Gemeente Utrecht


DRAAGVLAKONDERZOEK TOCH IN PARKEERNOTA

Een versneld draagvlakonderzoek onder belanghebbenden in een buurt met een hoge parkeerdruk zal toch deel uitmaken van het proces van invoering van betaald parkeren. Dat is de belangrijkste wijziging van de Parkeernota 2003: 'Parkeren, een kwestie van kiezen' als gevolg van de inspraak die in de maanden maart en april jl. plaatsvond. De draagvlakmeting is volgens zowel enkele insprekers als diverse fracties in de gemeenteraad een onmisbaar instrument om te checken of een buurt ook daadwerkelijk betaald parkeren wil.

Wanneer uit een buurt signalen komen van belanghebbenden over een hoge parkeerdruk en deze hoger is dan 80 %, zal een korte enquête worden uitgevoerd onder alle belanghebbenden in de betreffende omgeving om het draagvlak voor betaald parkeren te meten. Als vijftig procent of meer van de respondenten uit het onderzoek voor betaald parkeren is en de respons dertig procent of meer bedraagt, wordt betaald parkeren ook daadwerkelijk ingevoerd.

Het college van burgemeester en wethouders heeft de Parkeernota 2003: 'Parkeren, een kwestie van kiezen' vastgesteld. De nota beschrijft het nieuwe parkeerbeleid van de gemeente en werd in maart jl. door het college vrijgegeven voor inspraak. In het voorjaar werden inwoners, ondernemers en belangenorganisaties van de stad in de gelegenheid gesteld zich uit te spreken over het nieuwe parkeerbeleid. In totaal kwamen 157 inspraakreacties binnen die in de huidige versie van de nota zijn beantwoord en/of verwerkt.

Nieuw ten opzichte van de Ontwerp Parkeernota is ook dat het college afziet van verdere gemeentelijke planvorming voor de openbare parkeergarage onder het voorplein van het Spoorwegmuseum. Achtergrond hiervan is dat het college bij het vaststellen van de Ontwerp Parkeernota besloot de tarieven voor straatparkeren pas te verhogen bij de start van de bouw van parkeergarage Lucasbolwerk (planning medio 2005). Omdat het Parkeerbedrijf daardoor de financiële opgave van ruim EUR 32 miljoen niet kan halen, moet de verlate tariefsverhoging voor straatparkeren worden gecompenseerd. Met de financiële opgave van het Parkeerbedrijf worden verkeersmaatregelen betaald zoals het ongelijkvloers maken van het 24 Oktoberplein en het herinrichten van de Majellaknoop. Deze maatregelen zijn bedoeld om bij te dragen aan het verbeteren van de bereikbaarheid van de stad.

Omdat het college afziet van verdere planvorming voor parkeergarage Spoorwegmuseum worden minder nieuwe parkeerplekken in garages gerealiseerd dan in het collegeprogramma was overeengekomen. Van het ook nog opheffen van straatparkeerplaatsen kan daardoor vooralsnog nauwelijks sprake zijn. De andere geplande parkeergarages aan de oostkant van de binnenstad zullen wel volgens planning worden gerealiseerd; Grifthoek (oplevering 2005), Lucasbolwerk (start bouw medio 2005) en Ledig Erf (oplevering 2010).

Belangrijk is verder dat het college op korte termijn zal komen met een nieuwe Nota Parkeernormen. Daarin zal het college nieuwe normen formuleren voor de toegestane aantallen parkeerplekken op verschillende lokaties in de gehele stad. In overeenstemming met het collegewerkprogramma zullen de nieuwe normen waar fysiek mogelijk en door de markt gedragen worden verhoogd.

De Parkeernota wordt nu voorgelegd aan de gemeenteraad en zal 4 november a.s. worden besproken in de raadscommissie voor Verkeer en Beheer. Verwacht wordt dat de Parkeernota 4 december a.s. in de gemeenteraad wordt vastgesteld.

De Parkeernota en de antwoorden van het college op de inspraakreacties zijn voor belangstellenden te downloaden via www.utrecht.nl/parkeernota.

Noot voor de media:
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met bestuurscommunicatie, Casper van Riet, tel. (030) 286 11 48.

Utrecht, 21 oktober 2003 .