan om velerlei redenen anders uitpakken dan opgenomen in het zorgplan. Het parlement was destijds dan ook van oordeel dat het niet rechtvaardig is om de cliënten op basis van geplande zorg de eigen bijdrage te laten betalen. Ondanks het feit dat het meer uitvoeringskosten oplevert werd destijds geoordeeld dat geleverde zorg als grondslag voor de eigen bijdrage aanzienlijk rechtvaardiger is dan wanneer de grondslag voor eigen bijdrage op basis van geplande zorg zou geschieden. Ik deel deze conclusie nog steeds, maar zal wel blijven zoeken naar mogelijkheden om de daarbij niet strikt noodzakelijke bureaucratie te vermijden.


---- --