KNWV

28/10/2003
WEDSTRIJDZEILEN - Na de tweede dag van de Student Yachting World Cup 2003 staat het Nederlandse Team van de Universiteit van Utrecht op een eerste plaats.

In alle rust is ieder op zijn beurt aan het douchen, en besluit Nicole Wehmeijer uit Utrecht vast het ontbijt te gaan halen. Grote paniek als zij terugkomt, de eerste start is niet om 11 uur maar om 9.30! We hebben nog een uur de tijd tot start. Alle spullen en onszelf als een dolle in de bus gegooid, om bij aankomst in de haven toch te horen dat er geen sprake van is geweest voor 11 uur een startsignaal te geven. Zo konden we alsnog in alle rust ons voorbereiden op de serie. Spi drogen van de 25 tot 30 knopen wind van de dag ervoor, lekker
ontbijten, schippersbriefing aanhoren en de boot klaarmaken voor vertrek. We hebben rustig ingevaren voor we aan de wedstrijd gingen beginnen. Boot voelt niet vreemd, maar met de genua zijn we niet tevreden. Uiteindelijk zakt de wind er helemaal uit. Ruim een uur liggen wachten totdat de wind vanaf zee begint op te bouwen. Tactisch zal het een moeilijke wedstrijd worden, wind draait alle kanten op, met nieuwe windbanen die lokaal opbouwen. Eerste start ging goed met pin end ruim 15 graden in het voordeel. We waren goed weg, maar vlak voor het startsignaal ging de AP (uitstel) erin. Herkansing: redelijk goed weg in een goede positie. Aan lij van het veld met een naar links draaiende wind. Twee boten onder ons, maar we halen de hoogte niet met de rest van het veld. Ruim 5 graden lagen! Het parcours was een up en down en dan finish. Bij de bovenboei liggen we op de 10e plek. Downwind waren hadden we er weer een ingehaald. Tot onze grote verbazing zagen we weer boten aan de wind varen. Op het moment van ronden van de onderton hadden we onze twijfels, maar gingen voor onze eigen wedstrijd en op weg naar de finish. Toen het finishsignaal klonk een grote opluchten, we hebben in drie minuten negen boten ingehaald en zijn eerste! Degen die het hele veld domineerde zal wel zuur hebben gekeken toen hij het hele veld achter zich de spi zette. De tweede race weer problemen met de hoogte.Na een mooie tack op rechts lagen we opweg naar de boei voor. Het hele veld links van ons en een wind die naar rechts ging. Maar door onze stabiele hoogte van 5 graden minder zaten we weer bij het veld en ronde de boei als achste. Voor de wind gaan we hard. Twee boten op snelheid gepakt en bij de boei nog drie op tacktisch slimmer te varen. Genuareach naar de finish met een derde plek als resultaat. Voorlopig staan we eerste overall. Morgen komt de zon weer op en hebben we een andere genua. Hopelijk de problemen van hoogte weg.

Uitslag (16 deelnemende teams)