Programmabureau Advies Overheid.nl

De praktijk van interactieve beleidsvorming (6); Leeuwarderadeel: mooie site geen garantie voor succes

De gemeente Leeuwarderadeel in de provincie Friesland gelooft erin: internet is ht middel van de toekomst. Bij binnenkomst op de gemeentelijke website worden we welkom geheten met een bericht van de burgemeester, dat verschijnt in een pop-up. Zij is trots op de site en wijst ons ook nadrukkelijk op het Digitale dorp. Zo gelezen, zo gedaan.

En inderdaad, Leeuwarderadeel heeft een hele mooie, verzorgde site. Via de homepage kunnen we surfen naar de community, de plaza of het gemeentebestuur. Overigens leiden de hyperlink van community en plaza allebei naar de zelfde startpagina van het eerder genoemde Digitale dorp. Hier aangekomen is het gemeentelijke nieuws te lezen; zijn er twee snelmenus en is er een aantal hoofdnavigatie-knoppen, waarvan voor ons de chat en het forum de meest interessante zijn.

Chat
Eerst volgen we de chat natuurlijk. Een apart scherm opent zich, waarop rechts de disclaimer en links een invulveld aanwezig zijn. In dit invulveld kunnen we een schermnaam aanmaken, waarmee we op de chat komen. Wel moeten we dan ook akkoord gaan met de disclaimer, copyright gegevens en gedragsregels ernaast. Hier staan geen merkwaardige zaken in, dus we typen een schermnaam en betreden de chatroom. Aj, er is verder niemand aanwezig! Helaas. Maar dat geeft wel meer vrijheid om ongestoord de chat te testen. Er zijn behoorlijk wat mogelijkheden met de chat. Eigen instellingen kunnen worden aangemaakt, zodat de teksten in allerlei kleuren op het scherm komen of in cursief, vet of in een aangepaste lettertype geschreven kunnen worden. Verder zijn er allemaal icoontjes die gebruikt kunnen worden en is er de mogelijkheid mensen rechtstreeks aan te schrijven, buiten het openbare forum om. Het is dus een leuke chatroom, waar er veel van zijn op internet, maar zelden bij overheidswebsites.

Forum
Vervolgens door naar het forum. Op het eerste scherm kan gekozen worden uit drie discussies (overigens zijn er bij de chat ook drie verschillende rooms). We gaan naar de discussie over de gemeente Leeuwarderadeel. Als we deze aanklikken verschijnt rechts de uitleg over de reden van deze discussie op het forum. De gemeente wil dit forum gebruiken voor discussies over bestuurlijke zaken. Verder is er uitgelegd hoe het forum werkt en hoe er een reactie kan worden toegevoegd. De navigatie van het forum is aan de linkerkant te zien en als hierin een kopje wordt aangeklikt verschijnt rechts de bijbehorende tekst. Zo is altijd goed duidelijk waar men is. Het forum is dus overzichtelijk, makkelijk in gebruik en goed uitgelegd.

Uitvoering
De gemeente Leeuwarderadeel krijgt voor technische uitvoering en bruikbaarheid een pluim voor het Digitale dorp. Er is echter een maar: een chat en forum zijn mooi, maar worden pas echte bruikbare instrumenten voor interactieve beleidsvorming als er veel burgers zijn die ze gebruiken. En dat is helaas niet het geval. En dat gebruik dient wel op een andere wijze gestimuleerd te worden dan door het simpelweg aanbieden van het instrument. Aan de instrumenten zlf ligt dit niet. Die zijn helder en makkelijk te gebruiken voor iedereen. Ook zijn ze goed te vinden. Maar een burger wil graag dat er ook iets met zijn of haar mening gaat gebeuren. En zowel in de chat als het forum blijkt niet dat de gemeente dit ook van plan is. De paar deelnemers van de chat hebben zich duidelijk afgevraagd wat zij daar deden en zijn na een paar minuten weer vertrokken. Op de drie discussie fora zijn in het totaal drie reacties achter gelaten en alledrie onder hetzelfde forum. De andere twee zijn leeg.

Leeuwarderadeel bewijst dat ook kleine gemeenten mooie instrumenten voor interactieve beleidsvorming in kunnen zetten. Het is echt een aanrader om hier eens te gaan kijken als u iets van plan bent met interactieve beleidsvorming. Maar vervolgens is het wel verstandig ook goed na te denken over hoe u dit mooie instrument onder de aandacht van de gebruikers, uw burgers, gaat brengen. U kunt een keer een chatsessie plannen met een gemeenteraads- of collegelid en dit van te voeren melden in het plaatselijke krantje en op de homepage. Het is nou eenmaal niet zo dat alle inwoners in uw gemeente iedere dag op de website komen kijken of ze er al kunnen chatten of discussiren. Daar moet een reden voor zijn.

Scoring:
Toegankelijkheid: ++
Bruikbaarheid:++
Gebruik: --
Uitleg en vervolg: +
Speciaal: +

(Dit is deel 6 uit de serie 'Interactieve beleidsvorming in de praktijk'. Lees meer over deze opzet in de Nieuwsbrief van 3 september 2003: "De praktijk van interactieve beleidsvorming bij gemeenten beoordeeld".)


1. Mill en Sint Hubert: kwaliteit in eenvoud
2. Soest speelt in op de actualiteit

3. Rotterdam: de aanhouder wint

4. Spijkenisse: de toegevoegde waarde van een poll
5. Coevorden actief met chat, discussies en poll

Uitleg bij de scoring:

*Toegankelijkheid: is de toepassing goed te vinden?; zijn de teksten en uitleg van de toepassing helder en begrijpelijk?;
*Bruikbaarheid: maakt de toepassing gebruik van de specifieke mogelijkheden die internet biedt? (zijn de discussies via internet interactief in gebruik of staat er een reeks stellingen met een e-mail adres?);

*Gebruik: wanneer is de toepassing voor het laatst gebruikt?; is het aantal bezoekers van de toepassing na te gaan en hoe hoog is dit aantal, gerefereerd aan de periode dat de toepassing in gebruik is?; voor welke onderwerpen wordt de toepassing ingezet?;
*Uitleg en vervolg: is aangegeven waarom de toepassing op internet staat en wat er met de uitkomsten gaat gebeuren?; is er uitleg over de werking van de toepassing?;

*Speciaal: heeft de toepassing een creatieve invulling gekregen?; hoe is omgegaan met vormgeving?; zijn er opvallende zaken in de toepassing aangebracht?

www.ictu.nl