CDA

CDA
31-10-03
Schreijer-Pierik: Natuurbeheer, Ecologische Hoofdstructuur en reconstructie moeten elkaar versterken
Natuurbeheer, de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) en de reconstructie zijn geen losstaande onderdelen van het plattelandsbeleid, maar moeten elkaar versterken. Dat betoogde Tweede Kamerlid Annie Schreijer-Pierik tijdens de behandeling van het onderdeel platteland, natuur en reconstuctie van de Begroting LNV 2004, op woensdag 29 oktober jl. Schreijer stelde namens de CDA-fractie: Voor ons betekent dat het hanteren van de verdeling tussen beheer en aankoop van 40-60% als richtsnoer en niet als vaste grens, het gaat om het doel dat de extra financiële middelen, namelijk 700 mln, bestemd voor de agrarisch en particulier natuurbeheer, de EHS en reconstructie, flexibel worden ingezet. De middelen moeten niet nu al definitief en precies worden verdeeld tussen de verschillende beleidsdoelen. Daarnaast heeft de CDA fractie een punt gemaakt van het zo goed en snel mogelijk inzetten van de bestaande ruilgronden (40.000 hectare) door de Dienst Landelijk Gebied en provincies. Daarnaast het optimaal en beter benutten van het instrument landinrichting en kavelruil. Een deel van de middelen die door temporisering niet (of nog niet) ingezet worden voor robuuste verbindingszones zouden kunnen worden gebruikt in overleg met provincies voor het vlot trekken van het instrument landinrichting en kavelruil. Door landinrichting te gebruiken als smeermiddelbij het realiseren van de EHS, maar ook daarbuiten, kan versnelling van de realisatie van de EHS en ook van de reconstructie optreden., aldus Schreier.

Tot slot heeft CDA woordvoerder Schreier de minister gevraagd om met pachters en verpachters in gesprek te gaan over de voorgestelde veranderingen binnen programma Beheer, Immers de minister steld voor de grondeigenaren bij de aanvraag van behgeer een prominente positie te bekleden. De CDA fractie wil de ontwikkelingen daaromtrent goed in de gaten houden een heeft gevraagd om op de hoogte te worden gesteld van de voortgang.

Koopmans: agrarische sector duurzaam en innovatief karakter geven

De CDA-fractie ziet niets in de voorgestelde nationale leefomgevingsplannen, in nationale prioriteiten voor de Reconstructie, in detailbemoeienis van allelei lokale plannen door regiodirecties van LNV, aldus Tweede Kamerlid Ger Koopmans tijdens de behandeling van de Begroting Landbouw 2004.

De CDA-fractie gelooft in de agrarische sector en weet ook dat deze sector, met de kennisintensieve, toeleverende industrie en dienstverlening, de toonaangevende verwerkende foodindustrie én de hele sierteeltketen van onmiskenbaar en onmisbaar nationaal belang is. De regering stelde in de troonrede daarom terecht: 'De regering spant zich in om ook de belangrijke agrarische sector een duurzaam en innovatief karakter te geven'.

Het CDA vertaalt transitie, of verandering, als een manier om ondernemers weer perspectief te geven. Transitie is dus in onze ogen een lijn waarlangs ondernemers weer de kans krijgen en grijpen om zich aan te passen aan de wispelturige wensen van de consument. En dat vereist ondernemerschap. Duurzame vergroting of aanpassing van het bedrijf, verbreding of natuurbeheer zijn wegen die open moeten liggen voor ondernemers.

Koopmans: Transitie vereist van de overheid ook een omvorming: een terugtrekkende beweging. De beklemmende, verstikkende regelgeving heeft het ondernemerschap uit vele boerderijen en tuinbouwbedrijven geslagen. Al meer dan 15 jaar roept de overheid dat ze minder regels wil. In de nota Ruimte moet de mogelijkheid tot aanpassing van bedrijven ruim baan krijgen. Vergroting, verbreding, aanpassing moeten slechts lokaal getoetst worden zonder Haagse regeldrift.

Transitie is voor het Rijk: terugtrekken. Het ammoniakbeleid, het stankbeleid, de Natuurbeschermingswet en de Vogel- en Habitatrichtlijn zijn en blijven, ook met de voorstellen van dit kabinet, een op de werkvloer moeilijk ontwarbare kluwen wol. De CDA fractie zet in op echte daden in lijn met het hoofdlijnenakkoord, niet direct om versoepeling, maar om een snelle vereenvoudiging. De agrarische sector haalt op het punt van de verzuring de generieke Europese doelstellingen, volgens het RIVM. Het kan dus! Het andere slot voor het platteland is de wet Veehouderij en stank. De CDA-fractie is hierin tijdens het debat duidelijk geweest. Voor de stankregeling geldt wat ons betreft de regel: 1 wet, of geen wet.

De bijdrage van Annie Schreijer-Pierik kunt u hier downloaden.