CDA
24-10-03
Van Haersma Buma: Flexibeler snelheidsbeleid nodig
Tijdens het Algemeen Overleg van donderdag 23 oktober, heeft CDA
woordvoerder Sybrand van Haersma Buma gepleit voor een verdere
differentiatie van de maximumsnelheden naar tijd en plaats.
Buma:" Tijdens de begrotingsbehandeling voor 2003 heb ik er al voor
gepleit flexibeler om te gaan met de maximumsnelheden. Soms kan dat 80
zijn, maar soms ook kan dat op stukken waar men nu 100 mag rijden 120
beteken. Er moet daarbij ook onderscheid gemaakt worden naar de drukte
op de weg. Het is goed denkbaar dat op bepaalde trajecten in de spits
een 80 kilometer limiet geldt, maar in de rustige uren 100 of 120. De
toenmalige minister heeft toegezegd met voorstellen op dat terrein te
komen. Maar tot op heden is er niets gebeurd. Ik vraag mij af waarom
niet. Een modern snelhedenbeleid is meer dan hapsnap 80
kilometerstukjes aanleggen. Ik heb tijdens het Algemeen Overleg de
minister gevraagd de toezeggingen van haar voorganger na te komen en
voorstellen te doen voor een flexibeler snelheidsbeleid".
"Het is volstrekt zinloos om de 80 km te gaan verheerlijken. Het
draagvlak voor een dergelijke maatregel zal snel verdwijnen wanneer er
niet een zeer nauwe relatie is tussen de omstandigheden van de weg en
de omgeving aan de ene kant en de maximumsnelheid aan de andere. In
beginsel gelden voor autosnelwegen in Nederland op dit moment twee
limieten: normaal 120 en, op drukke stukken, 100. Ook als het gaat om
vermindering van de uitstoot is er op termijn maar één maatregel
werkelijk duurzaam. En dat is het verminderen van de uitstoot aan de
bron. Het aantal auto's zal blijven toenemen, zeker in de stedelijke
gebieden. Overal 80 rijden is niet het antwoord. De bewindslieden
moeten zich inspannen voor het verminderen van uitstoot aan de bron.
Optimalisering van een vlotte doorstroom moet het hoofddoel zijn. Dat
is positief voor de automobilist en het is goed voor het milieu,"
aldus van Haersma Buma.
CDA