Gemeente Utrecht


Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

28 oktober 2003

LET OP gewijzigde aanvangstijd persconferentie.

Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 15.45 uur in de perskamer van het stadhuis.


1. Jaarbeurs goed voor Utrechtse economie
Het Jaarbeursterrein biedt kansen voor nieuwe, andere bedrijvigheid in dit deel van de stad. Bovendien zullen nieuwe voorzieningen rond de Jaarbeurs de Utrechtse economie geen windeieren leggen. De uitstraling en de aantrekkingskracht van het Stationsgebied zullen ook groter zijn als er meer te doen is rond de Jaarbeurs.

Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het onderzoek dat is uitgevoerd door Ecorys Rotterdam. Het bureau heeft in opdracht van het college van burgemeester en wethouders de effecten van de Jaarbeurs voor de stad Utrecht in kaart gebracht. De resultaten van het onderzoek worden betrokken in de uitwerking van het Masterplan Stationsgebied.

Ecorys berekende het economische effect van de Jaarbeurs. Met een werkgelegenheidsbijdrage van 3.719 fulltime equivalenten en een toegevoegde waarde van EUR 309,4 miljoen draagt de Jaarbeurs substantieel bij aan de lokale, regionale en zelfs de nationale economie.

Naast de in geld uitgedrukte economische betekenis maakt de Jaarbeurs volgens Ecorys ook deel uit van het geheel van factoren voor Utrechtse bedrijven in de zakelijke dienstverlening en toerisme/recreatie om zich in Utrecht te vestigen. De Jaarbeurs maakt volgens Ecorys activiteiten mogelijk die anders wellicht geen bestaansrecht zouden hebben gehad in de stad.

Ondanks de toenemende druk op de toeleidingswegen naar de Jaarbeurs als gevolg van het Masterplan Stationsgebied constateert het rapport dat de overlast voor Utrecht van het Jaarbeursverkeer relatief beperkt is. Wel zijn in de toekomst aanpassingen aan de infrastructuur noodzakelijk om het stationsgebied als totaal bereikbaar te houden. Hiermee is financieel rekening gehouden in de besluiten rond de inzet van middelen voor het Stationsgebied bij de uitwerking van Visie A tot het Masterplan.

De overbelasting van de parkeercapaciteit is in het rapport berekend op 18 dagen per jaar. Hiervoor kunnen de transferia soelaas bieden.


2. Initiatief voor herinrichting plein bij IJsvogelhof Bewoners van de IJsvogelhof en Fuuthof hebben in maart een voorstel ingediend voor het herinrichten van het plein bij de IJsvogelhof. De kosten voor de uitvoering zijn begroot op EUR 29.194. Omdat het voorstel het derde was uit de wijk Oost, heeft het tot na 1 juli op de wachtlijst gestaan. Er worden tot 1 juli twee voorstellen per wijk in behandeling genomen, aldus de regeling Recht van Initiatief.

Het college van burgemeester en wethouders vraagt de wijkwethouder voor Oost om het initiatiefvoorstel nader te onderzoeken. Dit is een gebruikelijke stap in de procedure. De wijkwethouder neemt binnen 8 weken een besluit. Hij vraagt advies aan de raadscommissie voor de wijk Oost. Het initiatiefvoorstel IJsvogelhof, herinrichting zal in een openbare vergadering van de raadscommissie voor de wijk Oost worden behandeld.


3. Initiatief voor herinrichting schoolplein Marcusschool Bewoners van de Mayadreef doen een voorstel in het kader van het recht van initiatief om het schoolplein van de Marcusschool te herinrichten met nieuwe speeltoestellen. De kosten voor de uitvoering zijn begroot op EUR 29.970.

Het college van burgemeester en wethouders vraagt de wijkwethouder voor Overvecht om het initiatiefvoorstel nader te onderzoeken. Dit is een gebruikelijke stap in de procedure. De wijkwethouder neemt binnen 8 weken een besluit. Zij vraagt advies aan de raadscommissie voor de wijk Overvecht. Het initiatiefvoorstel Mayadreef, Marcusschool zal in een openbare vergadering van de raadscommissie voor de wijk Overvecht worden behandeld.

Het voorstel Mayadreef, Marcusschool is ingediend voordat het college besloot voorstellen niet meer te honoreren in verband met de volledige besteding van het jaarbudget 2003 (collegebesluit d.d. 3 september 2003) en kan dus in behandeling genomen worden.


4. Onderzoek naar mogelijkheid publiek-private financiering Centrale Bibliotheek In het Masterplan voor het Stationsgebied is (conform Visie A) op het Smakkelaarsveld ruimte gereserveerd voor een eventuele nieuwe bibliotheek. Er is echter nog geen geld voor gereserveerd. De kosten voor een nieuw gebouw worden globaal geraamd op circa EUR 50 mln. In de komende jaren moet duidelijk worden of het haalbaar is de Centrale Bibliotheek in een nieuw gebouw op het Smakkelaarsveld te huisvesten. Het is echter niet zeker of binnen die termijn besluitvorming mogelijk is om voldoende publieke middelen vrij te maken. Een alternatief zou kunnen zijn om een gebouw voor de bibliotheek te realiseren met behulp van private financiering. Het college heeft besloten de mogelijkheid daarvoor te onderzoeken.

Er wordt een oriëntatie uitgevoerd op de mogelijkheid van private financiering die bestaat uit twee onderdelen: Het eerder gemaakte Globale Programma van Eisen voor de bibliotheek wordt geconcretiseerd aan de hand van de lokatie op het Smakkelaarsveld. Op basis daarvan kan ook een actuele kostenraming gemaakt worden.

Een verkenning en globale uitwerking van het proces van private financiering en van de haalbaarheid en de juridische en financiële aspecten daarvan. Op grond hiervan moet een oordeel over de wenselijkheid en haalbaarheid mogelijk zijn en moet een besluit genomen kunnen worden over al dan niet in gang zetten van het verdere proces.

In Nederland is nog slechts beperkte ervaring opgedaan met private financiering. In andere landen (met name in het Verenigd Koninkrijk) wordt het al veelvuldig toegepast. In Engeland en Schotland zijn al enkele bibliotheken op deze wijze gefinancierd. Hoofdlijn van het proces is dat de gemeente een meerjarige huurovereenkomst sluit met een private partner. Deze ontwerpt, bouwt en financiert het nieuwe bibliotheekcomplex, houdt het in eigendom en zorgt voor onderhoud. De partner stelt het bibliotheekgebouw op basis van de huurovereenkomst aan de gemeente ter beschikking.


5. Vergunningverlening rijksmonumenten eenvoudiger en sneller De gemeente gaat meedoen met een proef van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten om de procedures rond de vergunningverlening van een rijksmonument eenvoudiger en sneller te doorlopen. Belangrijk aspect bij deze proef is dat de gemeente geen advies hoeft te vragen aan de Rijksdienst voor de Monumentenzorg. De aanvraag kan daarmee sneller en eenvoudiger door de gemeente zelf afgehandeld worden. Er zijn tien gemeenten in Nederland die meedoen aan deze pilot, die eind oktober 2003 start en doorloopt tot en met de zomer van 2004.


6. Uitbreiding betaald parkeren deel Schildersbuurt In het deel van de Schildersbuurt omsloten door de Prins Hendriklaan, Jan van Scorelstraat, Adriaen van Ostadelaan en Rembrandtkade wordt met ingang van 15 december a.s. betaald parkeren ingevoerd. Het college van burgemeester en wethouders heeft hiermee ingestemd. Op 3 juli jl. heeft de gemeenteraad een krediet verleend voor de invoering van betaald parkeren in de gehele Schildersbuurt. De gemeenteraad besloot tevens op basis van handtekeningenlijsten van belanghebbenden in het noordelijk deel van de Schildersbuurt al met ingang van 15 september jl. betaald parkeren in te voeren. Parallel aan de voorbereidingen voor de invoering van betaald parkeren in dit deel van de buurt, is in het zuidelijk deel van de Schildersbuurt een draagvlakonderzoek gehouden. Afhankelijk van de uitslag van dit onderzoek zou worden bezien of ook hier betaald parkeren moet worden ingevoerd. De gemeenteraad gaf in september jl. aan betaald parkeren te wensen voor die straten en straatdelen van de Schildersbuurt waar voldoende draagvlak is. Van de 2300 huishoudens uit het draagvlakonderzoek hebben 1184 de enquête teruggestuurd. Door bedrijven zijn van de 300 uitgezette enquêtes 70 exemplaren ingevuld geretourneerd. De totale respons van het onderzoek komt daarmee op 49,2%. In het gebied omsloten door de Prins Hendriklaan, de Jan van Scorelstraat, de Adriaen van Ostadelaan en de Rembrandtkade is een meerderheid van 59,1 % van alle respondenten voor invoering van betaald parkeren. 39,3% van de respondenten is tegen.


7. Weigering huidige bouwaanvraag Laan van Chartroise De aanvraag voor de bouw van een kantoor, conferentieruimte, fietsenberging en bijbehorende herinrichting van het terrein Laan van Chartroise 166 wordt geweigerd wegens strijdigheid met het geldende bestemmingsplan. Het verlenen van vrijstelling van het bestemmingsplan is op dit moment niet wenselijk omdat een goede ruimtelijke onderbouwing van het vrij gecompliceerde plan ontbreekt. Het bouwplan heeft betrekking op het terrein van een voormalige HEAO. De locatie is eigendom van de gemeente. De gymzaal van de voormalige school is in gebruik als onderkomen van Jeugdvereniging Geuzenwijk. De gemeente is bereid mee te werken aan een gewijzigd bouwplan dat wel kan worden gehonoreerd. Voorgesteld wordt nu eerst een Nota van Uitgangspunten op te stellen die als stedenbouwkundig en planologisch toetsingskader kan dienen.


8. Medewerking aan nieuwbouw van woonzorgcentrum Ter plaatse van de dependance van het Delta college aan de Lieven de Keijlaan wil SHBU Zorgcentra een woonzorgcentrum realiseren. De wenselijkheid van een dergelijk woonzorgcomplex is gebleken uit het Wijkontwikkelingsplan Zuilen. Uitgegaan wordt van een voorziening met 50 verzorgingsplaatsen en 60 verpleeghuisplaatsen. Om de voorwaarden voor een goede invulling van de locatie vast te stellen wordt nu eerst een Nota van Uitgangspunten voorbereid.


9. Kredietaanvraag sportpark en sporthal Alendorp/UVV Voor de eerste fase van de aanleg van sportpark en sporthal Alendorp/UVV in het Leidsche Rijn Park gaat het college de raad vragen om een krediet van EUR 13.606.812 beschikbaar te stellen. Met dit krediet wordt een gemeentelijke sporthal gebouwd en een aantal velden voor voetbal, honk- en softbal aangelegd ten behoeve van sportvereniging UVV.

Het sportcomplex wordt ontwikkeld om de verplaatsing van UVV mogelijk te maken. Op het sportcomplex komen behalve de gemeentelijke sporthal ook het clubgebouw en kleedaccommodatie van UVV en een particulier fitnesscentrum. De gemeentelijke sporthal zal overdag door scholen gebruikt worden en 's avonds en in de weekenden door sportverenigingen.

In de eerste fase van het sportcomplex worden aangelegd: Voetbal: 1 hoofdveld, 1 kunstgrasveld (wedstrijd/training), 1 klein kunstgrasveld, 1 bijveld Honk/softbal: 1 honkbalveld, 1 softbalveld, 1 combinatieveld. In de tweede fase wordt nog één bijveld voor voetbal aangelegd. UVV legt zelf zes tennisbanen aan. Op dit moment vindt de aanbesteding plaats en begin 2004 kan gestart worden met de aanleg. De oplevering wordt verwacht in 2005. Hiermee komt een einde aan een moeilijke periode voor UVV.


10. Verbeterplan Milieuhandhaving
Het college van burgemeester en wethouders heeft het Verbeterplan Milieuhandhaving vastgesteld. In dit verbeterplan staat wat gedaan zal worden om in januari 2005 de gewenste professionaliteit van de milieuhandhaving te bereiken. Er zijn verbeterstappen vastgelegd voor doelstellingen, werkwijzen, uitvoering en evaluatie van de milieuhandhaving. Daarnaast heeft het college bepaald dat de prioriteit bij de uitvoering van de bedrijfsgerichte milieuhandhaving ligt bij veiligheid, gezondheid en leefbaarheid. Dit betekent dat bij milieucontroles van bedrijven in ieder geval aandacht is voor deze aspecten. Daarnaast heeft het college in juli jl. - ondanks de noodzaak van het doorvoeren van bezuinigingen voor 2004 - EUR 175.000 vrijgemaakt voor de uitvoering van milieuhandhaving. Een deel van dat geld zal worden ingezet om de handhaving te intensiveren waardoor meer bedrijven vaker worden bezocht. Over de gewenste kwaliteit van de milieuhandhaving hebben de ministeries van VROM en V&W afspraken gemaakt met de regionale handhavingsinstanties, waaronder gemeente Utrecht. Om te inventariseren hoe het staat met de uitvoering van de milieuhandhaving is in het afgelopen voorjaar een nulmeting uitgevoerd. Daarvan heeft provincie Utrecht begin juni jl. de resultaten gepubliceerd. Die waren voor het college aanleiding het verbeterplan op te laten stellen.


11. Procedure bouwvergunning Servaasbolwerk voortgezet. De inspraakreacties tegen het bouwplan Servaasbolwerk zijn voor het college van burgemeester en wethouders geen aanleiding om de procedure tot vrijstelling van het bestemmingsplan (art. 19 lid 1 WRO) stop te zetten. Het bouwplan Servaasbolwerk van projectontwikkelaar Edwin Oostmeijer voorziet in de bouw van appartementen op de plek van een voormalige bunker.

De inspraak was nodig omdat een eerder verleende bouwvergunning is ingetrokken. Per abuis was de bouwvergunning voor een woongebouw verleend op basis van een verkeerde vrijstellingsprocedure van het geldende bestemmingsplan (art. 19 lid 2 WRO). De gevolgde procedure hield geen rekening met het feit dat de bouwlocatie ligt in een beschermd stadsgezicht. Nu wordt alsnog de juiste procedure (art. 19 lid 1 WRO) gevolgd.

De bezwaarmakers (naast enkele omwonenden, verschillende stichtingen die opkomen voor de bescherming van de historische binnenstad en het militair erfgoed) richten zich op niet correct verlopen procedures, formele gebreken aan beschikbaar gestelde informatie, de inspraak, afweging van belangen, het bouwplan, het aanzien en aantasting van Zocherplantsoen en het gevaar van extra parkeerdruk in het gebied. Veel van de bezwaren zijn al naar voren gebracht in eerder afgehandelde procedures met betrekking tot dit bouwplan.

Volgens het college is de inspraakprocedure correct verlopen. Er is voldoende gedaan om een enkele omissie te herstellen. De inspraak is ook nu weer op zijn waarde beoordeeld. Wel is het zo dat veel van de bezwaren tegen het bouwplan al eerder naar voren zijn gebracht en beantwoord in afgehandelde procedures zoals het verzoek om van de bunker een rijksmonument te maken. Wat betreft de bezwaren tegen het bouwplan merkt het college op dat de nieuwbouw een zeer beperkt effect heeft op de bezonning van aangrenzende tuinen en dat de hoogte van de nieuwbouw blijft onder de nokhoogte van de omliggende bebouwing. De architectuur is in de ogen van het college geen beeldverstorend element. Ook de Rijksdienst voor de Monumentenzorg oordeelt dat het bouwplan geen verstoring oplevert van het beschermd stadsgezicht. De rijksdienst geeft aan dat de nieuwe woonbestemming een beter functioneren van dit deel van de stad mogelijk maakt. Tenslotte, de extra parkeerbehoefte als gevolg van het bouwplan gaat niet ten koste van het Zocherplantsoen.In het bouwplan is een parkeergarage opgenomen. Daarnaast is er in de omgeving nog voldoende gelegenheid voor betaald parkeren op straat.


12. Benoeming lid Fonds Sociale Integratie
Het college heeft mevrouw V. Karaoglan - Sengüller herbenoemd als lid van de externe beoordelingscommissie voor het Fonds Sociale Integratie tot en met januari 2006. Vildan Karaoglan-Sengüller is oud-raadslid. Zij concentreerde zich op de thema's stadsontwikkeling, wonen, wijkgericht werken en ruimtelijke ordening. Haar deskundigheid ligt verder op het gebied van emancipatievraagstukken, organisatiebeleid, arbeidsmarkt en rechtspositie.


13. Taalschool Het Mozaïek verhuist naar Ondiep Taalschool Het Mozaïek krijgt een nieuw onderkomen in het gebouw aan de Ondiep 63. De Taalschool biedt opvang en basisonderwijs aan "neveninstromers", kinderen uit herinigingsgezinnen en asielzoekers. De verbouwing van het schoolgebouw uit 1904 start in januari 2004 en naar verwachting zal de Taalschool zich er vanaf het schooljaar 2004 / 2005 kunnen vestigen. De school is in het huidige schooljaar ondergebracht in het voormalige Niels Stensen College. Daarvoor was Het Mozaïek gehuisvest op twee verschillende tijdelijke locaties in lokalen van de Lukasschool in Kanaleneiland en De Caroussel aan de Van Hoornekade 6 in Noordwest. In overleg met betrokken schoolbesturen is besloten om Ondiep 63 als definitieve locatie voor Taalschool Het Mozaïek aan te wijzen.

Het pand aan de Ondiep 63 is na gebruik als schoolgebouw in 1976 in gebruik genomen voor de huisvesting van het SAC (School Advies Centrum). De lokalen werden gebruikt als kantoor- en vergaderruimte en in de hoge gangen werden zolders gemaakt voor opslag. In 2000 is het SAC naar een andere locatie verhuist. Hierna is het gebouw ruim een jaar gebruikt als tijdelijke huisvesting voor de Islamitische basisschool Aboe d'Aoed. Omdat het pand weer voor langere tijd gebruikt moet gaan worden als schoolgebouw en op vele onderdelen niet meer voldoet aan de daaraan te stellen eisen qua veiligheid, gebruik en onderhoud, is een grondige renovatie noodzakelijk. De afgelopen tijd zijn de plannen uitgewerkt en kan er tot aanbesteding worden overgegaan. Het college van burgemeester en wethouders stelt de gemeenteraad voor om voor die verbouwing een krediet beschikbaar te stellen van EUR 2 miljoen.


14. Preventief fouilleren gecontinueerd en uitgebreid De burgemeester heeft opnieuw voor een periode van drie maanden twee gebieden aangewezen waarin preventief zal worden gefouilleerd. De periode gaat in op 1 november en duurt tot 1 februari 2004. Het gebied Amsterdamsestraatweg is opnieuw aangewezen. Toegevoegd is nu het binnenstads/stationsgebied.

Het college van b en w heeft vandaag kennis genomen van de tussenevaluatie van de eerste periode van drie maanden van 15 mei tot 15 augustus j.l. waarin het gebied rond de Amsterdamsestraatweg was aangewezen voor preventief fouilleren. Er zijn in die periode op last van de officier van justitie vier fouilleeracties door de politie uitgevoerd in het gebied.

Uit de evaluatie blijkt dat de methode van fouilleren op een aantal punten kan worden verbeterd. Het blijkt ook moeilijk de resultaten van de acties nu al te bepalen, omdat de echte wapenopbrengst weliswaar gering is, maar er op de Amsterdamsestraatweg wél een sterkere daling van (vuur)wapenengerelateerde incidenten was dan elders in de stad in dezelfde periode. De bewoners blijken over het algemeen erg positief te reageren op de fouilleeracties. Op grond van deze uitkomsten beveelt de politie aan door te gaan met preventief fouilleren. Na een jaar wordt bezien wat de resultaten van preventief fouilleren zijn en welke conclusies daaruit kunnen worden getrokken. Gelet op de ontwikkelingen in de Kop van Lombok zal de burgemeester in het eerstvolgende driehoeksoverleg op 10 november a.s. bespreken of ook in dit - nader af te bakenen- gebied preventief fouilleren een zinvolle aanvulling kan zijn op de inzet van de politie.