Gemeente Rheden

Gemeente en provincie teleurgesteld over rijksstandpunt Hart voor Dieren

De gemeente Rheden en de provincie Gelderland zijn teleurgesteld over het standpunt van de ministers van VROM, V&W en LNV voor de oplossing die zij kiezen voor Hart voor Dieren. Het rijksstandpunt over de alternatievenstu-die dat de ministers nu hebben aangeboden aan de Tweede Kamer, biedt slechts een gedeeltelijke oplossing voor de problemen in Dieren. Hierin is uitsluitend voorzien in een ondertunneling van de Harderwijkerweg, de Wilhelminaweg en de Kanaalweg, waarbij de provinciale weg (Burg. de Bruinstraat) en spoor op maaiveld blijven en een bundeling van spoor en weg in Dieren-west alsmede een ecoduct in Dieren-west. Provincie en gemeente zijn in het bijzonder teleurgesteld omdat de alternatievenstudie gezamenlijk met de ministeries van VROM, V&W en LNV is verricht en alle partijen ook unaniem de conclusie voor het meest optimale alternatief deelden. Bij dit alternatief worden het spoor en de Burg. de Bruinstraat elk in een tunnel gebracht met een bundeling van spoor en weg en een ecoduct in Dieren-west. Dit alternatief kwam naar voren als het enige dat een integrale en duurzame oplossing biedt voor de problemen in Dieren waarbij ook een nieuw stedelijk 'hart' in de kern Dieren tot stand wordt gebracht. Op grond van financiële overwegingen hebben de ministers nu gekozen voor een goedkoper alternatief. De Tweede Kamer moet nu een definitief besluit nemen. Omdat de Tweede Kamer bij herhaling heeft gekozen voor de integrale en duurzame oplossing, rekenen de provincie en gemeente erop dat de Kamer achter dat standpunt blijft staan.

Het optimale alternatief
Nog op verzoek van de vorige minister van VROM (Kamp) hebben de initia-tiefnemers van het project (de provincie Gelderland en de gemeente Rheden) in samenwerking met de betrokken ministeries (VROM, V&W en LNV) dit voorjaar een aanvullende alternatievenstudie Hart voor Dieren uitgevoerd. Op 2 juli jl. is deze studie aangeboden aan de betrokken ministers. Daarbij heeft de regio uitgesproken dat ondertunneling van Burg. de Bruinstraat en spoor de beste oplossing biedt voor alle problemen in Dieren. Deze zullen door de komst van de Betuwelijn nog verder toenemen. De verkeersproblematiek en leefbaarheid in de kern van Dieren komen mede daardoor steeds zwaarder onder druk te staan.
Daarnaast biedt dit alternatief de mogelijkheid de doelstelling van stedelijke ontwikkeling in de kern van Dieren en ontsnippering in Dieren-west te realiseren. De kosten voor deze oplossing zijn geraamd op 150 miljoen euro. De Tweede Kamer heeft in 2002 voor deze oplossing gekozen en hiervoor een rijksbij-drage van 70 miljoen euro beschikbaar gesteld. De ministeries van VROM, V&W en LNV hebben de middelen gereserveerd in hun begroting. Het andere deel van de geraamde kosten neemt de regio voor eigen rekening.

Rijksstandpunt
Het alternatief waarvoor de ministers nu kiezen is in hoofdzaak ingegeven vanuit kostenoverwegingen. De kosten van dit alternaief zijn geraamd op 57 miljoen euro waarvoor het rijk bereid is om maximaal 28,5 miljoen euro in de kosten bij te dragen. Uit deze bereidheid tot medefinanciering blijkt in ieder geval dat het rijk hiermee haar medeverantwoordelijkheid voor de oplossing van de problemen in Dieren onderkent. De regio ziet dit als een positief signaal. Voor provincie en gemeente biedt dit alternatief slechts een gedeeltelijke oplossing voor de problemen van barrièrewerking, verkeersafwikkeling en leefomge-ving. Met name de ruimtelijk scheidende barrière blijft volledig in stand en ook aan de bestaande geluidshinderproblematiek - die door de groei van het auto- en treinverkeer nog verder zal toenemen - verandert niets. Bovendien biedt dit alternatief geen mogelijkheden voor de realisering van een nieuw 'stedelijk hart' in de kern Dieren. Daarbij heeft de inpassing van de drie tunnels een grote impact op de directe omgeving en de bereikbaarheid van deze omgeving. In dit opzicht is er zelfs sprake van een verslechtering ten opzichte van de huidige situatie.

De Tweede Kamer heeft de oplossing van de regio bij herhaling - onlangs nog bij het werkbezoek aan Dieren op 5 september - steeds onderschreven. Dit betekent: volledige ondertunneling van spoor en Burg. de Bruinstraat, de ontwikkeling van een nieuw stedelijk hart in de kern en ontsnippering en herstel van de EHS (ecologische hoofdstructuur) in Dieren-west. De Tweede Kamer zal waarschijnlijk in het kader van de komende begrotingsbe-handeling van VROM een definitief besluit nemen over de oplossing voor de problemen in Dieren en de rijksbijdrage daarin.




Copyright: Gemeente Rheden