Gemeente Maastricht

29 oktober 2003

Nieuwe bijstandswet: werk en eigen verantwoordelijkheid voorop

Per 1 januari 2004 wordt een nieuwe wet van kracht; de Wet Werk en Bijstand (WWB). En dat heeft nogal wat gevolgen. Niet alleen voor uitkeringsgerechtigden, maar ook voor de gemeenten die de wet moeten uitvoeren. Herman Reiters, directiesecretaris van de dienst Sociale en Economische Zaken, legt uit wat de meest in het oogspringende veranderingen zijn ten opzichte van de oude wet.

Reïntegratie
"De oude wet was vooral gericht op inkomensondersteuning. De laatste jaren is de reïntegreren steeds belangrijker geworden, zeg maar de mensen terugleiden naar de arbeidsmarkt", vertelt Reiters. Tussen rijk en gemeenten zijn nadrukkelijke afspraken gemaakt voor de reïntegratie. De gemeenten hebben geld gekregen voor scholing en begeleiding van werkzoekenden. Maar ook voor het bekostigen van gesubsidieerde arbeid, denk aan de WIW-banen (Wet Inschakeling Werkzoekenden) en de ID-banen (voorheen Melkert-banen). Reiters: "In de nieuwe wet heeft het rijk de reïntegratierol van de gemeenten nadrukkelijk vormgegeven. Dit blijkt ook al uit de naam van de wet: Werk en Bijstand. Werk staat voorop. Als mensen bij ons aankloppen moeten we dus eerst kijken of deze persoon kan werken. Als blijkt dat dit (nog) niet het geval is, kijken we pas naar de bijstandsuitkering."

Zelf verantwoordelijk
Volgens de nieuwe wet is elke burger zelf verantwoordelijk voor zijn eigen levensonderhoud. Pas als blijkt dat dit niet kan, heeft hij recht op een uitkering. Dat betekent dat enkele regels anders zijn dan vroeger. Reiters: "Iedereen heeft een `arbeidsverplichting', je moet dus zoeken naar werk of meewerken aan een traject dat je helpt aan een baan. Dat geldt ook voor de groepen mensen die in de huidige wetgeving een ontheffing hebben voor die arbeidsverplichting. Dus mensen arbeidsongeschikt zijn, mensen die de zorg hebben voor kinderen jonger dan vijf jaar, mensen die een leeftijd hebben van 57 jaar of ouder. Wel kan er op individuele basis een tijdelijke ontheffing worden gegeven. Dus als blijkt dat je werk en de zorg voor je kinderen niet kunt combineren, dan krijg je een tijdelijke ontheffing. Tijdelijk want er wordt dan geregeld gecontroleerd of de omstandigheden inmiddels zijn veranderd en je wel aan de slag kunt gaan. Bij alleenstaande ouders moet de gemeente niet alleen zorgen voor werk maar ook passende opvang voor kinderen." Mensen die 57 jaar of ouder zijn hebben het moeilijk om in het huidige klimaat een baan te vinden. "Als blijkt dat iemand wel geprobeerd heeft om aan de slag te komen, maar dit niet lukt, dan bestaat de mogelijkheid om zo iemand te ontheffen van de verplichting."

Vakkenvuller
In de oude bijstandswet was er sprake van het vinden van passende arbeid. Dit hield in dat een baan moest aansluiten bij ervaring en opleiding en eventueel genoten salaris in het verleden. Naarmate men langer zonder werk zat, werd dit omlaag bijgesteld. "Een academicus die door omstandigheden in de bijstand kwam, kreeg eerst een periode de tijd om als academicus een baan te vinden. Vervolgens op hbo-niveau weer later op mbo-niveau." Dat is nu van de baan. De term `passende arbeid' is vervangen door `algemeen geaccepteerde arbeid'. Dit houdt in dat alle werkzaamheden als passend gezien kunnen worden. "De academicus kan dus nu al meteen aan de slag als vakkenvuller bij een supermarkt. Of dit in de praktijk ook zo wordt ingevuld, is een ander verhaal. We blijven gericht op duurzame uitstroom, oftewel, we willen graag dat mensen niet meer bij ons terugkomen als ze weer aan de slag zijn. Dus moet de baan aansluiten bij de persoon. We zullen dus niet direct een academicus lopende band werk geven. Er zijn voldoende mensen met een lagere opleiding die dit werk kunnen doen. Een academicus heeft bovendien meer kans op de arbeidsmarkt dan iemand met een lagere opleiding." Het beleid van Gemeente Maastricht is er al langere tijd gericht op de mogelijkheden en kansen van de mensen. "We gaan ervan uit dat mensen altijd wel iets kunnen doen. Waar mensen vroeger arbeidsongeschikt waren, wordt nu bekeken wat de persoon nog wel kan doen. Als iemand bijvoorbeeld rugklachten heeft, dan houden we daar rekening mee. We bekijken per geval wat de mogelijkheden zijn, bijvoorbeeld ander werk of korter werken."

Bonnetjes
Reiters: "Volgens de WWB mogen we geen `categorale bijstand' meer verlenen. Dat is inkomensondersteuning aan groepen mensen. Momenteel verlenen we die nog wel, denk aan de witgoedregeling. Bijvoorbeeld mensen met kinderen die langer dan drie jaar afhankelijk zijn van een minimuminkomen krijgen als hun koelkast het begeeft, een bedrag voor een nieuwe koelkast. Daarvoor hoeven ze niet eens aan te tonen dat ze dit bedrag hebben besteed. Dat mag straks dus niet meer. Wél mag de gemeente op individuele basis, in bijzondere omstandigheden, mensen helpen. We gaan de categorale voorzieningen dus omvormen in individuele voorzieningen." Wat betekent dit voor deze groep mensen? "Zij moeten vanaf 2004 individueel een aanvraag doen. Ze krijgen een inkomstentoets, van de aanvraag wordt de noodzaak vastgesteld en er wordt getoetst of de aanvrager ook daadwerkelijk de kosten maakt. Het is ook geen vast bedrag meer, er wordt per post bekeken wat het bedrag is. Mensen moeten dus bonnetjes inleveren. Het verwerken ervan kost meer tijd, dus zullen ze langer moeten wachten op een beslissing, en op het geld." Dat geldt ook voor de declaratieregelingen voor deelname aan maatschappelijk verkeer. Dat zijn vergoedingen voor bijvoorbeeld de krant, telefoon, lidmaatschap van een vereniging. Mensen moeten nu aantonen wat de kosten zijn. Dus met meer bewijsstukken komen. Het wordt arbeidsintensiever voor zowel de gemeente als de klant.

Toeslag
Tot slot is er ook nog een positieve verandering te noemen: de langdurigheidstoeslag. "Mensen die langer dan vijf jaar een uitkering gehad hebben en die bovendien hebben aangetoond dat er geen arbeidsperspectief op korte termijn voor hen bestaat, krijgen eenmaal per jaar een toeslag bovenop de normale bijstandsuitkering. Voor een gezin is dat een bedrag van 454 euro per jaar, ongeacht de grootte van het gezin. Voor alleenstaande ouders is dat jaarlijks 408 euro en voor alleenstaanden 318 euro."

Bezuiniging
Het rijk bezuinigt op de gemeentelijke budgetten. Maastricht krijgt EUR 4 miljoen minder voor het verstrekken van de maandelijkse uitkeringen, EUR 4 miljoen minder voor reïntegratie-instrumenten en EUR 1,9 miljoen minder voor bijzondere bijstand. Besloten is echter om deze bezuiniging niet door te belasten aan het voorzieningenniveau aan de burgers.

Inspraak herontwikkeling Entre Deux

Tussen de Markt en het Vrijthof ligt de winkelpassage Entre Deux. Dit complex is in 1979 geopend als middenstandswarenhuis. Entre Deux bv, een samenwerkingsverband van AM Vastgoed en 3W Vastgoed, heeft het voornemen om het gebied te herontwikkelen. Dit gebied bestaat grofweg uit het Entre Deux-complex, de Dominicanerkerk, het tussen beide gelegen binnenterrein, het plein voor de kerk en enkele `losse' panden aan de Grote Gracht / Markt, en aan de Spilstraat. Het doel van de herontwikkeling is om de kwaliteit van het gebied te verhogen.

Concept
Het geldende bestemmingsplan Centrum Binnenstad (inclusief herziening 1995) is de basis voor de stedenbouwkundige randvoorwaarden die de gemeente stelt aan de herontwikkeling. Het blijkt dat onderdelen van het bestemmingsplan een vernieuwd winkelconcept blokkeren. In de bestaande situatie is de Entre Deux een gesloten bouwblok met een omloop (Preekherengang). In de nieuwe opzet wordt gekozen voor een gesloten bouwblok met een openbare route dwars door het gebouw. Om dit te realiseren wordt het bouwblok hersteld door bebouwing aan Helmstraat. Essentieel onderdeel is de inpassing van kleinschalige winkels aan de randen (incl. Helmstraat) en de handhaving van openingen naar/van het Dominicanerkerkplein. De route tussen Spilstraat en Helmstraat wordt vormgegeven als een passage of straat met een transparante overkapping.

Functies
Voor de nieuwe Entre Deux wordt gedacht aan detailhandel, waarbij behalve het souterrain en de parterre ook de 1e en 2e verdieping een winkelfunctie krijgen. Daarnaast is er ruimte voor ondersteunende horeca en worden er elf appartementen in het complex opgenomen. Verder wordt uitgegaan van een inpandige oplossing voor laden en lossen in combinatie met de entree van de parkeergarage. Het monument waarin nu Pico Bello is gevestigd, wordt gerestaureerd en functioneert als scharnierpunt tussen Entre Deux en Dominicanerkerk.

Inspraak
Omdat het geldende bestemmingsplan niet geheel voorziet in de herontwikkelingsopgave, is het noodzakelijk om de vrijstellingsprocedure ex. artikel 19 lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) te doorlopen. Daarom wordt inspraak gehouden. Op 4 november vindt een informatie- en inspraakbijeenkomst plaats in het City Centrum (Capucijnenstraat 43). Aanvang 19.30 uur. Tot 19 november kunt een schriftelijke inspraakreactie sturen aan: Gemeente Maastricht, afd. Communicatie, t.a.v. dhr. J. Jeurissen, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht. Gedurende de inspraaktermijn kunt u het plan inzien bij het GemeenteLoket

Gebruiksvergunningen voor kamerverhuur en horecapanden

Veel kamerverhuurders en horecapanden hebben nog geen gebruiksvergunning van de gemeente. Dat wil zeggen dat de panden nog niet getoetst zijn op brandveiligheid. Eigenaren van panden zijn in bepaalde gevallen verplicht deze vergunning aan te vragen. Dat is vastgelegd in de bouwverordening. Zo heeft de eigenaar van een kamerverhuurbedrijf of studentenhuis een gebruiksvergunning nodig als er aan meer dan vijf personen huisvesting wordt verschaft. Voor horecagelegenheden is een gebruiksvergunning noodzakelijk als er meer dan vijftig personen tegelijk aanwezig zijn.

De gemeente wil nu in de beleidsregels eenduidig vastleggen hoe de technische eisen in het Bouwbesluit moeten worden toegepast. Eigenaren van panden kunnen in die beleidsregels lezen waar hun pand aan moet voldoen om de gebruiksvergunning te krijgen. De beleidsregels voor kamerverhuur en horecapanden liggen de komende vier weken ter inzage bij het GemeenteLoket (zie rubriek Bereikbaarheid Gemeente Maastricht). Na behandeling van eventuele zienswijzen kunnen de beleidsregels vervolgens door het college worden vastgesteld. Ze zijn ook te lezen op www.maastricht.nl, de website van Gemeente Maastricht, onder wetten en regels/ gemeentelijke regelgeving. De zienswijzen kunnen worden ingediend bij de dienst Stadsontwikkeling en Grondzaken, afdeling Bouwtoezicht, postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.

Expertmeeting Lambertuskerk

Op 11 november aanstaande verzorgt Gemeente Maastricht in samenwerking met het Bisdom een expertmeeting met betrekking tot de herbestemming van de Lambertuskerk. Tijdens deze bijeenkomst geven de gemeente en het Bisdom onder andere informatie over de huidige bouwkundige staat van de kerk, de te handhaven elementen en mogelijke bestemmingen.

U kunt tijdens de meeting een voorstel doen dat realiseerbaar moet zijn voor het gebruik van de Lambertuskerk na restauratie. Voorstellen kunnen binnen een termijn van twee maanden na de expertmeeting, dus tot 11 januari 2004 kenbaar gemaakt worden. Als een passende herbestemming met sluitende exploitatie wordt gevonden, zal de beoogde start van de restauratie en herbestemming uiterlijk anderhalf jaar na besluitvorming door het college van Burgemeester en Wethouders kunnen plaatsvinden.

U bent welkom op de expertmeeting op 11 november van 15.00 tot 17.00 uur in het Stadhuis. Aanmelden bij voorkeur via e-mail: pascalle.satijn@maastricht.nl. Hebt u vragen over de expertmeeting? Dan kunt u contact opnemen met mevrouw Satijn, projectcoördinator Lambertuskerk, telefoonnummer (043) 350 45 26.

Drukte op 1 en 2 november (Allerheiligen-Allerzielen)

Zaterdag 1 en zondag 2 november kunnen drukke dagen worden in Maastricht. Gemeente Maastricht en de Maastrichtse winkeliers verwachten dat veel mensen dan de stad zullen bezoeken. Deze drukte kan problemen opleveren met parkeren. U kunt het beste uw auto thuis laten en met de fiets of openbaar vervoer naar de stad komen.Om eventuele problemen het hoofd te bieden is het van Gend en Loosterrein aan de Cabergerweg 24 uur geopend. U kunt hier parkeren voor 0,60 euro per uur of 2,70 euro per dag.Ook het parkeerterrein aan de Maagdendries/Lindenkruis is geopend, tarief: 0,80 euro per uur of 4,- euro per dag. Tevens zijn op zaterdag 1 en zondag 2 november (koopzondag), de parkeerterreinen van Kon.Sphinx (Maagdendries) en Sappi (Bassin) beschikbaar om te parkeren. Hier kunt u parkeren voor 2,- euro per dagdeel of 4,- euro per dag. Uiteraard kunt u ook gebruikmaken van de parkeergarages. Deze zijn op de normale tijdstippen geopend. (De Vrijthofgarage is nog niet beschikbaar om te parkeren.)

Omleiding stadsbus / afsluiting straten

Op donderdag 30 oktober worden van 21.15 tot 22.15 uur de Wilhelminabrug en de Gubbelstraat tijdelijk afgesloten zodat geen autoverkeer de Markt aan de oostzijde op kan rijden. Dit in verband met het klank- en lichtspel op de Markt.

Dit betekent dat alle bushaltes in de binnenstad (halte Markt, Boschstraat, Calvariestraat, Entre Deux, Vrijthof en Tongersestraat) tijdelijk vervallen. De bussen vanaf het station richting binnenstad rijden via de Franciscus Romanusweg, Noorderburg en Boschstraat, en via de Maagdendries naar verdere bestemmingen. Omgekeerd richting station rijden de bussen via het Emmaplein, Statensingel, Noorderbrug en Franciscus Romanusweg naar het station. Passagiers kunnen tussen 21.15 en 22.15 uur op de hoek van de Boschstraat/Maagdendries in- en uitstappen. Na 22.15 uur rijden de bussen weer via de normale routes.

Eenmalige uitkering 2003 voor mensen met een minimuminkomen

Een eenmalige uitkering van EUR 66,57 per huishouden is beschikbaar voor mensen die langdurig moeten rondkomen van een minimuminkomen. Gemeente Maastricht heeft hiervoor de verordening `eenmalige uitkering 2003' vastgesteld.

Voorwaarden
Om in aanmerking te komen voor die eenmalige uitkering zijn de volgende voorwaarden gesteld: u bent 23 jaar of ouder (maar jonger dan 65 jaar); én u ontvangt 5 jaar of langer onafgebroken een uitkering op basis van de Abw, Ioaw, Ioaz, WAO, Wajong, Wamil, Waz of een combinatie van deze uitkeringen; én uw (gezamenlijk) inkomen exclusief vakantietoeslag is in de maand oktober 2003 lager of gelijk aan: EUR 765,00 indien u alleenstaand bent, EUR 985,00 als u een alleenstaande ouder bent of EUR 1.090,00 als u gehuwd / samenwonend bent.

Geen recht
U hebt geen recht op de eenmalige uitkering als: · u naast de Abw-uitkering inkomen hebt uit loondienst welke gedeeltelijk wordt vrijgelaten (centrale vrijlatingsregeling) waardoor uw inkomen in de maand oktober 2003 hoger is dan het hiervoor vermelde bedrag;
· u nog geen 5 jaar een laag inkomen hebt of indien deze periode (kortdurend) onderbroken is geweest;
· u een uitkering ontvangt op basis van de Zw, WW, Anw of WIK; · u jonger ben dan 23 jaar of ouder dan 65 jaar.

Aanvragen
Ontvangt u een uitkering (Abw, Ioaw of Ioaz) van de dienst Sociale en Economische Zaken? Dan hoeft u geen aanvraag in te dienen. U ontvangt eind oktober 2003 een brief met meer informatie. Als u geen uitkering ontvangt kunt u een aanvraagformulier afhalen bij de dienst Sociale en Economische Zaken, Calvariestraat 11, het GemeenteLoket (zie rubriek Bereikbaarheid Gemeente Maastricht), het Migranteninformatiecentrum, Capucijnenstraat 43, of een van de buurtinformatiecentra bij u in de wijk. Op het formulier staat vermeld welke bewijsstukken u bij de aanvraag dient te overleggen. Het formulier en de gevraagde bewijsstukken dienen uiterlijk 31 december 2003 ingeleverd te zijn.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de dienst Sociale en Economische Zaken. Het speciale telefoonnummer is: (043) 351 63 63 in de periode van 1 november tot en met 23 december 2003 van 14.00 tot 15.30 uur.

Data raads- en commissievergaderingen

In de maand november staan de volgende vergaderingen gepland.
03/11: 17.30 uur commissie Breed Welzijn
20.00 uur commissie Stadsbeheer, Milieu en Mobiliteit
04/11: 17.30 uur commissie Sociale en Economische Zaken 20.00 uur commissie Stadsontwikkeling

05/11: 20.00 uur commissie Middelen
12/11: 20.00 uur commissie Algemene Zaken
18/11: 14.30 uur Raadsvergadering

De vergaderingen vinden plaats in het Stadhuis en zijn openbaar. De volledige agenda's zijn in te zien bij het GemeenteLoket, het Gemeente-Infocentrum en via het Raadsinformatiesysteem op internet, www.maastricht.nl (Stadsbestuur). Enkele dagen voor een vergadering vindt u daar ook de bijbehorende stukken.

Informatiebijeenkomst (bouw)plan Leeuwenborgh Opleidingen in Scharn

Op maandag 3 november vindt er om 19.30 uur een informatiebijeenkomst plaats over het (bouw)plan over de nieuwe centrale locatie Leeuwenborgh Opleidingen. De bijeenkomst wordt gehouden in de hoofdlocatie van Leeuwenborgh Opleidingen aan de J. van Stolberglaan.

Wat houden de plannen in?
De verschillende locaties van het ROC (Regionaal Opleidingen Centrum) Leeuwenborgh Opleidingen worden geconcentreerd op één locatie in Scharn. Leeuwenborgh Opleidingen (ontstaan uit een aantal fusies) is momenteel op verschillende locaties in Maastricht gehuisvest. Dit leidt niet alleen tot een behoorlijke mate van inefficiëntie maar beperkt ook de mogelijkheden tot investeringen in vernieuwende onderwijsconcepten. De onderwijsconcentratie moet het (middelbaar) beroepsonderwijs een belangrijke kwaliteitsimpuls geven.

Leeuwenborgh Opleidingen gaat in z'n geheel gehuisvest worden op de locatie J. van Stolberg-laan/A. van Scharnlaan. Inmiddels is de Trajectum-locatie (de vroegere LTS o.a.) verhuisd naar een voormalige locatie van Leeuwenborgh Opleidingen (MTS-gebouw) aan de Bemelergrubbe. De nieuwbouw van Leeuwenborgh Opleidingen wordt gedeeltelijk gesitueerd op de J. van Stolberglaan. Dit betekent dat er procedureel bestemmingsplanwijzigingen noodzakelijk zijn. Afsluiting van deze straat komt de verkeersveiligheid en de leefbaarheid van de omgeving ten goede.

Informatiebijeenkomst:
Tijdens de bijeenkomst wordt het (bouw)plan aan de hand van voorlopige tekeningen toegelicht. Aan de bijeenkomst werken onder anderen mee de gemeentelijk projectleider (P. Satijn), de architect en betrokken medewerkers van Leeuwenborgh Opleidingen. Ook zullen er gemeentelijke medewerkers aanwezig zijn op het terrein van Verkeer en Openbare Ruimte.

Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met projectleider P. Satijn, telefoonnummer (043) 350 45 26 van de dienst SOG/Grondzaken, of stadsdeelvoorlichter E. Oosterbaan, telefoonnummer (043) 350 42 16 van de afdeling Communicatie.