Hoogervorst reageert niet op problematiek huisartsenposten

DEN HAAG, 20031028 -- VVD-minister van Volksgezondheid Hans Hoogervorst heeft vandaag in de Tweede Kamer niet gereageerd op de uitkomst van het onderzoek door de Stichting Nationale Ombudsman naar de slechte dienstverlening van de huisartsenposten. Uit dit onderzoek is gebleken dat de huisartsenposten inefficiënt functioneren.


Volgens het rapport van de Stichting Nationale Ombudsman komen er wekelijks ruim 230 klachten binnen bij de diverse huisartsenposten, waarvan de helft gaat om het stellen van de verkeerde diagnoses of het geven van de verkeerde adviezen. Ook zijn de huisartsenposten vaak slecht bereikbaar.

De PvdA is van mening dat Hoogervorst het probleem onderschat en heeft eveneens haar verontwaardiging geuit over het feit dat de Inspectie Gezondheidsdienst, die de zaak nu onderzoekt, naar verwachting in april 2004 met gerichte resultaten zal komen.

Hoogervorst vindt het rapport van de Stichting Nationale Ombudsman echter opmerkelijk: "Dit rapport heeft mij buitengewoon bevreemd." De minister verwijt de Stichting Nationale Ombudsman "onzorgvuldig handelen" en "het niet uitvoeren van hoor en wederhoor". Hoogervorst is van mening dat momenteel niet bekend is wat het precieze probleem is met betrekking tot de huisartsenposten en of dit probleem afwijkt van wat in het verleden een mogelijke rol heeft gespeeld. Hoogervorst: "Ik kan niets met het rapport van de Stichting Nationale Ombudsman. Ik wacht de resultaten af van de Inspectie Gezondheidsdienst. In dit onderzoek wordt zorgvuldig gehandeld en er wordt wel degelijk hoor en wederhoor gepleegd. Zodra het rapport van de Inspectie Gezondheidsdienst uit is, zal ik inhoudelijk reageren. Maar ik ga niet in op de inhoud van ongefundeerde stukken zoals de Stichting Nationale Ombudsman heeft afgeleverd".



Monica