BDO ACCOUNTANTS EN ADVISEURS

BDO / Nyenrode: regelgeving belemmering groei Ned. ondernemer

Eindhoven, 4 november 2003

P E R S B E R I C H T

Onderzoek BDO / Nyenrode wijst uit: 'Teveel regelgeving grootste belemmering voor groei Nederlandse ondernemer'
Hoe ervaren de Nederlandse ondernemers vandaag de dag hun mogelijkheden voor groei en welke belemmeringen zien zij op hun pad? Uit onderzoek van BDO Accountants & Adviseurs in samenwerking met Universiteit Nyenrode blijkt dat 'teveel regelgeving' door 58% van de respondenten wordt genoemd als een factor die in het komende jaar in (zeer) grote mate een belemmering vormt voor hun groei.

Groeibelemmeringen
Naast 'teveel regelgeving' noemt 46% van de ondervraagde ondernemers het slechte economische klimaat als belemmering. Ook worden teveel concurrentie en het moeilijk verkrijgen van kapitaal als belangrijke belemmeringen ervaren. Zoals het ondernemers eigen is, zijn zij vrij optimistisch over hun eigen kennis, expertise, capaciteiten en besluitvaardigheid. De belemmeringen zitten vooral in het externe domein. Optimisme is een van de belangrijkste drijfveren voor ondernemerschap omdat het aanzet tot durf, daadkracht en doorzettingsvermogen. Vooral in slechte economische tijden is dit optimisme hard nodig.

Onderzoeksprogramma
De centrale vraag van het onderzoeksprogramma is: 'Wat is groei volgens de perceptie van de ondernemers in Nederland en welke factoren verklaren de groei'. Het onderzoek wordt door Universiteit Nyenrode uitgevoerd en behelst een driejaren programma. De wetenschappelijke verantwoordelijkheid van het onderzoek ligt bij Nyenrode. Mevrouw dr. Sharda S. Nandram heeft als programmaleidster de dagelijkse leiding bij het onderzoek en prof. dr. ir. Gert van Dijk is als deskundige bij de verschillende fasen betrokken.

De respondenten
Uit de adressenbestanden van de Kamer van Koophandel is een a-selecte steekproef van middenbedrijven geselecteerd. De hoogste bestuurders/ondernemers zijn vervolgens benaderd door middel van een vragenlijst over de visie, motieven en doelstellingen van groei. Uit schriftelijke enquêtes bleek, dat het thema 'groei' bij ondernemers leeft. Van zo'n 178 ondernemers in het middenbedrijf is bekend hoe zij over groei denken. Voor sommigen is groei een doel op zich. Voor anderen is het een middel voor de realisatie van een succesvolle onderneming.

Definitie van groei
Het thema groei blijkt juist in deze tijd van economische recessie een urgente op de lijst van ondernemers. Want groei is niet alleen meer omzet, meer winst en meer personeel. Het is een mix van processen die zowel kwalitatief als kwantitatief van aard zijn. Ondernemers in Nederland vatten 'groei' van hun onderneming op als een proces waarbij niet alleen kwantitatieve kengetallen zoals omzetgroei en aantal medewerkers bepalend zijn, maar waarbij ook kwalitatieve aspecten, zoals de ontwikkeling van medewerkers, productinnovatie en marktverbreding een grote rol spelen.

Groeidoelstellingen
Groei is dus geen eendimensionaal begrip, in de praktijk heeft het diverse facetten. De ondernemers geven aan dat continuïteit, opbouwen van relaties met klanten, het verhogen van de betrokkenheid van medewerkers, kwaliteitsverbetering en omzetverhoging de belangrijkste groeidoelstellingen zijn voor de komende 2 jaar. Als ondernemers wordt gevraagd om uit alle voorgelegde groeidoelstellingen er één te kiezen die voor hen het belangrijkste is, komt 'handhaven van continuïteit' als eerste uit de bus. Deze doelstelling werd door ruim een kwart van de respondenten (26%) genoemd. Dit bevestigt het vermoeden dat in het huidige gure economische klimaat veel ondernemers alles op alles (moeten) zetten om hun bedrijf overeind te houden. Een goede tweede is met 11% de doelstelling 'groeien van de winst', terwijl 'verhogen van de kwaliteit van diensten/producten' ook hoge ogen gooit (9%).

Groeicyclus
BDO hanteert in haar advisering aan het Nederlandse middenbedrijf een groeimodel dat in grote lijnen het hoe (5 groeifasen) en waarom (7 groeistuwers) van groei beschrijft. Uit het onderzoek komt naar voren, dat hoe verder de ondernemer in de groeicyclus komt, des te meer kwalitatieve aspecten van groei aan de orde komen. Aan het begin van de levenscyclus (start en realisatie) en aan het eind (opdeling) domineren de kwantitatieve aspecten van groei.

Toekomstig onderzoek
Met name in tijden van economische recessie is de kracht van de ondernemer cruciaal voor de continuïteit. Schaars zijn onderzoeken waarin rechtstreeks aan de ondernemer is gevraagd hoe hij of zij denkt over groei. Inzichten uit het groeionderzoek van BDO en Nyenrode vormen dan ook een eerste stap om groeiprocessen van ondernemingen te begrijpen en ondersteunen BDO in haar advisering aan groeiende ondernemingen. Toekomstig onderzoek zal meer licht werpen op verklaringen van groei. Doorloopt elke onderneming een zelfde volgorde in groei? Welke factoren bepalen de uitkomsten van die groeiontwikkelingen? Welke rol speelt de ondernemer in het geheel en op welke wijze? Deze vragen zullen in de komende jaren worden onderzocht.

BDO Accountants & Adviseurs
BDO Accountants & Adviseurs verleent in Nederland vanuit ruim 30 vestigingen en met meer dan 2.000 vennoten en medewerk(st)ers diensten op het gebied van accountancy, belastingadvies en consultancy. BDO richt zich met name op het Nederlandse middenbedrijf en is sterk in de advisering aan groeiende ondernemingen. BDO maakt deel uit van het internationale netwerk BDO International, dat in 100 landen vertegenwoordigd is met ruim 550 kantoren en 22.000 medewerkers.


---


---

Informatie
Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met Bert Nollen, Manager Marketing & Communicatie van BDO Accountants & Adviseurs, telefoon 040-269 8 111.

Raadpleeg www.bdo.nl/groeiseminars voor meer informatie over de groeiseminars die BDO verspreid over Nederland organiseert en die ook u bij kunt wonen. U kunt het onderzoeksrapport 'Groeien is meer dan groter worden' aanvragen via: http://www.bdo.nl/bedrijf/Brochures.asp onder 'groeibrochures' of u stuurt een e-mail aan edith.hessels@bdo.nl


04 nov 03 11:01