RVU

Nederland 3 P E R S B E R I C H T

PB 1104 &1111 Hilversum, 28 oktober 2003

WERKEN AAN WERK: DE MARINE

- Matrozen & Mariniers -

DINSDAG 4 & 11 NOVEMBER 2003 VAN 21.30­22.00 UUR, RVU / NEDERLAND 3

Vroeger was een baan bij de marine een baan voor het leven, maar dat is nu anders. Het krijgsmachtsonderdeel wordt geconfronteerd met forse bezuinigingen en moet schepen en vliegtuigen afstoten. Voor het personeel van de marine levert dat vooruitzicht veel onzekerheid op.

In RVU's Werken aan Werk een tweeluik over de marine.

4 november: Programmamaker Martin Maat kreeg bij hoge uitzondering toestemming om opnamen te maken aan boord van de Nederlandse onderzeeboot Hr. Ms. Dolfijn. Gefilmd werd in de Ierse Zee en voor de westkust van Schotland tijdens de grootscheepse NAVO-oefening 'Northern Light 2003' die in september werd gehouden. De bemanning van de Hr. Ms. Dolfijn is opgelucht. Bij iedere bezuinigingsronde wordt de onderzeedienst genoemd, maar ook bij de grootste bezuinigingsoperatie bij Defensie ooit lijken de vier Nederlandse onderzeeboten te worden gespaard. Toch is er volgens luitenant-ter-zee der 1e klasse, commandant Van Driel geen reden voor een feeststemming: "Er gaan sowieso collega's weg. We worden er minder van als organisatie." In het tijdperk na de Koude Oorlog worden onderzeeboten voornamelijk ingezet voor het verzamelen van informatie. Zo is de Dolfijn ingezet tijdens de Kosovo-crisis en bij "Enduring Freedom", de strijd tegen het internationale terrorisme. De missies zijn vrijwel zonder uitzondering uiterst geheim en worden zelden naar buiten gebracht. Toch ziet de onderzeedienst zich genoodzaakt meer naar buiten te treden. Luitenant-ter-zee der 2e klasse oudste categorie R. van der Gaag ziet dat als een noodzakelijk kwaad: "We moeten wel. Ook al geven we een stuk geheim prijs, we kunnen op deze manier het publiek en de mensen die verantwoordelijk zijn, laten zien wat we allemaal doen." (zie ook bijgevoegd artikel)

11 november: Martin Maat registreerde aan boord van het amfibisch transportschip Hr. Ms. Rotterdam hoe een 'invasie' op het Schotse eiland Jura werd voorbereid en volgde de Nederlandse mariniers tijdens de landing op de kust. De Rotterdam, zoals de mariniers het schip noemen, is het eerste zogeheten landing platform dock van de Koninklijke Marine en vaart sinds 1998. Majoor Rob de Wit meent dat juist het uitvoeren van een amfibische operatie belangrijk is in moderne oorlogvoering. "We hebben het gezien bij de laatste Golfoorlog. De Engelse mariniers zijn geland vanuit zee. En ook voor de oorlog in Afghanistan is de aanvoer van mariniers vanaf hele grote afstand over zee verlopen."

De Hr. Ms. Rotterdam is momenteel in het nieuws omdat de regering 'ja' heeft gezegd tegen een verzoek van de Verenigde Naties om dit marineschip, in het kader van de vredesmissie in Liberia, te stationeren voor de kust van dit West-Afrikaanse land. Bij Sergeant Jan Schoonbeek roept dat herinneringen op aan zijn uitzending in 1998 naar het door de orkaan Mitch getroffen Honduras. "Dat was prachtig werk om te doen. Mensen helpen, voedsel verstrekken, medische teams begeleiden. Ik denk dat dat nog veel meer de toekomst zal worden." Het besluit om de Rotterdam naar Afrika te sturen moet nog wel worden goedgekeurd door de Tweede Kamer en ligt bij sommige politici gevoelig. (zie ook bijgevoegd artikel)

Programmamaker: Martin Maat
Eindredactie: Henk Baard