4-11-2003
MIRA & MG debuteren met hybride prestaties in autosport
Tijdens de Clean Racing Conference, georganiseerd door de Motorsport
Industry Association, hebben Rob Oldaker, product development director
van MG Rover Group, en John Wood, managing director van MIRA, een
opvallend nieuw technologieconcept onthuld.
Deze Hybrid Performance Development is een MG TF, die zowel door een
elektrische als een benzinemotor wordt aangedreven via vier wielen.
Het gecombineerde motorvermogen bedraagt 200 pk. Ingenieurs van MIRA
hebben de 200 HPD, een afgeleide versie van de populaire MG TF
sportwagen, in samenwerking met MG Rover Group gebouwd. De 200 HPD is
naast de functionele voordelen tevens vriendelijk voor het milieu, en
biedt dankzij de verbeterde prestaties mogelijkheden voor de
autosport.
Rob Oldaker: De 200 HPD is het resultaat van de samenwerking tussen
twee getalenteerde bedrijven uit de Midlands, die hun expertises
hebben samengevoegd om tot deze MG te komen. Een auto, die op perfecte
wijze de visie van de Clean Racing Conference in de praktijk brengt.
We hebben het idee geadopteerd om een geavanceerde sportwagen te
bouwen die vooruit loopt op de milieuvereisten, terwijl tegelijkertijd
een nieuwe impuls wordt gegeven aan het auto-racen van vandaag de dag,
voegt John Wood daaraan toe. De auto realiseert dit dankzij
verantwoorde prestaties, waarbij de innovatieve hybride oplossing
zorgt voor een snellere acceleratie, zonder dat dat ten koste gaat van
de emissies. Kopers profiteren tegelijkertijd van voordelen als
vierwielaandrijving en het schakelen zonder koppelen bij lage snelheid
in de City modus.
Verantwoorde prestaties
Deze benadering combineert de elektrische aandrijving met
aërodynamische voordelen, waardoor de perceptie van hybride autos veel
dichter bij het echte rijplezier is komen te staan. Autosport heeft
bewezen een betrouwbaar middel te zijn voor de efficiënte ontwikkeling
van componenten en systemen, terwijl het tegelijkertijd de aandacht
van het publiek trekt. Dit is een nieuwe kans voor de industrie om
zowel de technologische vooruitgang en het enthousiasme van de
consument voor deze hybride autos te stimuleren. Autos, die in staat
zijn een concurrentiepositie te veroveren en tegelijkertijd oog hebben
voor het milieu.
Het doel van het project, dat dankzij de samenwerking tussen MG Rover
Group en MIRA tot stand kwam, was het vergroten van de prestaties van
een bestaande MG TF zonder daarbij de impact op het milieu te
verhogen. De ontwikkelingsauto de MG TF 200 HPD brengt de bestaande
sprint van nul naar 100 km/u van 6,9 terug tot onder de zes seconden.
De emissies en het brandstofverbruik blijven daarbij op het niveau van
de normale TF, maar tegelijk biedt de 200 HPD een aantal
begerenswaardige voordelen. Bijvoorbeeld een toename in grip dankzij
de vierwielaandrijving en de mogelijkheid om bij lage snelheden te
schakelen zonder te koppelen, dankzij de City-stand.
In nauwe samenwerking met MG Rover Group hebben de ingenieurs van MIRA
een parallelle, hybride aandrijflijn ontworpen en ontwikkeld om de
achterwielaangedreven, 160 pk sterke MG TF nog sneller te maken door
een elektromotor aan de voorwielen te koppelen. De extra kracht van de
elektromotor resulteerde in een vermogenstoename van 25% tot 200 pk,
waardoor de sprintcapaciteiten van de MG TF aanzienlijk toenamen. De
motor, die op innovatieve wijze zijn kracht overbrengt via een Continu
Variabele Transmissie (CVT), kan zijn vermogen via een actieve
distributie van het koppel perfect kwijt aan de vier aangedreven
wielen.
De gevolgen van het toepassen van hybride technologie gaan veel verder
dan alleen een toename in vermogen. Nieuwe oplossingen op het gebied
van voertuigaërodynamica, styling, koelefficiency en gewichtspreiding
waren noodzakelijk als gevolg van de hybride aandrijflijn. Het
ontwikkelingsteam maakte dankbaar gebruik van deze veranderingen om
tegelijkertijd de lift aan de voor- en achterkant te onderdrukken, een
belangrijk element voor de voertuigstabiliteit, en de luchtweerstand
met 7% te verlagen, wat uiteraard ten goede komt aan het verbruik en
de emissies. In deze ontwikkelingsauto zorgde de toevoeging van de
elektromotor, de aandrijving en het accupakket voor een ideale 50/50
gewichtsverhouding.
MG Rover Group beseft het potentieel van hybride technologie ter
vergroting van de prestaties, en tevens de mogelijkheden van een reeks
extra functionele voordelen, waaronder all-wheel-drive en het
schakelprogramma voor het stadsverkeer, aldus Rob Oldaker, product
development director.
MIRAs geavanceerde ontwerp-, besturing- en simulatietechnieken hebben
het hybride systeem zó afgesteld dat de accus bij een halve stand van
het gaspedaal opladen, om zo schone en extra prestaties te leveren
wanneer de bestuurder die nodig heeft. Eén mogelijkheid die de
ingenieurs in het systeem hebben verwerkt, en die vooral voor
motorsporttoepassingen tot zijn recht komt, is een aantal extra
acceleratiecycli. Daardoor kunnen aan elkaar gewaagde coureurs elkaar
toch inhalen en wordt het kijkplezier voor de toeschouwers aanzienlijk
vergroot.
Andere voordelen van de hybride aandrijving zijn de continue hotshift
acceleratiemogelijkheid en de City-modus, waarbij de elektrische
aandrijving onafhankelijk van de motor en versnellingsbak wordt
gebruikt voor een relaxt rijgedrag in het drukke stadsverkeer.
MG Rover Group en MIRA verwachten dat de technologie, wanneer de
ontwikkeling eenmaal gereed is, wellicht in het onderzoekstraject voor
productiemogelijkheden wordt opgenomen. Want het samenwerkingsverband
tussen MG Rover Group, MIRA Ltd en Powertrain Ltd, heeft namens de
Britse regering van de Energy Saving Trust zojuist een contract
ontvangen om deze technologieën in productiemodellen te verwerken.
Consumenten eisen schonere autos, verklaart John Wood van MIRA, en de
MG TF 200 HPD technologie biedt de autosport de mogelijkheid om zowel
het enthousiasme van de toeschouwers als de technische vooruitgang te
stimuleren.
MG TF 200 HPD
Technische Specificaties
* 160 pk sterke 1.8-liter VVC benzinemotor met achterwielaandrijving
* 40 pk sterke elektromotor voor voorwielaandrijving via CVT
versnellingsbak
* Een door de motor aangedreven dynamo
* Hawker SBS8 accupakket met 72v bij 400 ampère
* BRUSA BRMD 506 motor besturingsysteem
* Mathworks XPC voertuigmanagement
* Aerodynamic Cd 0.32, 0% lift aan voor- en achterzijde
* 50 / 50 gewichtsverdeling
Samenvatting prestaties
* Motorvermogen toegenomen van 160 naar 200 pk
* Acceleratie 0-100 km/u verbeterd, van 6,9 tot onder zes seconden
* Maximaal grip dankzij all-wheel-drive
* Hotshift zorgt voor continu vermogen naar de voorwielen tijdens
schakelen
* City-modus zorgt voor relaxt rijden in stadsverkeer dankzij
elektrische voorwielaandrijving
AutoRai