Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Tonkens over de mogelijk uit de hand gelopen
salarissen van directeuren van zorginstellingen (2030401330)
---
Heeft u kennisgenomen van het bericht 'Salaris directeuren in zorg ontspoord'?1)
Ja.
---
Deelt u de mening dat het onwenselijk is dat directeuren hun eigen
arbeidsvoorwaardenpakketten kunnen vaststellen?
Ja.
---
Wat is uw oordeel over de scheefgroei die volgens de commissie Simons in de zorg is ontstaan?
Ik vind die scheefgroei onwenselijk.
---
Welke mogelijkheden bent u bereid te gebruiken om iets aan deze scheefgroei te doen?
Ik doe iets aan deze scheefgroei door de transparantie over de topinkomens te vergroten: de
verplichte publicatie van de inkomens van bestuurders en toezichthouders in het jaarverslag en
de ontsluiting van die jaarverslagen voor iedere geĂŻnteresseerde via de website van Prismant.
Verder stimuleer ik de countervailing power door de toezichthouders aan te spreken op hun taak
om de arbeidsvoorwaarden van de directie in de hand te houden. Dit heeft er ondermeer toe
geleid dat de toezichthouders de commissie-Simons hebben ingesteld. De daarmee beschikbaar
gekomen informatie kunnen/zullen de toezichthouders nu gaan gebruiken om beter weerwoord
te hebben tegenover arbeidsvoorwaardelijke wensen van directeuren. En tenslotte heb ik ook de
koepels van de instellingsdirecteuren aangesproken op het feit dat er arbeidsvoorwaarden in
zorginstellingen voorkomen die maatschappelijk draagvlak missen. De reacties van deze twee
koepels, de NVZD en de VDB, op het rapport (dat er arbeidsvoorwaardenpakketten zijn die
inderdaad zijn doorgeschoten) laten zien dat ook daar het besef leeft dat het anders moet. Het
feit dat zij het advies over de loonstijging in 2003 bewust beperkt hebben tot 2,5% toont ook al
aan dat zij zich in toenemende mate bewust zijn van de impact van onverantwoord hoge
topinkomens.
---
Hoe kijkt u aan tegen het voorstel van de commissie om alleen nog tijdelijke contracten - die
voor vier jaar gelden - met directeuren af te sluiten?
De aanbeveling van de commissie om aanpassing van de regelgeving op dat punt te bekijken, in
casu de Wet Flexibiliteit en zekerheid, neem ik zeker ter harte. Ik zal met de meest betrokken
ministers gaan overleggen over wat er mogelijk is.
---
Op welke termijn kan het rapport 'Maatschappelijk verantwoord werkgeverschap' de Kamer
bereiken, vergezeld van uw reactie?
Het rapport is van de NVTZ (zie www.nvtz.nl). Aldaar is het ook te verkrijgen. De status van het
rapport is dat het een intern handvat is van een van de sociale partners in het VWS-veld ten
behoeve van zijn leden voor hun arbeidsvoorwaardenonderhandelingen. Het lijkt mij een wat
---
merkwaardige figuur wanneer een minister van VWS, die niet gaat over de arbeidsvoorwaarden
in het VWS-veld, met de Kamer van gedachten zou moeten wisselen over een
arbeidsvoorwaardennota (met daarin een beoogde onderhandelingsinzet) van een van de sociale
partners uit zijn beleidsveld. Het VWS-standpunt over de beloning van de bestuurders in
zorginstellingen is de Kamer uit deze en eerdere contacten met de Kamer genoegzaam bekend
(zie lijst bronnen). Het is ook bekend bij de betrokken sociale partners. Zoals ik u op 7 februari
2003 heb laten weten, zal ik ook met de betrokken organisaties gaan spreken over het post-
commisie-Simonstijdperk.
1) NRC-Handelsblad, 9 oktober jl.
Lijst bronnen:
Aanhangsel van de Handelingen TK 2001-2002, Aanhangsel 143
Handelingen TK 9, 4 oktober 2001, 9-411 - 9-423
TK 2001-2002, 28000 VII, nr. 53
Aanhangsel van de Handelingen TK 2002-2003, Aanhangsel 1557 plus bijlage
Aanhangsel van de Handelingen TK 2002-2003, Aanhangsel 2099
Staatscourant 4 juli 2003, nr. 126/pag. 15
---- --
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport