BredeSchoolNet


Congres Innovaties

'Heeft de brede school nog toekomst?' Deze en andere intrigerende vragen werden gesteld en beantwoord tijdens het Sardes-congres Innovaties in en rond de brede school.

De vraag over de toekomst van de brede school was afkomstig uit de zaal. Hij werd gesteld na een inleiding van Jo Kloprogge, directeur van congresorganisator Sardes. Kloprogge sprak over het thema De brede school en de resultaat- en afrekencultuur. Hij hield een ironisch getint verhaal over hoe je het beste rekening houdt met de hedendaagse, volgens hem nogal overspannen, behoefte aan verslaglegging en evaluatie. Dat wekte bij sommige toehoorders de indruk dat het in de huidige tijdgeest wellicht lastig wordt voor de brede school. Als er steeds meer bezuinigd wordt, wordt de brede school dan niet de dupe?

De relatie tussen geld en brede school kwam ook in andere van de 36 (!) deelsessies en plenaire sessies aan bod. Niet iedereen was daarbij overigens somber. In hun voordracht Effectief school bedrijven pleitten Hans Holt, initiatiefnemer van het Rotterdamse Delta+ project, en Anton Smithuis, nu nog directeur van de Carolusschool in Den Haag, voor visie, keuzes maken en slim zijn. 'Maak geen enorme lappendeken van je school.' 'Je hoeft niet met álle instellingen om de tafel.' Ook uit twee op het congres gepresenteerde nieuwe uitgaven, Brede scholen in Nederland - jaarbericht 2003 en Breed uitgemeten - Kwaliteit en opbrengsten van de brede school spreekt hoop en verwachting. Volgens Lenie Kootstra, directeur jeugdbeleid van het ministerie van VWS en ontvanger van de eerste exemplaren, gaat het goed met de brede scholen. 'Uit het jaarbericht 2003 blijkt dat er in het afgelopen jaar ondanks het gevoel dat de groei stabiliseert, 50 brede scholen bij zijn gekomen.'

Terugkerend thema op het congres was het probleem van de regie. Een veelgehoorde klacht was dat de brede school een probleem krijgt omdat het geld in de toekomst naar de scholen gaat, maar het volgens betrokkenen (zie de stelling van deze maand) handiger is om de regie bij de gemeente te leggen. De Onderwijsadviesraad stelt zich, zo bleek uit de inleiding van directeur Adrie van der Rest, wat dat betreft controversieel op. Volgens de raad moet de regie bij de scholen liggen. Van der Rest: 'Dat heeft alles te maken met de opdracht van de school. Bovendien komen op de school alle kinderen langs.' Van der Rest vindt dat het niet per se de schooldirecteur moet zijn die de kar trekt. 'Als de verantwoordelijkheid maar bij één persoon ligt.'

Tot slot het antwoord van Kloprogge of de brede school met alle bezuinigingen die op komst zijn, toekomst heeft. 'Jawel', vond de Sardes-directeur, 'maar de brede school is wel toe aan een nieuwe impuls.' Welke dat moest zijn kon Kloprogge (nog) niet zeggen. 'De eerste drive is uitgewoed, bijna alle gemeentes hebben brede scholen. Het is nu tijd voor nieuwe ideeën.'