CDA
31-10-03
Schreijer-Pierik: Natuurbeheer, Ecologische Hoofdstructuur en
reconstructie moeten elkaar versterken
Natuurbeheer, de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) en de reconstructie
zijn geen losstaande onderdelen van het plattelandsbeleid, maar moeten
elkaar versterken. Dat betoogde Tweede Kamerlid Annie Schreijer-Pierik
tijdens de behandeling van het onderdeel platteland, natuur en
reconstuctie van de Begroting LNV 2004, op woensdag 29 oktober jl.
Schreijer stelde namens de CDA-fractie: Voor ons betekent dat het
hanteren van de verdeling tussen beheer en aankoop van 40-60% als
richtsnoer en niet als vaste grens, het gaat om het doel dat de extra
financiële middelen, namelijk 700 mln, bestemd voor de agrarisch en
particulier natuurbeheer, de EHS en reconstructie, flexibel worden
ingezet. De middelen moeten niet nu al definitief en precies worden
verdeeld tussen de verschillende beleidsdoelen. Daarnaast heeft de CDA
fractie een punt gemaakt van het zo goed en snel mogelijk inzetten van
de bestaande ruilgronden (40.000 hectare) door de Dienst Landelijk
Gebied en provincies. Daarnaast het optimaal en beter benutten van het
instrument landinrichting en kavelruil. Een deel van de middelen die
door temporisering niet (of nog niet) ingezet worden voor robuuste
verbindingszones zouden kunnen worden gebruikt in overleg met
provincies voor het vlot trekken van het instrument landinrichting en
kavelruil. Door landinrichting te gebruiken als smeermiddelbij het
realiseren van de EHS, maar ook daarbuiten, kan versnelling van de
realisatie van de EHS en ook van de reconstructie optreden., aldus
Schreier.
Tot slot heeft CDA woordvoerder Schreier de minister gevraagd om met
pachters en verpachters in gesprek te gaan over de voorgestelde
veranderingen binnen programma Beheer, Immers de minister steld voor
de grondeigenaren bij de aanvraag van behgeer een prominente positie
te bekleden. De CDA fractie wil de ontwikkelingen daaromtrent goed in
de gaten houden een heeft gevraagd om op de hoogte te worden gesteld
van de voortgang.
Koopmans: agrarische sector duurzaam en innovatief karakter geven
De CDA-fractie ziet niets in de voorgestelde nationale
leefomgevingsplannen, in nationale prioriteiten voor de Reconstructie,
in detailbemoeienis van allelei lokale plannen door regiodirecties van
LNV, aldus Tweede Kamerlid Ger Koopmans tijdens de behandeling van de
Begroting Landbouw 2004.
De CDA-fractie gelooft in de agrarische sector en weet ook dat deze
sector, met de kennisintensieve, toeleverende industrie en
dienstverlening, de toonaangevende verwerkende foodindustrie én de
hele sierteeltketen van onmiskenbaar en onmisbaar nationaal belang is.
De regering stelde in de troonrede daarom terecht: 'De regering spant
zich in om ook de belangrijke agrarische sector een duurzaam en
innovatief karakter te geven'.
Het CDA vertaalt transitie, of verandering, als een manier om
ondernemers weer perspectief te geven. Transitie is dus in onze ogen
een lijn waarlangs ondernemers weer de kans krijgen en grijpen om zich
aan te passen aan de wispelturige wensen van de consument. En dat
vereist ondernemerschap. Duurzame vergroting of aanpassing van het
bedrijf, verbreding of natuurbeheer zijn wegen die open moeten liggen
voor ondernemers.
Koopmans: Transitie vereist van de overheid ook een omvorming: een
terugtrekkende beweging. De beklemmende, verstikkende regelgeving
heeft het ondernemerschap uit vele boerderijen en tuinbouwbedrijven
geslagen. Al meer dan 15 jaar roept de overheid dat ze minder regels
wil. In de nota Ruimte moet de mogelijkheid tot aanpassing van
bedrijven ruim baan krijgen. Vergroting, verbreding, aanpassing moeten
slechts lokaal getoetst worden zonder Haagse regeldrift.
Transitie is voor het Rijk: terugtrekken. Het ammoniakbeleid, het
stankbeleid, de Natuurbeschermingswet en de Vogel- en Habitatrichtlijn
zijn en blijven, ook met de voorstellen van dit kabinet, een op de
werkvloer moeilijk ontwarbare kluwen wol. De CDA fractie zet in op
echte daden in lijn met het hoofdlijnenakkoord, niet direct om
versoepeling, maar om een snelle vereenvoudiging. De agrarische sector
haalt op het punt van de verzuring de generieke Europese
doelstellingen, volgens het RIVM. Het kan dus! Het andere slot voor
het platteland is de wet Veehouderij en stank. De CDA-fractie is
hierin tijdens het debat duidelijk geweest. Voor de stankregeling
geldt wat ons betreft de regel: 1 wet, of geen wet.
De bijdrage van Annie Schreijer-Pierik kunt u hier downloaden.
CDA