BredeSchoolNet
Jaarbericht 2003
Drie jaar lang hield onderzoeksbureau Oberon bij hoe Nederlandse brede
scholen zich ontwikkelen. Net uit is het Jaarbericht 2003. Voor het
eerst deed Oberon ook onderzoek naar kwaliteitscriteria. Wat maakt een
brede school tot brede school?
Vroeger kon een brede school alles zijn. Langzaam maar zeker komt daar
verandering in: steeds meer gemeenten hebben behoefte aan
kwaliteitscriteria. Oberon vroeg een aantal gemeenten die al lang met
brede scholen bezig zijn wat zij de belangrijkste criteria vinden. Die
criteria nam het bureau mee in de enquête onder alle
bredeschoolgemeenten.
Uit de antwoorden blijkt dat multidisciplinaire samenwerking het
belangrijkste wordt gevonden. Maar liefst 95% vindt dat een zeer
belangrijk kwaliteitscriterium. Meer dan 75% van de
bredeschoolgemeenten vindt daarnaast multifunctioneel ruimtegebruik,
een sluitende begroting, en een gezamenlijke visie zeer belangrijk.
Traditiegetrouw geeft Oberon in het jaarbericht een overzicht van de
cijfers. In 2003 blijken er 50 brede scholen bij te zijn gekomen. De
ontwikkeling in de kleinere gemeenten stagneert. Maar het totaal
aantal brede scholen dat de gemeenten willen realiseren, is naar boven
bijgesteld: van 1000 vorig jaar, naar 1200 nu.
Elk jaar brengt Oberon de trends en knelpunten in beeld. Wat het
laatste betreft is er weinig nieuws. Nog steeds is geldgebrek de
belangrijkste bedreiging voor de brede school.
Tot slot het goede nieuws: 67% van de bredeschoolgemeenten ziet de
toekomst van de brede school positief tegemoet; 5% zelfs zeer
positief.
Brede scholen in Nederland - jaarbericht 2003; Oberon, Utrecht, 2003.
(44 pagina's); EUR 8,50 (excl. BTW & verzendkosten).
Bestellen kan via de website van Oberon.
U kunt het jaarbericht ook hier downloaden: download (pdf bestand, 1
Mb.)