BNN

WE ZIJN UIT DE SHIT, MAAR BLIJF WEL LID!

BNN is uit de shit. Tijdens BNN's Grote Ledenwerfshow gisteravond, waarbij BNN alles in de strijd gooide om het vereiste ledenaantal te behalen, meldden zich ruim 20.000 nieuwe leden. Daarmee kwam het totaal aantal leden aan het einde van de avond op 153.980. Het ziet er dus naar uit dat de omroep kan voldoen aan de eisen van de Mediawet, hoewel er nog wel een slag om de arm wordt gehouden. Om een ruime buffer in te bouwen gaat BNN dan ook de komende tijd gewoon door met leden werven.

Op 1 maart 2004 moet BNN haar ledenbestand aanbieden bij het Commissariaat voor de Media, die vervolgens het bestand controleert. Pas dan zal definitief bekend gemaakt worden of BNN ook daadwerkelijk over voldoende leden beschikt om een uitzendlicentie voor de periode 2005 - 2010 te verkrijgen. BNN zal in elk geval tot die tijd het aantal van 150.000 leden moeten behouden. Tijdens de uitzending werd ook benadrukt dat niet alleen lid worden, maar ook lid blijven essentieel is: 'We zijn uit de shit, maar blijf wel lid'.

Vanuit de Passengers Terminal aan het IJ in Amsterdam presenteerden Bridget en Jeroen Pauw BNN's Grote Ledenwerfshow, een avondvullend live-programma met optredens, bekende Nederlanders, interviews en natuurlijk veel aandacht voor de evenementen in het land die alleen toegankelijk waren voor (nieuwe) leden van BNN. Tijdens de uitzending werd heel Nederland opgeroepen om nog die avond lid te worden en BNN uit de shit te helpen. Duizenden mensen reageerden op die oproep en belden naar het callcenter en naar BNN zelf. Gevolg: overbelaste lijnen en ontregeld telefoonverkeer. Ook de website www.bnn.nl kreeg een grote toestroom bezoekers te verwerken. Om de leden te werven werden 30.000 koffers met welkomstcadeaus ingezet. De inhoud varieerde van het BNN-Jaarboek tot het Teringtubbiepak van Bart en van bij elkaar gejatte BNN-kantooraccessoires tot enkele Spartaanse BNN at Work-reizen. Ook werd het geheime cadeau van Katja onthuld: een gelukkige winnaar mag in Katja's auto rijden zolang haar eigen rijbewijs ingetrokken blijft. Katja was van zondagochtend tot maandagavond al liftend onderweg door Nederland. Tijdens haar tocht wist ze ruim 1000 nieuwe leden te werven.

Op 1 september gaf BNN het startschot voor haar alles of niets ledenwerfcampagne. De bijbehorende slogan 'We zitten in de shit, dus word lid' moet er voor zorgen dat BNN ook na 2005 mag blijven uitzenden.