Multiscope

Nederlandse internetgebruiker surft dicht bij huis

's-Hertogenbosch - 28 oktober 2003. Online onderzoeksbureau Multiscope constateert met haar website bereiksmetingsysteem Visiscan dat de Nederlandse internetgebruiker een duidelijke voorkeur heeft voor het bezoeken van Nederlandse websites.

Surfgedrag voornamelijk gericht op Nederlandse websites

Voor haar analyse heeft Multiscope de afzonderlijke top 100 van nationale en internationale1 websites samengevoegd. Uit de nieuwe top 100 ranking die op deze manier ontstaat, blijkt dat 84% van de websites van nationale aard is en 16% van internationale.

Gerekend naar volume (= aantal bezoekers) is de verhouding wat gunstiger voor de internationale websites. Zij nemen 18% van de bezoekers voor hun rekening, maar de nationale websites domineren nog altijd sterk met 82% van het totaal aantal bezoekers.

Nederlandse internetgebruikers blijken wel voor buitenlandse websites te kiezen als het gaat om 'gestandaardiseerde diensten' zoals software (Microsoft, Download.com, Macromedia, RealNetworks), zoeken (Google.com, Yahoo), homepages bouwen (Geocities, Angelfire), shopping, communities en e-mail. Opvallend is daarbij dat Yahoo zowel een belangrijk aandeel heeft in zoeken, homepages bouwen (Geocities) als in e-mail en community sites.

Entertainment ongekend populair
Uit de samengevoegde ranking blijkt ook opnieuw dat entertainment content op internet veel bezoekers trekt. Binnen deze hoofdcategorie zijn vooral de subcategorieën 'Gokken en Loterijen' (8,8 miljoen bezoekers), Erotiek (5,1 miljoen bezoekers), Games (4,6 miljoen bezoekers) en E-cards (2,2 miljoen bezoekers) populair. Ook binnen de entertainment categorie blijkt echter de voorkeur van de surfer voor Nederlandse websites. De marktleider in ieder van de subcategorieën is een Nederlandse website.

Visiscan bereiksmeting
De data voor het bereiksmetingsysteem van Multiscope worden realtime en op continu basis verzameld door geavanceerde logsoftware, welke op de Pc's van een representatief panel van meer dan 1.500 internetgebruikers het surfgedrag registreert. Hierbij wordt zowel thuis als op de werkplek surfgedrag geregistreerd. De software biedt daarbij een oplossing voor het onderscheiden van verschillende 'profielen' indien meerdere personen gebruik maken van dezelfde PC.

Meer informatie
Klanten met een abonnement op het systeem kunnen online alle analyses raadplegen die Multiscope op maandelijkse basis samenstelt. Abonnementen kunnen aangevraagd worden via de website (rapportshop) of door te bellen naar: 073 - 621 21 22. Alle informatie over het Visiscan systeem kunt u uitgebreid bekijken via de Visiscan pagina: http://www.multiscope.nl/visiscan.phtml. U kunt het Visiscan gedeelte ook bereiken door op de homepage onder 'diensten' te kiezen voor Visiscan bereiksmeting.


1 Onder internationale websites worden websites verstaan die niet Nederlandstalig zijn of geen (duidelijke) keuze voor de Nederlandse taal bieden op de homepage.


Voor specifieke vragen kunt u contact opnemen met John Kivit, t. 073-6212122 of via e-mail: john@multiscope.nl