Persbericht

Klaas van Vuure en Paul Welther nieuwe eigenaren Beek Auto Racing

Den Haag, 24 oktober 2003. Vanaf 1 november zijn Klaas van Vuure en Paul Welther de nieuwe eigenaren van Beek Auto Racing in Den Haag. Beiden beschikken over veel ervaring in de automotivebranche en in de autosport. Welther en Van Vuure willen de positie van Beek Auto Racing als technisch specialist op het gebied van sportieve auto's en autosport verder uitbouwen.

Beek Auto Racing ontstond in 1992, na elf jaar geeft oprichter Hans van der Beek het estafettestokje door aan Klaas van Vuure en Paul Welther. Laatstgenoemde is al sinds de oprichting van Beek Auto Racing bij het bedrijf werkzaam. Welther geniet faam als een motormanagementspecialist, zowel op het gebied van het vinden en oplossen van storingen als van programmeren en chiptuning.

Veel autodealers, bezitters van bijzondere (sport)auto's en succesvolle raceteams behoren tot zijn klanten. Klaas van Vuure werkte 25 jaar lang voor Waaijenberg. Hij zette een nieuwe fabriek op voor de productie van de Arola, een voertuig voor mindervaliden, en startte de productie van diens opvolger, de huidige Canta. De afgelopen drie jaar werkte hij bij sportwagenfabrikant Donkervoort, waar hij onder meer de productie in de nieuwe fabriek in Lelystad opzette.

"Beek Auto Racing is een technisch specialist met unieke kennis op diverse gebieden", omschrijft Welther het bedrijf in het kort. "Op het gebied van het oplossen van storingen in motormanagementsystemen en het herprogrammeren behoren wij in Nederland tot de top drie.

Door onze grote ervaring in de race- en rallysport is Beek Auto Racing ook zeer bedreven in het optimaliseren van het onderstel van een auto, zowel voor weggebruik als voor het circuit of rallytoepassingen." "Wij beschikken over bijzonder equipement, zoals een vermogentestbank voor vierwielaangedreven auto's met een koppel tot 800 Nm", vult Van Vuure aan. "Dat trekt bezitters van sportieve auto's en van race- en rallyauto's uit het hele land. Daarnaast beschikken we bijvoorbeeld over een schokdempertestbank die we van de Koni-fabriek hebben overgenomen." Beek Auto Racing is dealer van Dastek en Emerald (programmeerbare motormanagement-systemen), Cat Cams (nokkenassen) en Koni (raceschokdempers volgens klantenspecificaties).

De autosport en Beek Auto Racing zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De onderneming ontwikkelde geheel in eigen beheer de rallyversie van de Nissan Micra, waarmee van 1996 tot en met 2001 de Nissan Micra Challenge werd verreden. Beek Auto Racing verzorgde ook de technische begeleiding. Beek Auto Racing was verder onder meer verantwoordelijk voor de kampioensauto in de Pearle Alfa 156 Challenge in 2000, de nummer twee in de Toyota Yaris Cup 2003 en de Lotus Cortina waarmee Hans Bronsgeest en Eric Leerdam in 1998 Europees kampioen in de historische autosport werden. Beek Auto Racing geniet daarnaast veel bekendheid als Wankel-specialist.

Hans van der Beek racete jarenlang met diverse Mazda's voorzien van een Wankelmotor, hij won in 1991 het Nederlands kampioenschap Productiewagens boven twee liter met zijn in eigen beheer ontwikkelde Mazda RX7.

Beek Auto Racing is gevestigd aan de Weser 6 in Den Haag (Industrieterrein Forepark, vlak naast de A4), tel. (070) 3206579, fax (070) 3207802.