AutoRai

4-11-2003

MIRA & MG debuteren met hybride prestaties in autosport

Tijdens de Clean Racing Conference, georganiseerd door de Motorsport Industry Association, hebben Rob Oldaker, product development director van MG Rover Group, en John Wood, managing director van MIRA, een opvallend nieuw technologieconcept onthuld.

Deze Hybrid Performance Development is een MG TF, die zowel door een elektrische als een benzinemotor wordt aangedreven via vier wielen. Het gecombineerde motorvermogen bedraagt 200 pk. Ingenieurs van MIRA hebben de 200 HPD, een afgeleide versie van de populaire MG TF sportwagen, in samenwerking met MG Rover Group gebouwd. De 200 HPD is naast de functionele voordelen tevens vriendelijk voor het milieu, en biedt dankzij de verbeterde prestaties mogelijkheden voor de autosport.

Rob Oldaker: De 200 HPD is het resultaat van de samenwerking tussen twee getalenteerde bedrijven uit de Midlands, die hun expertises hebben samengevoegd om tot deze MG te komen. Een auto, die op perfecte wijze de visie van de Clean Racing Conference in de praktijk brengt.

We hebben het idee geadopteerd om een geavanceerde sportwagen te bouwen die vooruit loopt op de milieuvereisten, terwijl tegelijkertijd een nieuwe impuls wordt gegeven aan het auto-racen van vandaag de dag, voegt John Wood daaraan toe. De auto realiseert dit dankzij verantwoorde prestaties, waarbij de innovatieve hybride oplossing zorgt voor een snellere acceleratie, zonder dat dat ten koste gaat van de emissies. Kopers profiteren tegelijkertijd van voordelen als vierwielaandrijving en het schakelen zonder koppelen bij lage snelheid in de City modus.

Verantwoorde prestaties
Deze benadering combineert de elektrische aandrijving met aërodynamische voordelen, waardoor de perceptie van hybride autos veel dichter bij het echte rijplezier is komen te staan. Autosport heeft bewezen een betrouwbaar middel te zijn voor de efficiënte ontwikkeling van componenten en systemen, terwijl het tegelijkertijd de aandacht van het publiek trekt. Dit is een nieuwe kans voor de industrie om zowel de technologische vooruitgang en het enthousiasme van de consument voor deze hybride autos te stimuleren. Autos, die in staat zijn een concurrentiepositie te veroveren en tegelijkertijd oog hebben voor het milieu.

Het doel van het project, dat dankzij de samenwerking tussen MG Rover Group en MIRA tot stand kwam, was het vergroten van de prestaties van een bestaande MG TF zonder daarbij de impact op het milieu te verhogen. De ontwikkelingsauto de MG TF 200 HPD brengt de bestaande sprint van nul naar 100 km/u van 6,9 terug tot onder de zes seconden. De emissies en het brandstofverbruik blijven daarbij op het niveau van de normale TF, maar tegelijk biedt de 200 HPD een aantal begerenswaardige voordelen. Bijvoorbeeld een toename in grip dankzij de vierwielaandrijving en de mogelijkheid om bij lage snelheden te schakelen zonder te koppelen, dankzij de City-stand.

In nauwe samenwerking met MG Rover Group hebben de ingenieurs van MIRA een parallelle, hybride aandrijflijn ontworpen en ontwikkeld om de achterwielaangedreven, 160 pk sterke MG TF nog sneller te maken door een elektromotor aan de voorwielen te koppelen. De extra kracht van de elektromotor resulteerde in een vermogenstoename van 25% tot 200 pk, waardoor de sprintcapaciteiten van de MG TF aanzienlijk toenamen. De motor, die op innovatieve wijze zijn kracht overbrengt via een Continu Variabele Transmissie (CVT), kan zijn vermogen via een actieve distributie van het koppel perfect kwijt aan de vier aangedreven wielen.

De gevolgen van het toepassen van hybride technologie gaan veel verder dan alleen een toename in vermogen. Nieuwe oplossingen op het gebied van voertuigaërodynamica, styling, koelefficiency en gewichtspreiding waren noodzakelijk als gevolg van de hybride aandrijflijn. Het ontwikkelingsteam maakte dankbaar gebruik van deze veranderingen om tegelijkertijd de lift aan de voor- en achterkant te onderdrukken, een belangrijk element voor de voertuigstabiliteit, en de luchtweerstand met 7% te verlagen, wat uiteraard ten goede komt aan het verbruik en de emissies. In deze ontwikkelingsauto zorgde de toevoeging van de elektromotor, de aandrijving en het accupakket voor een ideale 50/50 gewichtsverhouding.

MG Rover Group beseft het potentieel van hybride technologie ter vergroting van de prestaties, en tevens de mogelijkheden van een reeks extra functionele voordelen, waaronder all-wheel-drive en het schakelprogramma voor het stadsverkeer, aldus Rob Oldaker, product development director.

MIRAs geavanceerde ontwerp-, besturing- en simulatietechnieken hebben het hybride systeem zó afgesteld dat de accus bij een halve stand van het gaspedaal opladen, om zo schone en extra prestaties te leveren wanneer de bestuurder die nodig heeft. Eén mogelijkheid die de ingenieurs in het systeem hebben verwerkt, en die vooral voor motorsporttoepassingen tot zijn recht komt, is een aantal extra acceleratiecycli. Daardoor kunnen aan elkaar gewaagde coureurs elkaar toch inhalen en wordt het kijkplezier voor de toeschouwers aanzienlijk vergroot.

Andere voordelen van de hybride aandrijving zijn de continue hotshift acceleratiemogelijkheid en de City-modus, waarbij de elektrische aandrijving onafhankelijk van de motor en versnellingsbak wordt gebruikt voor een relaxt rijgedrag in het drukke stadsverkeer.

MG Rover Group en MIRA verwachten dat de technologie, wanneer de ontwikkeling eenmaal gereed is, wellicht in het onderzoekstraject voor productiemogelijkheden wordt opgenomen. Want het samenwerkingsverband tussen MG Rover Group, MIRA Ltd en Powertrain Ltd, heeft namens de Britse regering van de Energy Saving Trust zojuist een contract ontvangen om deze technologieën in productiemodellen te verwerken.

Consumenten eisen schonere autos, verklaart John Wood van MIRA, en de MG TF 200 HPD technologie biedt de autosport de mogelijkheid om zowel het enthousiasme van de toeschouwers als de technische vooruitgang te stimuleren.

MG TF 200 HPD

Technische Specificaties

* 160 pk sterke 1.8-liter VVC benzinemotor met achterwielaandrijving
* 40 pk sterke elektromotor voor voorwielaandrijving via CVT versnellingsbak

* Een door de motor aangedreven dynamo

* Hawker SBS8 accupakket met 72v bij 400 ampère
* BRUSA BRMD 506 motor besturingsysteem

* Mathworks XPC voertuigmanagement

* Aerodynamic Cd 0.32, 0% lift aan voor- en achterzijde
* 50 / 50 gewichtsverdeling

Samenvatting prestaties


* Motorvermogen toegenomen van 160 naar 200 pk
* Acceleratie 0-100 km/u verbeterd, van 6,9 tot onder zes seconden
* Maximaal grip dankzij all-wheel-drive

* Hotshift zorgt voor continu vermogen naar de voorwielen tijdens schakelen

* City-modus zorgt voor relaxt rijden in stadsverkeer dankzij elektrische voorwielaandrijving