CDA

CDA
24-10-03
Van Haersma Buma: Flexibeler snelheidsbeleid nodig Tijdens het Algemeen Overleg van donderdag 23 oktober, heeft CDA woordvoerder Sybrand van Haersma Buma gepleit voor een verdere differentiatie van de maximumsnelheden naar tijd en plaats.

Buma:" Tijdens de begrotingsbehandeling voor 2003 heb ik er al voor gepleit flexibeler om te gaan met de maximumsnelheden. Soms kan dat 80 zijn, maar soms ook kan dat op stukken waar men nu 100 mag rijden 120 beteken. Er moet daarbij ook onderscheid gemaakt worden naar de drukte op de weg. Het is goed denkbaar dat op bepaalde trajecten in de spits een 80 kilometer limiet geldt, maar in de rustige uren 100 of 120. De toenmalige minister heeft toegezegd met voorstellen op dat terrein te komen. Maar tot op heden is er niets gebeurd. Ik vraag mij af waarom niet. Een modern snelhedenbeleid is meer dan hapsnap 80 kilometerstukjes aanleggen. Ik heb tijdens het Algemeen Overleg de minister gevraagd de toezeggingen van haar voorganger na te komen en voorstellen te doen voor een flexibeler snelheidsbeleid".

"Het is volstrekt zinloos om de 80 km te gaan verheerlijken. Het draagvlak voor een dergelijke maatregel zal snel verdwijnen wanneer er niet een zeer nauwe relatie is tussen de omstandigheden van de weg en de omgeving aan de ene kant en de maximumsnelheid aan de andere. In beginsel gelden voor autosnelwegen in Nederland op dit moment twee limieten: normaal 120 en, op drukke stukken, 100. Ook als het gaat om vermindering van de uitstoot is er op termijn maar één maatregel werkelijk duurzaam. En dat is het verminderen van de uitstoot aan de bron. Het aantal auto's zal blijven toenemen, zeker in de stedelijke gebieden. Overal 80 rijden is niet het antwoord. De bewindslieden moeten zich inspannen voor het verminderen van uitstoot aan de bron. Optimalisering van een vlotte doorstroom moet het hoofddoel zijn. Dat is positief voor de automobilist en het is goed voor het milieu," aldus van Haersma Buma.