BOVAGRAI


BOVAG-RAI steunen minister autobelastingen variabel te maken

BOVAG en RAI stemmen volledig in met het voorstel van minister Peijs van Verkeer en Waterstaat om de autobelastingen om te zetten in een tarief te betalen per gereden kilometer.
De minister vervult daarmee een reeds langer gekoesterde wens van de brancheorganisaties om de BPM op termijn en gefaseerd af te schaffen en om te zetten in een variabele heffing. Ook het omzetten van de Motorrijtuigenbelasting in zo'n heffing heeft de volledige instemming van de brancheorganisaties.BOVAG en RAI zijn met de minister van mening dat de Belasting Personenauto's en Motorrijwielen (BPM) niet meer thuis hoort in Europa.
Dit schrijven BOVAG en RAI vandaag aan de minister en de Tweede Kamer.

De organisaties wijzen er wel op dat de wijziging van het belastingsysteem op motorvoertuigen aan een aantal voorwaarden moet voldoen:
de opbrengst moet worden geïnvesteerd in allereerst wegen en voor een kleiner deel ook in het openbaar vervoer. En er moet een grotere rol komen voor het bedrijfsleven, in de vorm van publiek/private samenwerking voor de aanleg van nieuwe infrastructuur. Een andere voorwaarde is dat een mobiliteitstarief het sluitstuk wordt van een algeheel mobiliteitsbeleid waarin benutten, bouwen en besturen de hoofdrol spelen.
Uiteraard dient het invoeren van een mobiliteitstarief als omzetting van vaste belastingen als BPM en MRB in goed overleg met de andere Europese lidstaten te worden gerealiseerd. De huidige problemen in Duitsland duiden erop dat de keuze van een technisch systeem de grootste zorgvuldigheid vergt.

Einde bericht