Gemeente Dongen


Het proces rond dienstverlening Wvg kan nog efficiënter worden aangepakt 30/10/2003 16:50
Wvg-onderzoek wijst uit dat cliënten tevreden zijn Het college van B en W streeft er naar om de gemeentelijke dienstverlening zo optimaal mogelijk af te stemmen op de wens van haar klanten. Zo ook bij de Wvg. Om de ervaringen en wensen van de gebruikers van de Wvg inzichtelijk te maken, besloot het college daarom een klanttevredenheidsonderzoek te houden. Inmiddels heeft adviesbureau Driesen en Kamerbeek de gegevens in een analyse verwerkt. Uit het onderzoek blijkt dat cliënten met name tevreden zijn over de dienstverlening. Maar er zijn ook enkele verbeterpunten. Op 27 oktober stelde het college van B en W de resultaten van het onderzoek vast. Naast het onderzoek heeft het college de evaluatie van de Wvg 2001-2002 goedgekeurd. Hieruit is de belangrijkste conclusie dat er nog winst te behalen valt binnen de processen van de dienstverlening. Op 17 november buigt de commissie Maatschappelijke Zaken zich over de gegevens uit het onderzoek en de evaluatie.
Het gemeentebestuur hecht veel waarde aan het betrekken van belangenverenigingen bij ontwikkelingen en planvorming. Vandaar dat het Platform Gehandicapten als adviseur intensief betrokken was bij de ontwikkeling van het klanttevredenheidsonderzoek.

Klanttevredenheidsonderzoek
Op 6 mei 2003 is onder alle 1350 cliënten een enquête uitgezet. De hele doelgroep is bij het onderzoek betrokken om een zo representatief mogelijk beeld te krijgen van het tevredenheidniveau. Door de hoge respons van maar liefst 54 procent is de uitslag zeker representatief te noemen. Tevredenheid is de algemene conclusie die uit het onderzoek te trekken is. Zo wordt onder andere het contact met de consulenten als prettig ervaren, vindt de Wvg klant de informatieverstrekking over het algemeen goed en wordt de doorlooptijd van de meeste aanvragen als niet te lang ervaren, bij sommige woningaanpassingen ervaart een enkeling de doorlooptijd als te lang. Ook droeg een klein percentage van de deelnemers enkele verbeterpunten aan. Zo vindt 5 procent van de ondervraagden dat de telefonische bereikbaar van de consulenten beter kan, en ervaart 13 procent de dienstverlening van de Deeltaxi als niet optimaal. De wachttijden voor de taxi en de omrijdtijd zijn hier de oorzaak van. De gemeente wil dit laatste punt in de toekomst verbeteren door de voorlichting over de voorwaarden van de Deeltaxi aan te scherpen.

Evaluatie Wvg 2001-2002
Voor de evaluatie geldt bij alle onderwerpen van de Wvg de algemene conclusie dat werk nog efficiënter kan verlopen door de procedures te stroomlijnen. Dit moet winst in tijd, (personeels-) kosten en een nog snellere service naar de klant met zich meebrengen. Zo wordt de dienstverlening van de DWV en de gemeente Dongen in 2004 bijvoorbeeld naast elkaar gelegd, om eventuele overlappingen weg te nemen.

Woningaanpassingen
Uit de evaluatie bleek dat het proces rondom een woningaanpassing efficiënter kan. De aanbesteding voor woningaanpassing gebeurt nu nog op basis van offerteaanvragen. Besloten is dat woningaanpassingen in de toekomst aan vaste partijen worden uitbesteed. Zo blijven de arbeidsuren voor verwerking van de offertes bespaard.

Centralisatie adviesorgaan
Ook het proces rondom medische advisering wordt aangescherpt. Per 1 januari 2004 verstrekt alleen het Regionaal Indicatie Orgaan (RIO) alle medische adviezen. Voorheen hielden meerdere partijen zich hier mee bezig. Dit brengt efficiëntie in kosten met zich mee en voor de klant is er dan nog maar één loket voor alle voorzieningen.

Evaluatie CVV
Bij het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (CVV), oftewel Deeltaxi, lijkt in het gebruik een verzadigingspunt bereikt te zijn. In 2002 is het aantal Deeltaxiritten - en pashouders ten opzichte van 2001 licht gedaald. Ook blijkt dat de meeste ritten, 92 procent, binnen de regio plaatsvinden.

Rolstoelen
Op 1 april 1994 is de Wvg in werking getreden. Hiervoor werden rolstoelen en scootmobielen door de AAW verstrekt. Inmiddels neemt de Wvg dit voor haar rekening. Veel van de middelen die vóór 1994 werden verstrekt, zijn inmiddels aan vervanging toe. Hierdoor nemen de kosten van rolstoelen en scootmobielen fors toe.