ProRail

Persbericht

28-10-2003

Minder treinstoringen Roermond door plaatsing hekken

In de gemeente Roermond worden deze maand in opdracht van ProRail nieuwe hekken langs het spoor geplaatst. ProRail wil hiermee de veiligheid op en rond het spoor verbeteren. Ook wil ProRail het aantal storingen dat wordt veroorzaakt door mensen die langs het spoor lopen terugdringen met 20 procent.

In Roermond komen veel verstoringen door spoorlopers voor. Voorbeelden zijn: mensen die een illegale sluiproute naar de andere kant van het centrum nemen, spelende kinderen tussen de sporen en mensen die hun hond uitlaten in de buurt van het spoor. Deze mensen brengen zichzelf in gevaar, en veroorzaken ook vertragingen. De machinist moet namelijk abrupt remmen wanneer hij iemand op het spoor ziet. Hij schrikt en weet niet of de persoon op het spoor de trein ziet aankomen. Tot de spoorloper weg is, moeten alle treinen stapvoets rijden en dit zorgt voor vertragingen.

Hekken en bewakingsdienst

De nieuwe hekken moeten verhinderen dat mensen een gevaarlijke route over het spoor kiezen. De hekken worden aan beide kanten van het spoor geplaatst tussen station Roermond en overweg Daalakkerweg. De totale lengte van de hekwerken bedraagt 2,5 kilometer. ProRail heeft de omwonenden per brief eerst gewaarschuwd voor de gevaren en gevolgen van langs het spoor lopen, en ze geïnformeerd over de werkzaamheden. Ook controleert de spoorwegpolitie op mensen die illegaal het spoor oversteken. Mensen die langs of over het spoor lopen worden beboet. Daarnaast heeft ProRail een particuliere bewakingsdienst ingehuurd om op emplacement Roermond en tussen Roermond en Sittard te surveilleren.

Achtergrond

10 procent van alle verstoringen van het treinverkeer wordt veroorzaakt door derden. Daaronder verstaan we: aanrijdingen, zelfdoding, spoorlopers en vandalisme. ProRail werkt er samen met NS, gemeentes en spoorwegpolitie aan om dergelijke vertragingen terug te dringen. ProRail in Zuid Nederland wil dit jaar een daling van 20% realiseren op derdenstoringen ten opzichte van 2002.


---
Copyright © 2003 ProRail