Lijst Pim Fortuyn


Den Haag, 29 oktober 2003

LPF wil smoel en inhoud voor profielen Tweede Fase

De Lijst Pim Fortuyn heeft vandaag in de Tweede Kamer kritiek geleverd op de jongste voorstellen van Onderwijsminister Maria van der Hoeven voor de invulling van de profielen in de Tweede Fase op VWO en HAVO. Volgens de LPF ontbreekt het aan duidelijke keuzes in de profielen en is er dus onvoldoende samenhang. Ook de vakinhoud laat te wensen over.

De LPF pleit voor profielen met een even zware studielast, en binnen die profielen een sterke inhoudelijke samenhang. Het Hoger Onderwijs moet er samen met de docenten in het Voortgezet Onderwijs voor zorgen dat leerlingen goed voorgelicht worden over welke profielen, en welke aanvullende vrije keuzevakken ze moeten kiezen voor bepaalde beroepen of vervolgopleidingen. Een website als www.studiekeuze.nl kan daarvoor verder worden opgetuigd.

Eigenlijk hadden we het liefst gezien dat die hele Tweede Fase en het studiehuis er nooit gekomen waren aldus onderwijswoordvoerder Margot Kraneveldt. Maar ja, daar zijn wij destijds niet bij geweest. De profielen die de minister nu voorstelt, missen een duidelijk herkenbaar eigen smoel. Tussen Natuur & Techniek en Natuur & Gezondheid zit nauwelijks verschil meer, dus valt er ook weinig te kiezen. En de invulling van Cultuur & Maatschappij is helemaal bizar: het vak Maatschappijleer is hierin niet eens verplicht, en uitgerekend een vak als Wiskunde wel! Wie het snapt mag het zeggen.

Daarnaast pleit Kraneveldt voor een zo groot mogelijk Vrij deel waarin de scholen hopelijk de zaak niet dicht-regelen, maar ook echte keuzevrijheid aan hun leerlingen laten. Het Gemeenschappelijk deel van alle profielen moet een zínvolle invulling krijgen, waarin voldoende ruimte is voor Maatschappijleer, Algemene Natuurwetenschappen, Culturele en Kunstzinnige Vorming en Lichamelijke Opvoeding. De minister kan dat bereiken door slimmer om te gaan met de beschikbare uren.

Tevreden is de LPF wél over de extra belangstelling die er is voor de bètavakken. Het belang van bèta en techniek in het onderwijs kan wat de LPF betreft niet genoeg benadrukt worden. De belangstelling voor wetenschap en techniek in de hele samenleving, maar in het bijzonder in het onderwijs, is van levensbelang voor de ontwikkeling van onze kenniseconomie. Er is in de voorstellen wat meer ruimte gekomen voor wiskunde en dat vinden we een goede verbetering. We onderschrijven ook het streven naar meer samenhang tussen de profielvakken in de N-profielen om zodoende het bèta-onderwijs aantrekkelijker te maken. Zowel de ontwikkeling van verdiepingsvakken voor alle bèta-vakken (dus Voortgezette Natuurkunde, Voortgezette Wiskunde), als een multidisciplinair integratievak, dat bijvoorbeeld Wetenschap en Technologie zou kunnen gaan heten, zijn de moeite van het onderzoeken waard. De LPF wil de bèta-organisaties, die dat vorige week in de Tweede Kamer bepleitten, dan ook graag de ruimte geven deze vakken te ontwikkelen.

De LPF gaf de minister nog een aantal concrete suggesties mee om de schoonheidsfouten in de jongste voorstellen weg te werken:


* De tweede moderne taal moet uít het gemeenschappelijk deel op VWO en úit het CM profiel op de HAVO, en er moet een extra (3^e of 2^e) keuze-examenvak bij in het vrije deel;
* Wiskunde in het CM-profiel moet worden teruggebracht tot een zeer klein vak, toegesneden op onderzoeksvaardigheden in de sociale disciplines; een vorm van Statistiek. Wellicht kan zelfs een verplicht vak Maatschappijleer in deze behoefte voorzien;
* Maatschappijleer moet worden verplicht in de beide Maatschappij-profielen;

* De M-profielen krijgen verplicht ANW in het gemeenschappelijk deel; de N-profielen verplicht Maatschappijleer. Niet beide vakken in gemeenschappelijk deel. Allebei op 200 uur. Ook CKV1 of KCV blijft 200 uur.

* Bevorder de ontwikkeling van zowel mono-disciplinaire verdiepingsvakken voor alle bèta-vakken (dus Voortgezette Natuurkunde, Voortgezette Wiskunde,..), als een multidisciplinair integratievak Wetenschap en Technologie.