Gemeente Ede


Persbericht
nummer 231 / Ede, 28 oktober 2003

B&W willen investeren in digitaal loket

Burgemeester en wethouders stellen de gemeenteraad voor in 2004 EUR 336.000 te investeren in het digitaal loket op www.ede.nl. Dit moet onder andere leiden tot een aantal digitale diensten zoals het reserveren van sportaccommodaties, het doen van meldingen over de openbare weg en het openbare groen, een nieuwsservice en het maken van afspraken bij burgerzaken. Verder willen B&W een nieuwe digitale ontvangstbalie ontwikkelen. Om dit alles mogelijk te maken is het noodzakelijk ook te investeren in de technische infrastructuur (dat is de onderliggende software om deze dienstverlening ook daadwerkelijk mogelijk te maken)

Deze diensten vormen de opstap naar een breder pakket aan digitale dienstverlening in de komende jaren. Het college staat voor een geleidelijke en gestage doorontwikkeling van de Edese website en wil met een driejarig innovatieprogramma www.ede.nl belangrijke stappen voorwaarts in de uitvoering zetten.

Het nieuwe digitale loket komt in de visie van het college naast de huidige communicatiekanalen (post, telefonie en fysieke balie) te staan, maar onderscheidt zich door snelheid, beschikbaarheid en directe interactie met de burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Het is de ambitie van het college om de website www.ede.nl verder te ontwikkelen tot een interactief platform voor informatievoorziening, advisering en digitale dienstverlening.

De concrete doelen van het innovatieprogramma zijn:
1. Een verbetering in de kwaliteit van de externe dienstverlening aan burgers en bedrijven;

2. Een verbetering van de efficiëntie in de bedrijfsvoering van de gemeentelijke organisatie;

3. Een verbetering van de kwaliteit van de externe informatievoorziening;

4. Een directe communicatie tussen burger en openbaar bestuur.

Het innovatieprogramma is opgezet als een meerjarenprogramma voor de jaren 2004, 2005 en 2006. Binnen dit programma wil het college drie soorten projecten realiseren: (1) digitale informatievoorziening, (2) digitale dienstverlening (elektronisch loket) en (3) interactieve beleidsvorming.