Gemeente Roosendaal



---

Openbare besluitenlijst 28 oktober '03

Inspraakversie regionale beleidsvisie: "recreatie en toerisme opnieuw bekeken".

De Sociaal Economische Samenwerking (SES) West Brabant heeft een regionale beleidsvisie recreatie en toerisme ('Recreatie en toerisme opnieuw bekeken') opgesteld. Daarin is een meerjarig actieprogramma opgenomen waarin mogelijke kansen voor West Brabant op het gebied van recreatie en toerisme worden voorgesteld. SES heeft alle betrokken organisaties verzocht aan elke actie een prioriteit toe te kennen. Besloten is in te stemmen met de reactie aan SES en de aan de acties toegekende prioriteiten.

De nadruk voor de gemeente Roosendaal moet liggen bij:


- Kwaliteitsverbetering huidige aanbod.


- Herontwikkeling van de recreatieve infrastructuur (m.n. wandel- en fietsroutes).


- Verlengen van het recreatieve verblijf (versterken verblijfsrecreatie, arrangementen e.d.).


- Promotie.

Koopzondagen 2004

Op 28 oktober 2003 heeft het College van B & W besloten de volgende zon- en feestdagen als

koopzondagen aan te wijzen in 2004:

Gebied Roosendaal: 4 januari (Meubel), 7 maart (Meubel/Centrum + VAR) , 12 april (2e paasdag, Meubel + VAR) , 20 mei (Hemelvaartsdag, Meubel), 31 mei (2e Pinksterdag, Meubel + VAR) , 4 juli (150 Jaar Spoorstad), 12 september (Centrum), 10 oktober (Meubel en VAR) , 28 november (Centrum), 12 december (Centrum), 19 december (Centrum) en 26 december (Meubel).

Gebied Nispen: 14 maart, 12 april (2e paasdag), 31 mei (2e Pinksterdag), 13 juni, 29 augustus, 3 oktober.

Gebied Wouw, Wouwse Plantage en Moerstraten: 12 april (2e paasdag), 2 en 9 mei, 31 mei (2e Pinksterdag), 27 juni, 4 juli, 12 september, 28 november, 12 en 19 december.

Gebied Heerle: 7 en 28 maart, 12 april (2e paasdag), 20 mei (Hemelvaartsdag), 31 mei (2e Pinksterdag) en 10 oktober.

Start artikel 19, lid 1 - procedure WRO hoek Burgerhoutsestraat/Damstraat.

Voor de locatie hoek Damstraat/Burgerhoutsestraat (voormalige boekbinderij) is naar aanleiding van gesprekken met de nieuwe eigenaar van het object, Bouwbedrijf P. Haast, een nieuw schetsplan ontwikkeld, dat uitgaat van het behoud van de woning aan de Burgerhoutsestraat en het behoud van de bedrijfsruimte voor het grootste deel.

Het bouwplan voorziet in de realisering van 6 appartementen en een commerciële ruimte in de voormalige bedrijfsruimte, terwijl in de woning aan de Burgerhoutsestraat wederom een woning wordt gerealiseerd. Het plan is zowel in de welstandscommissie als in de monumentencommissie positief ontvangen.

Het bouwplan past niet in alle opzichten binnen de voorschriften van het bestemmingsplan Binnenstad Oost. Omdat echter een bouwplan is ontwikkeld dat in belangrijke mate recht doet aan het gemeentelijk streven tot behoud van de bestaande bebouwing, heeft het college van B&W ingestemd met het doorlopen van een artikel 19-procedure.

Digitaliseren bestemmingsplannen.

Het college heeft ingestemd met het plan van aanpak voor het digitaliseren van bestemmingsplannen. Het plan van aanpak zal ter informatie aan de raad worden aangeboden.

De gemeenteraad en het college van B&W onderschrijven het belang van actuele en digitale bestemmingsplannen en hebben in het collegeprogramma 2002-2006 gelden ter beschikking gesteld voor de actualisatie en digitalisering van bestemmingsplannen. Digitale plannen kunnen worden gezien als een onontkoombare technische ontwikkeling in de komende jaren, omdat digitale bestemmingsplannen grote voordelen opleveren. Wijziging, uitwisseling, vergelijking, monitoring en toetsing van digitale bestemmingsplannen is technisch veel eenvoudiger dan de bestemmingsplannen in papieren vorm.

Digitaal uitwisselbare ruimtelijke plannen brengen behalve nieuwe technieken ook nieuwe werkwijzen, en dus organisatieveranderingen, met zich mee. De overgang van analoge naar digitale plannen wordt dan ook gezien als een veranderingsproces. Een goed veranderingsproces gaat in op de mens, de inhoud en de organisatie. Deze elementen vormen dan ook onderdeel van het plan van aanpak.

De digitalisering van bestemmingsplannen en de daarmee gepaard gaande nieuwe werkwijze is een groeiproces. Het komende jaar wordt de eerste stap in dat proces: de interne ontsluiting van de bestemmingsplannen (intranet) en de interne bedrijfsvoering. Zodra dit gereed is, zal de aandacht zich richten op het extern ontsluiten van de bestemmingsplannen.

Reconstructie Bredaseweg uitvoeringskrediet.

De Bredaseweg tussen de Zwaanhoefstraat en de Molenstraat (Zegge, gemeente Rucphen) wordt gereconstrueerd. Aan de gemeenteraad zal voorgesteld worden om een uitvoeringskrediet ter grootte van ¤ 3.950.000,-- beschikbaar te stellen voor de reconstructie van de Bredaseweg.

Het gaat daarbij om de volgende aspecten: de kwaliteit van de verharding wordt verbeterd, de voorzieningen voor fietsers worden verbeterd, de bestaande gemengde riolering wordt gewijzigd in een verbeterd gescheiden stelsel en een rioolpersleiding wordt vervangen.

Het gedeelte tussen de Zwaanhoefstraat en de J.F. Vlekkestraat en een gedeelte van de J.F. Vlekkestraat maken deel uit van de OPR en de Revitalisering Majoppeveld Noord. In verband met de Stireasubsidie dient dit deel van de reconstructiewerkzaamheden voor 17 juli 2004 opgeleverd te worden. Daarom wordt voor dit gedeelte nog in 2003 een afzonderlijk bestek aanbesteed.

Het tweede gedeelte ligt ten oosten van de J.F. Vlekkestraat. Naast rioleringswerkzaamheden is hier de aanleg van een vrijliggend fietspad een belangrijk aspect. Het fietspad zal in 2 richtingen berijdbaar zijn en is vooral bedoeld als dagelijkse fietsverbinding tussen enerzijds de kernen van de gemeente Rucphen en anderzijds de school- en werkvoorzieningen in Roosendaal. De aanleg van het fietspad is een grote verbetering voor de veiligheid van de fietsers. De aanleg van het fietspad is in overleg met de gemeente Rucphen afgestemd op het plan "De poort van noord", waarin de Leemstraat doorgetrokken zal worden naar de Rijksweg-noord (verlengde van de Bredaseweg) als hoofdontsluiting van het gebied Majoppeveld Noord. Om aan de zuidzijde ruimte te maken voor het fietspad zal de rijbaan noordwaarts geschoven worden, de sloot wordt gedempt en er zullen nieuwe bomen geplant worden. Voor het tweede gedeelte zal in het voorjaar van 2004 een afzonderlijk bestek aanbesteed worden.

In januari van het volgende jaar zal gestart worden met de uitvoering van het eerste deel van de werkzaamheden. Dit eerste deel wordt in juli 2004 afgerond. In maart is dan al gestart met het tweede deel van het werk. Dit laatste deel zal in november 2004 gereed zijn.

Wijziging leges APV.

Voor het leggen van kabels of leidingen in de openbare gemeentegrond dient een vergunning te worden aangevraagd. In de huidige Legesverordening wordt op grond van de Telecommunicatiewet een tarief in rekening gebracht voor een instemmingsbesluit. Nutsbedrijven vragen echter ook een vergunning om te mogen graven. Hier is geen apart tarief voor opgenomen in de Legesverordening, maar hiervoor wordt het algemene tarief in rekening gebracht. Dit is - ondanks dat de werkzaamheden gelijk zijn - aanzienlijk lager dan voor een instemmingsbesluit.

Het college heeft dan ook besloten voor deze vergunningen in de Legesverordening een apart tarief op te nemen dat gelijk is aan dat voor een instemmingsbesluit

Vaststelling beleidsplan Abw/WWB 2004.

Per 1 januari 2004 zal de Wet werk en bijstand (WWB) in werking treden. Deze wet vervangt de Algemene bijstandswet (Abw), de Wet Inschakeling Werkzoekenden (W.I.W.), het Besluit In- en Doorstroombanen (ID-besluit) en de Wet financiering Abw, Ioaw en Ioaz (WFA).

Het doel van de Wet werk en bijstand (WWB) is om mensen sneller aan het werk te helpen.

Om dat te bereiken krijgt de gemeente meer vrijheid om maatwerk toe te passen middels een verregaande deregulering. De gemeente wordt volledig financieel verantwoordelijk voor de uitvoering van zowel de uit te keren bijstandsbedragen als de kosten verbonden aan reïntegratie.

In het beleidsplan Abw/WWB 2004 is de visie weergegeven die de gemeente nastreeft om de WWB per 1 januari 2004 op een goede en efficiënte wijze uit te voeren, waarin het thema werk boven inkomen boven aan staat en op de juiste wijze een uitkering wordt verstrekt als werk niet meteen tot de mogelijkheden behoort. Het beleidsplan Abw/WWB 2004 is door het college vastgesteld.

Eenmalige uitkering minima

Roosendaal heeft extra middelen uitgetrokken, om dit jaar een eenmalige uitkering te geven aan inwoners jonger dan 65 jaar, die drie jaar onafgebroken een volledige of gedeeltelijke uitkering hebben gehad op het niveau van het sociaal minimum.

Personen die een uitkering ontvangen van de afdeling sociale zaken van de gemeente hoeven daar niets voor te doen. De gemeente zoekt uit wie aan de voorwaarden voldoet en dus recht heeft op de uitkering en maakt het bedrag in dat geval over op de rekening van betrokkene.

Personen die geen cliënt zijn van sociale zaken, dienen zelf een aanvraag in te dienen. Uiterlijk 1 november a.s. kunnen mensen die denken recht te hebben op de eenmalige uitkering schriftelijk een aanvraagformulier opvragen bij de afdeling sociale zaken van de gemeente. In een publiciteitscampagne met artikelen in stadserf 1 en folders in openbare gebouwen is de eenmalige uitkering en de aanvraagprocedure aan alle inwoners van Roosendaal bekend gemaakt.

Afronden privatisering sportparken "de Doelen" en "de Wallen".

In 2001 is door het college de notitie 'Privatisering in Roosendaal richting gegeven' vastgelegd.

Aan de hand van deze notitie zijn er gesprekken gevoerd met de verenigingen NSV (sportpark 'de Wallen') en Cluzona (sportpark 'de Doelen').

Uit de onderhandelingen bleek dat de privatiseringsvergoeding voor beide verenigingen niet acceptabel is. Hiervoor werd als belangrijkste argument aangevoerd dat de kosten voor beheer en onderhoud, wanneer dat door de verenigingen uitbesteed zal moeten worden, erg hoog worden. Hierdoor wordt onvoldoende een win-win-situatie bereikt. De onderhandelingen met de verenigingen NSV en Cluzona zijn op het gebied van onderhoud en beheer dan ook gestaakt.

Omdat de verenigingen afzien van de taken en bevoegdheden voor al het onderhoud en beheer met uitzondering van zogenaamde renovaties, betekent dit dat deze taken bij de afdeling Beheer van de sector Stadsontwikkeling en
-beheer blijven liggen. Voor wat betreft onderhoud en beheer zal, financieel gezien, de situatie dus niet wijzigen ten opzichte van de huidige situatie.

De sportparken "de Doelen" en "de Wallen" zullen als gevolg van het onderhandelingsresultaat worden verhuurd conform het verhuurbeleid dat voor alle gemeentelijke sportparken geldt.

Voortgangsrapportage begroting 2003.

Het college heeft ingestemd met de aangeleverde verantwoording over de uitvoering van de begroting 2003.Tot voor kort was de bestuursrapportage vast onderdeel van de planning- en controlcyclus, waarin het college verantwoording aflegt aan de gemeenteraad over inzet van de bestede middelen en voortgang van de activiteiten gedurende het lopende begrotingsjaar.

In mei 2003 is door de raad besloten de bestuursrapportage als op zichzelf staande voortgangsrapportage af te schaffen en hiervoor in de plaats de raad tussentijds te informeren door minimaal twee tussentijdse rapportages over de realisatie van de begroting, bij de Kadernota en de Programmabegroting.

De voortgangsrapportage die nu is vastgesteld vormt een eerste aanzet voor de beoogde tussentijdse informatie over de uitvoering van de begroting 2003.

De rapportage belicht eerst de bedrijfsvoering en gaat vervolgens nader in op de belangrijkste financiële afwijkingen en beleidsmatige ontwikkelingen per sector. In de rapportage aan de raad is dit per hoofdfunctie weergegeven. De voortgangsrapportage sluit met een batige prognose van ¤ 66.000.

Daarbij dient in acht te worden genomen dat deze rapportage gebaseerd is op verplichtingen, bijgehouden tot medio september en dat voor het opstellen van de jaarrekening zich nog mee- en tegenvallers kunnen voordoen.

Er kunnen op basis van deze rapportage dan ook nog geen conclusies worden getrokken met betrekking tot het uiteindelijke saldo van de jaarrekening 2003.