Programmabureau Advies Overheid.nl
De praktijk van interactieve beleidsvorming (6); Leeuwarderadeel: mooie site
geen garantie voor succes
De gemeente Leeuwarderadeel in de provincie Friesland gelooft erin:
internet is ht middel van de toekomst. Bij binnenkomst op de
gemeentelijke website worden we welkom geheten met een bericht van de
burgemeester, dat verschijnt in een pop-up. Zij is trots op de site en
wijst ons ook nadrukkelijk op het Digitale dorp. Zo gelezen, zo
gedaan.
En inderdaad, Leeuwarderadeel heeft een hele mooie, verzorgde site.
Via de homepage kunnen we surfen naar de community, de plaza of het
gemeentebestuur. Overigens leiden de hyperlink van community en plaza
allebei naar de zelfde startpagina van het eerder genoemde Digitale
dorp. Hier aangekomen is het gemeentelijke nieuws te lezen; zijn er
twee snelmenus en is er een aantal hoofdnavigatie-knoppen, waarvan
voor ons de chat en het forum de meest interessante zijn.
Chat
Eerst volgen we de chat natuurlijk. Een apart scherm opent zich,
waarop rechts de disclaimer en links een invulveld aanwezig zijn. In
dit invulveld kunnen we een schermnaam aanmaken, waarmee we op de chat
komen. Wel moeten we dan ook akkoord gaan met de disclaimer, copyright
gegevens en gedragsregels ernaast. Hier staan geen merkwaardige zaken
in, dus we typen een schermnaam en betreden de chatroom. Aj, er is
verder niemand aanwezig! Helaas. Maar dat geeft wel meer vrijheid om
ongestoord de chat te testen. Er zijn behoorlijk wat mogelijkheden met
de chat. Eigen instellingen kunnen worden aangemaakt, zodat de teksten
in allerlei kleuren op het scherm komen of in cursief, vet of in een
aangepaste lettertype geschreven kunnen worden. Verder zijn er
allemaal icoontjes die gebruikt kunnen worden en is er de mogelijkheid
mensen rechtstreeks aan te schrijven, buiten het openbare forum om.
Het is dus een leuke chatroom, waar er veel van zijn op internet, maar
zelden bij overheidswebsites.
Forum
Vervolgens door naar het forum. Op het eerste scherm kan gekozen
worden uit drie discussies (overigens zijn er bij de chat ook drie
verschillende rooms). We gaan naar de discussie over de gemeente
Leeuwarderadeel. Als we deze aanklikken verschijnt rechts de uitleg
over de reden van deze discussie op het forum. De gemeente wil dit
forum gebruiken voor discussies over bestuurlijke zaken. Verder is er
uitgelegd hoe het forum werkt en hoe er een reactie kan worden
toegevoegd. De navigatie van het forum is aan de linkerkant te zien en
als hierin een kopje wordt aangeklikt verschijnt rechts de
bijbehorende tekst. Zo is altijd goed duidelijk waar men is. Het forum
is dus overzichtelijk, makkelijk in gebruik en goed uitgelegd.
Uitvoering
De gemeente Leeuwarderadeel krijgt voor technische uitvoering en
bruikbaarheid een pluim voor het Digitale dorp. Er is echter een maar:
een chat en forum zijn mooi, maar worden pas echte bruikbare
instrumenten voor interactieve beleidsvorming als er veel burgers zijn
die ze gebruiken. En dat is helaas niet het geval. En dat gebruik
dient wel op een andere wijze gestimuleerd te worden dan door het
simpelweg aanbieden van het instrument. Aan de instrumenten zlf ligt
dit niet. Die zijn helder en makkelijk te gebruiken voor iedereen. Ook
zijn ze goed te vinden. Maar een burger wil graag dat er ook iets met
zijn of haar mening gaat gebeuren. En zowel in de chat als het forum
blijkt niet dat de gemeente dit ook van plan is. De paar deelnemers
van de chat hebben zich duidelijk afgevraagd wat zij daar deden en
zijn na een paar minuten weer vertrokken. Op de drie discussie fora
zijn in het totaal drie reacties achter gelaten en alledrie onder
hetzelfde forum. De andere twee zijn leeg.
Leeuwarderadeel bewijst dat ook kleine gemeenten mooie instrumenten
voor interactieve beleidsvorming in kunnen zetten. Het is echt een
aanrader om hier eens te gaan kijken als u iets van plan bent met
interactieve beleidsvorming. Maar vervolgens is het wel verstandig ook
goed na te denken over hoe u dit mooie instrument onder de aandacht
van de gebruikers, uw burgers, gaat brengen. U kunt een keer een
chatsessie plannen met een gemeenteraads- of collegelid en dit van te
voeren melden in het plaatselijke krantje en op de homepage. Het is
nou eenmaal niet zo dat alle inwoners in uw gemeente iedere dag op de
website komen kijken of ze er al kunnen chatten of discussiren. Daar
moet een reden voor zijn.
Scoring:
Toegankelijkheid: ++
Bruikbaarheid:++
Gebruik: --
Uitleg en vervolg: +
Speciaal: +
(Dit is deel 6 uit de serie 'Interactieve beleidsvorming in de
praktijk'. Lees meer over deze opzet in de Nieuwsbrief van 3 september
2003: "De praktijk van interactieve beleidsvorming bij gemeenten
beoordeeld".)
1. Mill en Sint Hubert: kwaliteit in eenvoud
2. Soest speelt in op de actualiteit
3. Rotterdam: de aanhouder wint
4. Spijkenisse: de toegevoegde waarde van een poll
5. Coevorden actief met chat, discussies en poll
Uitleg bij de scoring:
*Toegankelijkheid: is de toepassing goed te vinden?; zijn de teksten
en uitleg van de toepassing helder en begrijpelijk?;
*Bruikbaarheid: maakt de toepassing gebruik van de specifieke
mogelijkheden die internet biedt? (zijn de discussies via internet
interactief in gebruik of staat er een reeks stellingen met een e-mail
adres?);
*Gebruik: wanneer is de toepassing voor het laatst gebruikt?; is het
aantal bezoekers van de toepassing na te gaan en hoe hoog is dit
aantal, gerefereerd aan de periode dat de toepassing in gebruik is?;
voor welke onderwerpen wordt de toepassing ingezet?;
*Uitleg en vervolg: is aangegeven waarom de toepassing op internet
staat en wat er met de uitkomsten gaat gebeuren?; is er uitleg over de
werking van de toepassing?;
*Speciaal: heeft de toepassing een creatieve invulling gekregen?; hoe
is omgegaan met vormgeving?; zijn er opvallende zaken in de toepassing
aangebracht?
www.ictu.nl